Jag och en kompis pratade om det här och tänkte att man istället för skada så kan man sätta en tid, beroende på vad man träffar (snarare än
med vad), tills man dör (såvida man inte får läkarvård alltså). För faktum är att nästan alla skottskador är dödliga om man inte får vård, såvida det inte typ träffar handen eller nån annan väldigt "ytlig" lem eller bara skrapar målet eller liknande. Det är inte alls omöjligt att man dör av blodförlust om man blir träffad i låret eller överarmen. Den enda egentliga skillnaden är bara hur mycket vård som krävs och hur snabbt. Många blödningar kan ju stoppas rätt lätt (men måste stoppas
fort), medan skador på inälvor kräver kirurgi (men skador på tarmar t.ex. dör man ju nödvändigtvis inte av på flera dagar). Dessutom sade vi att man under en kort tid efter skadorna borde få en massa plus på grund av allt adrenalin och skit som pumpas ut. Efter en sådan händelse som att bli skjuten så kommer man vara så chockad att kroppen pumpar ut ALLT den har och man kommer bli bajsstark, ultrarapid och inte känna smärta. När effekten släpper kommer ju den där trasiga armen komma ifatt dig dock, om du kommer sättas ur spel på grund av smärtan.
Exempel: Jonas är ute i strid. Han är omringad av tre-fyra fiender som beskjuter honom. Jonas tar skydd bakom en bil, men då två tunna lager metall är föga skydd mot en kula så går ett skott genom bilen. Jonas får skottet långt ner i höger lunga. Det är en medelmåttig lungskada. Detta gör att han kommer att dö om ca 60 minuter, såvida han inte får avancerad läkevård. Kroppen pumpar ut ALLT adrenalin och annan skit den har och Jonas får +5 i styrka, +15 i reflexer och kan inte känna smärta och är dessutom JÄVLIGT förbannad och taggad. Detta håller i två minuter. Jonas reser sig upp och allt går i slow-motion. Han slänger sig över motorhuven och springer mot förövarna samtidigt som han med sin högra hand pepprar med sin SMG mot förövarna som tar skydd. Med vänstra handen drar han sin pistol och slänger sig nu över containern som en förövare gömmer sig bakom och fyller honom med kulor. Världen börjar bli suddig och Jonas som ansträngt sig för mycket lider av rejäla andnings problem och faller där ihop (nu har adrenalinet slutat verka). Han sjunker ihop och andas tungt och rosslande. Dom andra förövarna går lugnt fram till Jonas, som nu har gett upp allt hopp. De tre återstående förövarna samlas i en cirkel och ledaren lyfter långsamt pistolen och riktar den mot Jonas huvud...
Andra saker som vi påpekade var att man annars skulle kunna göra som så att helt enkelt sätter en procentchans. Blir man träffad är det typ 70% risk att man dör så varför inte bara slå en t100 och sen konstatera att det var ett dödligt skott, du har mellan fem minuter och några dagar, eller att det bara var en oviktig skada (skjutvapen är rätt antingen eller. Antingen träffar man nåt viktigt eller stort och människan dör (frågan är hur fort) eller så gör man det inte och då spelar det ingen större roll.).
Och det viktigaste egentligen är att påpeka en sak om varför man skjuter. Om du sitter och gömmer dig bakom nåt är antagligen den huvudsakliga anledningen att det är svårt att sikta på saker man inte ser, inte att det du gömmer dig bakom kommer absorbera skottet. Detta gör att man skjuter för att folk ska gömma sig. Om du står vid husknuten och nån börjar peppra mot dig så kommer du inte skjuta snubben för att du har 87 i gevär och snubben som skjuter bara har 45. Nej, du kommer gömma bakom den där husknuten likt förbannat. Vare sig det är en apa eller Lucky Luke som skjuter mot dig. Och om du då skjuter mot din motståndare kan du vara rätt säker på att han också gömmer sig. Då om man är ett gäng så kan en stå och skjuta slumpartat mot fienden så att alla andra kan röra på sig medan fienden gömmer sig.
