Dewil
Skrivbordsgeneral
Brukar operativsystem reas ut? (Elgiganten delade iofs ut OS/2 gratis 1995...) Tänkte att nu när Windows Vista släpps så kanske man kan få tag på XP till rimligt pris.
Eller?
Dewil
Eller?
Dewil
Jag måste erkänna att jag är måttligt imponerad av de screenshots jag sett, och föredrar Beryl framför Vista utseendemässigt, fast smaken är som baken, den stinker.Jag har haft det installerat i en dryg vecka, och det är vansinnigt snyggt - snyggare än OS X.
Det säger i och för sig inte så mycket... OSX är också nerlusat av en massa fruktansvärt onödigt grafiskt fillijox som mest tar upp systemresurser...Jag har haft det installerat i en dryg vecka, och det är vansinnigt snyggt - snyggare än OS X.
Tja, det ska nog till att man jämför med Vista för att få det till att OSX inte skulle vara "påträngande"... Tacka vet jag Blackbox.inte lika påträngande
men det tar fortfarande resurser. Utan att tillföra någonting. Vad, exakt, är nyttan med skuggor bakom fönster? Eller en meny längst ner som ZOOMAR när man för musen över?I apples fall kan man ju i alla fall säga att de byggt operativsystem och hårdvara tajtare till varandra, så "filijoxet" inte tar så mycket resurser... med Cocoa och Core Animation...
Jag skulle fortfarande stänga av alla effekter jag kunde hitta avstängningsknappen för. Jag förstår bara inte poängen med dem.Vilket också förklarar att en 8-9 år gammal bärbar mac med en 400mhz processor och 256 Mb arbetsminne utan vidare orkar köra senaste OSX med "effekter" man får stänga av i Vista på en kontors-PC som bara har nåt år på nacken...
Japp, fast screenshots gör det inte rättvisa, det måste upplevas live. Jag har inte sett något fönsterhanteringssystem som ger bättre visuell feedback på vad man faktiskt gör och vad som händer. Visst, det är eye-candy, men inte för sakens egen skull (OK, man kan ställa in pynt för sakens egen skull, men det mesta är gjort för att vara meningsfullt).Beryl? Kan du berätta mer? är det Beryl-project.org? Finns ju massor med teman där...
Jag mådde bara dåligt, var tvungen att sluta eftere typ ett par-tre videos... Jag antar att det kan snabbas upp, men allt de där vedervärdiga GL-effekterna tycktes göra var att få varje operation att ta oacceptabelt lång tid. med gungningar, swooshar och allt jävelskap...Japp, fast screenshots gör det inte rättvisa, det måste upplevas live. Jag har inte sett något fönsterhanteringssystem som ger bättre visuell feedback på vad man faktiskt gör och vad som händer. Visst, det är eye-candy, men inte för sakens egen skull
Du kan konfigurera det från ingenting till de effekter du såg, allting är helt valbart. Tänk på att när man vill visa något så slår man på allt, eftersom man visar. När man verkligen använder det så är man mer återhållsam.Jag mådde bara dåligt, var tvungen att sluta eftere typ ett par-tre videos... Jag antar att det kan snabbas upp, men allt de där vedervärdiga GL-effekterna tycktes göra var att få varje operation att ta oacceptabelt lång tid. med gungningar, swooshar och allt jävelskap...
Videos, då? Duger det? Om man bara blivit mer avtänd för varje video eller screenshot man läst, och framförallt tyckt att varje lista på "vad som är nytt" innehållit 98% sånt man skiter i?Jag ska inte kommentera angående smaken, men jag kan ju konstatera att lika lite som screenshots ger rättvisa till Beryl (som jag gärna använt om jag kört Linux), lika lite ger screenshots rättvisa åt Vista.
Och att det orsakar dyrare hårdvara och ett mindre utbud av hårdvara även för oss om inte kör det (se artikeln jag länkade till tidigare). Bill Gates får gärna pissa i sin egen pool, men när han pissar i min så går det för långt.Så kritiken man framförallt bör ge Vista är att det är dyrt, uppdelat i dumma versioner och lite mer DRM:at (fast jag är dock inte orolig på just den fronten, och där är ju ex. OS X lika dåliga).
Så om man inte såg en enda grej man tyckte var det minsta vettig, utan skulle köra med allting "av", finns det då någon anledning att använda det?Du kan konfigurera det från ingenting till de effekter du såg, allting är helt valbart. Tänk på att när man vill visa något så slår man på allt, eftersom man visar. När man verkligen använder det så är man mer återhållsam.
...och sedan kommer ju enbart DX10 till VIsta också, vilket känns lite surt med tanke på att det lär fucka upp allting om man vill köra t.ex nya spel etc.Och att det orsakar dyrare hårdvara och ett mindre utbud av hårdvara även för oss om inte kör det (se artikeln jag länkade till tidigare). Bill Gates får gärna pissa i sin egen pool, men när han pissar i min så går det för långt.
Nope, då bör du nog stanna i BlackBox.Så om man inte såg en enda grej man tyckte var det minsta vettig, utan skulle köra med allting "av", finns det då någon anledning att använda det?