Nekromanti Reas operativsystem ut?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Brukar operativsystem reas ut? (Elgiganten delade iofs ut OS/2 gratis 1995...) Tänkte att nu när Windows Vista släpps så kanske man kan få tag på XP till rimligt pris.

Eller?

Dewil

Arfert

Facit
Tror inte det... skulle gissa att MS vill få folk att köpa Vista i första hand, det ligger inte i deras intresse att folk klamrar sig fast vid XP. Det är ändå tillräckligt trögt för dom att få (i första hand) företagsmarknaden att uppdatera. Men även privatpersoner. Jag kommer inte upptaera så länge jag kör på nuvarande dator... det handlar ju om WINDOWS. Vem vet vad fan som kommer hända om man installerar Vista.. ger mig fanken på att man kommer få tillbringa veckor med att få allt att fungera som man vill igen (som vid uppdateringen från NT till XP..) Om nu min burk överhuvudtaget ORKAR att köra Vista.

krank

Går ondskans ärenden
Tja... Själv tänker jag klamra mig fast vid XP och 2000 så länge det öht är möjligt. Vista tillför ingenting jag vill ha och massor jag till varje pris vill minska ner på.

Jag kan rekommendera begagnatmarknaden. Det var där jag själv köpte XP för en del år sedan.

//Krank, som inte är villig att spendera 15 gb på ett jävla OS

ripperdoc

Myrmidon
Ang. Vista

Jag har haft det installerat i en dryg vecka, och det är vansinnigt snyggt - snyggare än OS X. Det är dessutom snabbt även på min 1.5 år gamla laptop. Dock har det än så länge problemet att massor med nedladdad programvara inte funkar smärtfritt - ex. MagicISO, iTunes, Videolan, etc. Detta lär lösa sig under de närmsta månaderna när utvecklare börjar anpassa sina program.

Men, Vista tillför inte särskilt mycket nya funktioner, vilket är fånigt men ganska väntat. Microsoft är för fega för att skapa intressanta nya funktioner. Nu pratar de istället om att nästa Windows ska vara revolutionerande. Yeah, right. Jag skulle inte ha betalat för att få Vista, men jag skulle inte betala för mycket programvara alls. (Jag fick mitt Vista genom Chalmers MSDNAA-avtal).

krank

Går ondskans ärenden
Re: Ang. Vista

Jag har haft det installerat i en dryg vecka, och det är vansinnigt snyggt - snyggare än OS X.
Det säger i och för sig inte så mycket... OSX är också nerlusat av en massa fruktansvärt onödigt grafiskt fillijox som mest tar upp systemresurser...

Läste på Aftonbladet om de "viktigaste förbättringarna"... Jag vill inte ha min alt-tab-lista i 3d. Jag vill ha ikoner som jag snabbt kan bläddra igenom. Och skuggor och widgets och annat komplett onödigt krafs.

Den dagen de gör ett Windows som ned ett enkelt handgrepp kan göras om till att se ut som Blackbox för Linux, den dagen kan jag hejja på deras OS. Tills vidare konstaterar jag att man måste bygga om både XP och Vista rejält innan de alls går att använda, framförallt grafiskt.

//Krank, minimalist

Arfert

Facit

Har sett vista och inte fanken är det snyggare än OSX.. men som sagt smaksak... OSX är renare, inte lika påträngande, och det föredrar jag... Tycker Vista är ett bra försök, men lider lite av MS berömda dåliga smak... de har ju alltid gjort rätt kitchig, plastig, design, speciellt i default-läge (Blåa XP = brrrrrrrrrrrrrrrrrrr!).

Beryl? Kan du berätta mer? är det Beryl-project.org? Finns ju massor med teman där...

Arfert

Facit

I apples fall kan man ju i alla fall säga att de byggt operativsystem och hårdvara tajtare till varandra, så "filijoxet" inte tar så mycket resurser... med Cocoa och Core Animation...

Vilket också förklarar att en 8-9 år gammal bärbar mac med en 400mhz processor och 256 Mb arbetsminne utan vidare orkar köra senaste OSX med "effekter" man får stänga av i Vista på en kontors-PC som bara har nåt år på nacken...

krank

Går ondskans ärenden

inte lika påträngande
Tja, det ska nog till att man jämför med Vista för att få det till att OSX inte skulle vara "påträngande"... Tacka vet jag Blackbox.

krank

Går ondskans ärenden

I apples fall kan man ju i alla fall säga att de byggt operativsystem och hårdvara tajtare till varandra, så "filijoxet" inte tar så mycket resurser... med Cocoa och Core Animation...
men det tar fortfarande resurser. Utan att tillföra någonting. Vad, exakt, är nyttan med skuggor bakom fönster? Eller en meny längst ner som ZOOMAR när man för musen över?

Vilket också förklarar att en 8-9 år gammal bärbar mac med en 400mhz processor och 256 Mb arbetsminne utan vidare orkar köra senaste OSX med "effekter" man får stänga av i Vista på en kontors-PC som bara har nåt år på nacken...
Jag skulle fortfarande stänga av alla effekter jag kunde hitta avstängningsknappen för. Jag förstår bara inte poängen med dem.

För övrigt, kräver inte en hel del av det grafiska filijoxet G4 eller mer? har för mig att jag läst det nånstans...

