Nekromanti Reas operativsystem ut?

krank

Går ondskans ärenden
Re: Priser på OS och sånt...

nya Office (vilket man väl "måste ha" för att kunna använda en Windowsmaskin)
Varför det? Funkar inte OpenOffice i Vista?

krank

Går ondskans ärenden
Re: Ang. Vista

Om man har en Intelbaserad manick, ja. Annars skiter det sig. Och de är alldeles för nya för att vara i min prisklass, vad jag begripit.

Dewil

Skrivbordsgeneral

Jag kollade nyss, ska man köpa Vista och nya Office (vilket man väl "måste ha" för att kunna använda en Windowsmaskin) så hamnar prislappen på strax över 8000 kr. Plus moms. Då har jag ändå inte räknat med att Vista kräver en vassare maskin bara för att funka.
Å andra sidan så har Microsoft en skev prissättningsmodell som gör att framåt våren så kan jag gå på El-Giganten och köpa en Packard-Bell konsumentdator med Windows Vista och Office för 7 990 kronor. Jag vet inte hur försäljningsfördelningen mellan förinstallerade och lösa operativsystem ser ut men jag misstänker att man kör med ett gungor-och-karuseller-system. Snåljåpar som jag, som hellre lappar och lagar min gamla dator, kommer alltså att antingen tvingas piratkopiera ett nytt operativsystem eller köpa en ny dator. Köpa löst kommer vi aldrig att ha råd med, därav min reafundering.

Apropå lappa och laga så köper jag Samsung RDRAM 2*256 eller 2*512 om priset är det rätta.

Dewil

Troberg

Sinister eater

Varför det? Funkar inte OpenOffice i Vista?
Min poäng var att "Microsoft-konceptet" blivit för dyrt. Då finns det ingen anledning att diskutera något som inte är "Microsoft-konceptet".

Troberg

Sinister eater

Å andra sidan så har Microsoft en skev prissättningsmodell som gör att framåt våren så kan jag gå på El-Giganten och köpa en Packard-Bell konsumentdator med Windows Vista och Office för 7 990 kronor.
Det är möjligt, men då är det strypta hemversioner, inte professional-varianterna, och det är i den professionella marknaden de stora pengarna ligger.

Låt mig säga så här: Som skattebetalare så stör det mig att mina pengar slösas bort på detta sätt i offentlig förvaltning.

Arfert

Facit

Jag fattar vad du menar.. för många företag och folk som vill jobba i samma miljö hemma som på jobbet är det MS Office och Windows som gäller... även om de EGENTLIGEN lika gärna kan köra openoffice.. men det är mentala spärrar och vana som sätter stopp!!!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Apropå slöseri med skattepengar

Enligt en notis i den nya tidningen Metro Teknik (se bifogad fil) så sparade polisen 200 miljoner kronor över en period av fem år på att byta till programvara med öppen källkod. Nu är det iofs Metro vi snackar om, men det finns mycket pengar att spara för de kommuner, myndigheter och företag som byter ifrån de kostsamma programvaror som flera av de stora programvarujättarna står bakom, till likvärdiga men licensfria. Personligen ser jag hellre att Polisen plöjer ner pengar i sin kärnverksamhet än på i olika former av licensavgifter.

ripperdoc

Myrmidon

Vista är inte dyrare för företag nu än vad tidigare Windows varit. Företag köper volymlicenser, dessutom har de ingen anledning att köpa Ultimate-versionerna (som jag misstänker att du valt för att nå hela 8000 kr). Dessutom medföljer ofta Windows även med företagsdatorer. (För övrigt lär de flesta företag inte byta till Vista förrän om något år).

Det som däremot är vansinnigt dyrt, är för nördiga privatpersoner som vill ha coolaste Vista och coolaste Office. Lägg därtill Photoshop, Illustrator och andra måsteprogram för nördiga privatpersoner... det är ruggigt dyrt - antingen är dessa personer vansinnigt rika, eller så löser de detta på andra sätt. Så om något fortsätter MS att uppmuntra till piratkopiering - återstår att se om Vista tekniskt sett är svårare att pirata.