Undantaget är krypskyttegevär och granater. Därför att krypskyttar är det enda infanteri som faktiskt ska sikta ordentligt och granat för att gömmer du dig bakom en container så kan du kasta den utan att du måste sticka ut en lem när fienden skjuter
mot dig i din riktning (dessutom sprängs den, så du kan faktiskt träffa nån trots att du inte kan sikta ordentligt med en granat utan att behöva sticka ut huv'et och kolla först), dessutom har granater rejäl moralisk och taktisk effekt. Om granaten kommer flygande så kommer alla att ta skydd. Granater har rätt liten sprängverkan (några meter), men splittret kan, och kommer, att flyga iväg som kulor, stora kulor, åt alla möjliga håll. Att du står 50m ifrån en granat gör att det är mindre risk att du får splitter på dig jämfört med 10m, men det gör dig inte säker. Och står du 10m ifrån och inte får splitter på dig kommer du ha en rungande huvudverk och vara lagom yr efteråt. Så om du då kastar in en granat i ett rum kan du räkna med att alla i rummet är ute för räkning. Poängen med hela stycket är att det handlar om taktik, och antal, snarare än vem som har det nyaste geväret och högst FV i gevär. Om du ska göra ett stridssystem så ta med taktiska aspekter från alla sorters granater och ge alla olika sorters vapen olika fördelar snarare än olika skada och räckvidd.
En annan sak att tänka på är att kultypen är viktigare än kalibern. Ingen märker skillnad på att få en 5.56 kula och en 7.62 kula i bröstet. Båda är rätt dödliga. Däremot märker man skillnad på pansarpenetrerande, helmantlad och hålspets-ammunition. Skillnaderna är hur lätt dom går sönder, och alltså hur mycket saker dom kan gå igenom. I andra änden så är det så att en kula som går sönder gör mer skada (Onion har ett
repotage med illustrativa bilder vid 0.20 ungefär.).
En pansarpenetrerande kula kan gå genom pansar (därav namnet) och används endast av militär. Gjorde helt i stål.
Helmantlade kulor går genom väggar, bilar och människor utan att skottbanan eller kula påverkas allt för mycket. Helmantlade kulor är billigast och lättast att göra och är därför mycket vanliga vid träning och användes rätt exklusivt förr i tiden.
Hålspetskulor går sönder lätt och kan nog bara träffa saker som gömmer sig precis bakom en vägg, bil eller liknande. Med lite avstånd eller flera objekt mellan behöver man nog inte oroa sig. Hålspets är även den vanligaste och dödligaste typen av ammo och används mycket av militär, jägare och av Sveriges polis.
En sista sak att tänka på när det gäller strider med moderna skjutvapen: Det är mycket svårt att döda någon direkt med ett skott. Det finns bara några få saker som dödar någon direkt. Det är om man träffar hjärtat (som är väldigt litet) eller hjärnan (och då handlar det bara om tur då folk överlevt sånt rätt ofta). I övrigt snackar vig granater och bomber för att instadöda (se chunky salsa rule). Dock så kan man även dö av chock eller bli satt ur spel på många sätt. Exempelvis kan ett skott i halsen göra att man dör av blodförlust väldigt fort eller långt upp på ryggraden då någon kan bli totalförlamad (och dö av att lungorna inte funkar).
Sen gäller du ju att tänka lite på vad som menas med död. Det skiljer ju en del.
Aja, jag fipplade lite med ett system som skulle utspela sig i en snar framtid och trots att det fanns skjutvapen så skulle det främja och balansera användandet av närstridsvapen. Rätt knepigt blev det och jag har en idé på ett system som påminner rätt mycket om den
här idén.
Nu vet jag att jag inte gett så mycket konkret, men en del saker som
jag måste ha med om jag ska kunna spela ut moderna strider. Dessutom har jag inte alls gått in på användningen av fordon, support, kommunikation och fasta befästningsposter, men jag tycker inlägget redan är för långt.
EDIT: Dessutom ursäktar jag upprepningarna. Det fanns inga inlägg när jag skrev inlägget (och ja, jag borde kollat.)