//Krank, som ibland funderar på att skaffa en mac, men alltid avskräcks av priset och att det egentligen inte finns någonting han vill göra på Mac

Troberg

Sinister eater

Beryl? Kan du berätta mer? är det Beryl-project.org? Finns ju massor med teman där...
Japp, fast screenshots gör det inte rättvisa, det måste upplevas live. Jag har inte sett något fönsterhanteringssystem som ger bättre visuell feedback på vad man faktiskt gör och vad som händer. Visst, det är eye-candy, men inte för sakens egen skull (OK, man kan ställa in pynt för sakens egen skull, men det mesta är gjort för att vara meningsfullt).

Titta på några av videosarna i den här googlingen.

Sådana enkla saker som att hörnen på fönstret "dras" till kanten eller andra fönster när man är inom "dock-zonen". Svårt att förklara, men så naturligt när man ser det på skärmen.

krank

Går ondskans ärenden

Japp, fast screenshots gör det inte rättvisa, det måste upplevas live. Jag har inte sett något fönsterhanteringssystem som ger bättre visuell feedback på vad man faktiskt gör och vad som händer. Visst, det är eye-candy, men inte för sakens egen skull
Jag mådde bara dåligt, var tvungen att sluta eftere typ ett par-tre videos... Jag antar att det kan snabbas upp, men allt de där vedervärdiga GL-effekterna tycktes göra var att få varje operation att ta oacceptabelt lång tid. med gungningar, swooshar och allt jävelskap...

//Krank, som håller sig kvar vid Blackbox tills vidare

ripperdoc

Myrmidon

Systemkraven kan du nog kolla upp själv, men jag kör det på en 2Ghz Pentium M med 128 MB ATI Radeon X600. Jag upplever det som snabbare än Windows XP på samma maskin, men det kan ha att göra antingen med att interfacet är mer responsivt (och ger mer feedback), eller att jag inte hunnit belamra datorn med så mycket program ännu.

Jag ska inte kommentera angående smaken, men jag kan ju konstatera att lika lite som screenshots ger rättvisa till Beryl (som jag gärna använt om jag kört Linux), lika lite ger screenshots rättvisa åt Vista.

Så kritiken man framförallt bör ge Vista är att det är dyrt, uppdelat i dumma versioner och lite mer DRM:at (fast jag är dock inte orolig på just den fronten, och där är ju ex. OS X lika dåliga).

Att jag sedan helst byter till en OS X-maskin när tillfälle ges är en annan sak, men de skulle gärna få fräscha upp sitt nu ganska uttjatade "borstade aluminium". Kanske i Leopard?

Troberg

Sinister eater

Jag mådde bara dåligt, var tvungen att sluta eftere typ ett par-tre videos... Jag antar att det kan snabbas upp, men allt de där vedervärdiga GL-effekterna tycktes göra var att få varje operation att ta oacceptabelt lång tid. med gungningar, swooshar och allt jävelskap...
Du kan konfigurera det från ingenting till de effekter du såg, allting är helt valbart. Tänk på att när man vill visa något så slår man på allt, eftersom man visar. När man verkligen använder det så är man mer återhållsam.

krank

Går ondskans ärenden

Jag ska inte kommentera angående smaken, men jag kan ju konstatera att lika lite som screenshots ger rättvisa till Beryl (som jag gärna använt om jag kört Linux), lika lite ger screenshots rättvisa åt Vista.
Videos, då? Duger det? Om man bara blivit mer avtänd för varje video eller screenshot man läst, och framförallt tyckt att varje lista på "vad som är nytt" innehållit 98% sånt man skiter i?

Om man inte tycker att 15 gigabyte för ett OS är OK? Om man inte vill ge över hela sin dator åt M$, som enligt uppgift byggt in en hel del... mer eller mindre vettiga prylar?

Troberg

Sinister eater

Så kritiken man framförallt bör ge Vista är att det är dyrt, uppdelat i dumma versioner och lite mer DRM:at (fast jag är dock inte orolig på just den fronten, och där är ju ex. OS X lika dåliga).
Och att det orsakar dyrare hårdvara och ett mindre utbud av hårdvara även för oss om inte kör det (se artikeln jag länkade till tidigare). Bill Gates får gärna pissa i sin egen pool, men när han pissar i min så går det för långt.

krank

Går ondskans ärenden

Du kan konfigurera det från ingenting till de effekter du såg, allting är helt valbart. Tänk på att när man vill visa något så slår man på allt, eftersom man visar. När man verkligen använder det så är man mer återhållsam.
Så om man inte såg en enda grej man tyckte var det minsta vettig, utan skulle köra med allting "av", finns det då någon anledning att använda det?

krank

Går ondskans ärenden

Och att det orsakar dyrare hårdvara och ett mindre utbud av hårdvara även för oss om inte kör det (se artikeln jag länkade till tidigare). Bill Gates får gärna pissa i sin egen pool, men när han pissar i min så går det för långt.
...och sedan kommer ju enbart DX10 till VIsta också, vilket känns lite surt med tanke på att det lär fucka upp allting om man vill köra t.ex nya spel etc.

Som tur är arbetar väl Winegrabbarna på en egen version, senast jag hörde...

Troberg

Sinister eater

Så om man inte såg en enda grej man tyckte var det minsta vettig, utan skulle köra med allting "av", finns det då någon anledning att använda det?
Nope, då bör du nog stanna i BlackBox.

Dewil

Skrivbordsgeneral

Men uck. Det där såg mer roligt än användbart ut.

Jag gillade olvwm. :gremgrin:

Dewil