Skada och Skydd (och lite självpromotion).
SKADA
Tja, skada spelar faktiskt ganska stor roll för skjutvapen.
Framför allt för pistoler/revolvrar (där vi går från .22 som är en plinkare till .38S och 9mm som är ganska mesigt till .375 magnum och .45 som har ganska hög verkan. För att vara pistoler). I pistoler så är det vanligtvis så att "bulletsize matters".
Sen så börjar vi snacka gevär, och där är det ganska annorlunda. Det finns inget helt linjärt samband mellan kaliber/mynningshastighet och dödlighet. Alla militära gevär kan skjuta rakt igenom en människa.
När vi tittar på gamla WWI kalibrar så har de väldigt bra räckvidd och penetration, men de är inte särskilt dödliga då kulorna är rundnosade och går rakt igenom offret utan att tumla, lämnar ganska rena och jämförelsevis små sår. Det finns dokumenterade fall där folk blev skjutna genom en lunga och var tillbaka i fält en månad senare.
Moderna vapen är spetsnosade, tumlar och bryts sönder i kroppen.
7.62 har bättre genomslagsförmåga och har bättre förmåga att skjuta igenom kroppspansar och har en hygglig förmåga att skjuta igenom tegel- och betongväggar (när det gäller väggar som är av standardtjocklek, typ ytterväggarna i ett bostadshus med betong eller tegelfasad).
5.56 är dock bättre på att skada folk (framför allt jämfört med rysk 7.62x39 som har lägre utgångshastighet). Kulan bryts sönder även vid ganska låga hastigheter och gör fruktansvärda skador (rekommenderad läsning är Martin L. Facklers artiklar, bland annat "Terminal Ballistics").
När det gäller skada är det också viktigt att förstå att mycket av de potentiella skadorna är inte på grund av kulan i sig utan att kulan slår in i något objekt nära dig och du blir träffad av trä/tegel/betong splitter. Där gäller det att framför allt ögon och hals är sårbart för sådant (men en kompis som var i Kosovo fick typ en 3 cm lång tegelskärva i ena vaden när hans trupp blev beskjuten vilken ger dig en aning om hur stora bitar som kan slås loss).
Innan soldater började ha på sig skyddsglasögon så var ögonskador sjukt vanligt (både på grund av den här effekten och artillerisplitter).
SKYDD
Det kan vara intressant att läsa på om de olika skyddsvästklassifikationerna (I, IIA, II, IIIA, III och IV). När vi väl passerar förbi IV som klassifikation så går det helt enkelt inte längre att skjuta automateld. När vi kommer upp i 12.7mm BMG så går det inte att använda längre som handburet skjutvapen (utan man blir tvungen att placera den på någon slags rekylabsorberande lavett).
En tegelvägg (två stenar tjock) är någonstans mellan IIIA och III när det gäller skydd. Om man skjuter rakt på förstås. Ju större vinkel destå mer skydd ger väggen.
LITE STATISTIK
När det gäller relativ dödlighet och statistik från krigszoner så kan vi ta amerikanernas Bougainvillekampanj (WWII) som exempel
Dokument från US Office of Medical History.
Nägra slutsatser som kan dras är:
1. Maskingevär är skitfarliga. 33% av alla "casualties" (sårade och döda) var från maskingevär och träffarna var även allvarligare (44% av alla döda, och de som överlevde behövde mer vård för att överleva). Hälften av alla som blev sårade av maskingevärseld dog (se dock inte för mycket i statistiken. antalet döda beror på situation, antalet träffar etc).
2. 26% av de sårade (och cirka 25% av dödsfallen) var från gevärseld. Av de överlevande behövde ganska många allvarlig vård. En tredjedel av alla som blev sårade på grund av gevärseld dog.
3. Övriga procenten var ifrån diverse typer av splittervapen (granater, artilleri och granatkastare. Cirka 25% av de som blev skadade, totalt, var på grund av artilleri och granatkastare). Endast cirka 25% av de som blev sårade dog och de flesta överlevare behövde bara första hjälpen.
Detta var dock Bougainville (Papua Nya Guinea, jag gissar jungelstrid). Från USAs WWII Europeiska teater så var mycket högre andel av skadade och döda från artilleri och granatkastare.
P.S: Jag passar på att promota lite. Innan sommaren är slut bör jag vara klar med första varianten av "La Fête ÄGR". ÄGR är systemet, som hanterar eldstrid utifrån en mer trop/drama orienterad synvinkel. La Fête är själva rollspelet som ska utspela sig i ett cyberpunkigt och urbant Frankrike.