Nekromanti Realistiska stridsregler

Cybot

Mest spelbar
Re: Roukar, Keno, Varpa och Kubb.

Jag undrar dock om stridshammare förekom i någon större skala vid slaget vid visby? Det är ju trots allt 1361 och inte 50 år senare. Stridshammare blir ju inte vanliga förrän på 1400-talet, och då i frankrike och italien i och med introduktionen av heltäckande plåtrustningar.
Armborstet är ju dock vid 1361 det mest vitt förekommande projektilvapnet, speciellt hos milis och legoknektar, vilket det är vad vi talar om här.

Så jag ställer mig tvivlande till att förväxlingar mellan skador från stridshammare/armborstlod är någon större felkälla.

Rising

Vila i frid
Kvack kvack

Sorry Mange att svaret dröjde.

"det faktum att du känner dig tvingad (?) att sätta ordet realistiskt inom citattecken, för att på så sätt indikera att du egentligen inte riktigt menar realistisk utan kanske trovärdig och konsekvent, och kanske historiskt korrekt enligt gällande historiska teorier, säger väl något om problemet med ordets användning."

Ah, yes, jag håller nog med dig om att vi aldrig får ett system som alla tycker är realistiskt, men grejen är att jag tycker du snabbspolar lite här. Att dela upp "någorlunda realistiska system" såsom du gör här i "trovärdig och konsekvent", "historiskt korrekt" m.m, det är en lyx vi faktiskt ännu inte kan unna oss. Åtminstone tycker inte vi själva att vi kan det! På det här forumet vimmlar det av folk som söker s.k. "realistiska" stridsregler, och den därna artikelförfattaren ombads hjälpa folk med s.k. "realistiska" stridsregler... Uppenbarligen råder det stor brist på realism att man nöjer sig med första bästa system som är någorlunda realistiskt.

När folk börjar säga "jag vill göra ett historiskt korrekt realistiskt system" eller "jag vill göra ett storskaligt, strategiskt realistiskt system" m.m, då har vi en massa olika halvrealistiska system som alla försöker nå varsin sorts realism, precis som du förutspår. Men vi är inte där än.

"Dina anspråk är inte så blygsamma som du tror. Vilka historiker är det som ska sätta grunden för realismen?"

Vilka som helst, bara de spelar rollspel och deltar i debatterna om stridssystemen. Annars kan jag ju aldrig få höra deras kritik om jag har gjort något fel i mitt system. När ingen har ngt att klaga på; då är det tillräckligt realistiskt.

"- Vi kommer inte att komma överens om huruvida det är realistiskt eller inte, eftersom vi inte har en måttstock att mäta realismen med."

Återigen gör du dig omöjlig. Vi har ingen måttståck för "roligt", "bra", "kul", "spännande" eller någonting, faktiskt. Vill du avliva alla diskussioner?

"Det kan vara av intresse att jag faktiskt anser att ordet "interaktiv" endast är meningsfullt att använda i fall då man har äkta interaktivitet (till exempel i bordsrollspel), och inte fejkad interaktivitet, som i de såkallade interaktiva böckerna."

Erm, betyder inte bara interaktivitet "samspel"? Inte "frihet"? Jaja, det där var ett sidospår, i vilket fall håller jag inte med. En skiva med fem år på nacken tycker jag är "gammal", medan en människa inte blir "gammal" förrän långt senare. På samma sätt skiljer jag på "realistiska" filmer och "realistiska" stridsregler.

"(vilket du skule få om du dyker upp på nån forumträff, det känns lite som att det finns ett tomt Risinghål som måste fyllas). "

Skall jag tolka det som en sexuell invit? :^)

"Däremot anser jag inte att det är meningsfullt, när det finns så många andra trevliga ord man kan använda."

Well... Äh, i grund och botten håller jag med dig. En stor anledning till att ingen anser det finnas ett realistiskt rollspel är förstås för att kvalitetsstämpeln "realistiskt" är för stor och ouppnålig.

Så okej, jag förstår vad du menar.

/Riz

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Kul är kul

Återigen gör du dig omöjlig. Vi har ingen måttståck för "roligt", "bra", "kul", "spännande" eller någonting, faktiskt. Vill du avliva alla diskussioner?
Nej, vi har ingen måttstock. Men "roligt", "kul" och "spännande" går att observera och göra en kvalificerad bedömning om man uppnått sitt mål.

"Tyckte du att det var roligt?"

"Ja."

Mission Accomplished.

"(vilket du skule få om du dyker upp på nån forumträff, det känns lite som att det finns ett tomt Risinghål som måste fyllas). "

Skall jag tolka det som en sexuell invit? :^)
Öh... nja... alltså... hur du vill tolka det kan jag ju inte styra... men, om du vill fylla några andra tomrum i ditt liv än just det som har med rollspel och rollspelsträffar att göra, så fåå någon annan ställa upp. :gremgrin:

Förresten, mitt envisa fasthängande kring ytterligheter i diskussionen är helt enkelt lite grann för att ställa upp frågor som tvingar fram skriftliga förklaringar på hur man tänker. Vi står nog inte så långt ifrån varandra än då när det gäller hur vi ser på realism i rollspel.

M.

M.