Prislista från dustin:
Vista Home Basic, uppgradering: 1200
Vista Home Basic: 2400
Vista Business, upg: 2500
Vista Business: 3500
Vista Ultimate, upg: 3100
Vista Ultimate: 4800
Office Home/Student: 1400
Office Pro: 3800/5800
Photoshop Elements: 1000
Photoshop CS2 SWE: 9000
Som jämförelse kostar support på kända Linuxdistar runt 150-300 USD per år.

Vista-laptops kan köpa för runt 8000 redan nu på svenska butikskedjor.

Eksem

Champion

"men det är mentala spärrar och vana som sätter stopp!!! "

Givetvis ett resultat av god marknadsföring!

---

Därför undrar jag lite varför inte Apples skolsatsning i Sverige slog så väl ut? Alla hade Macar i plugget när jag var liten. Sen blev det PC till slut i alla fall.

Troberg

Sinister eater

Vista är inte dyrare för företag nu än vad tidigare Windows varit. Företag köper volymlicenser, dessutom har de ingen anledning att köpa Ultimate-versionerna (som jag misstänker att du valt för att nå hela 8000 kr). Dessutom medföljer ofta Windows även med företagsdatorer.
Det är iofs billigare med volymlicenser, men det är fortfarande ganska dyrt. Jag tittade på Business-varianten av Vista och Pro-varianten av Office för mina priser, vilket är vad de flesta som använder det yrkesmässigt kommer att gå på. Bara för att det följer med så innebär det inte att det inte kostar.

Troberg

Sinister eater
Re: Apropå slöseri med skattepengar

Nu är det iofs Metro vi snackar om
Jag har sätt samma siffror i seriösa publikationer. Enda missen var att det är Rikspolisstyrelsen, inte Polisen, jag tror det är lite skillnad på dem.

Troberg

Sinister eater

men det är mentala spärrar och vana som sätter stopp!!!
Jo, det är som att få folk att byta webbrowser. De suckar och allt är så krångligt, men när de väl hamnar framför den så är det ingen större skillnad.

Jag fattar vad du menar.. för många företag och folk som vill jobba i samma miljö hemma som på jobbet är det MS Office och Windows som gäller...
Fast med sådana priser, hur länge är det MS som gäller hemma?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Första silen gratis

Fast med sådana priser, hur länge är det MS som gäller hemma?
Så länge som MS levererar programvaran förinstallerad för en spottstyver på alla konsumentdatorer.

Jag börjar haja hur prismodellen ser ut: konsumenterna får operativsystemet och programmen (nästan) gratis vid köp av ny dator, sedan måste konsumenternas arbetsgivare installera samma program på jobbet men då blir det dyrt. "Första silen gratis", som det heter.

Dewil

ripperdoc

Myrmidon
Företagens verklighet

Jag är för en linuxifiering av många arbetsplatser, men efter att ha jobbat som IT-supportekniker, och eftersom jag genom en familjemedlem har god insyn i hela IT-inköpskarusellen, så vill jag bara klargöra för alla (inte specifikt dig Troberg) att det aldrig är så enkelt som att "gratis program måste vara bättre än dyrt program".

I ett företagsnätverk vill man ha enhetlighet. Dels för att kunna behandla alla klienter lika, tekniskt sett, dels för att minsta förändring eller skillnad gör de stackars arbetarna helt utom sig av förvirring. Jag supportade i ett IT-företag med 500+ anställda, och man kunde tro att ingenjörer förstår datorer, men icke... om någon flyttar en ikon blir det kalabalik.

Att installera ett nytt program inom Windows är ett stort steg inom företag. Att byta operativsystem helt är en enorm skillnad. Plötsligt måste man utbilda alla i Linux (kostar pengar), plus förbereda sig på säkert ett år av högtryck på supportavdelningen. Dessutom dyker det upp ett gäng sekundära problem, ex. hårdvara som måste bytas ut, kodning som krävs för att brygga mellan nya och gamla system, etc. Har man ingen egen supportavdelning måste man ju dessutom köpa den Linuxsupporten annorstädes. Man kan inte heller låta enskilda användare byta till Linux bara för att de vill - det stökar till det otroligt för supporten och kräver dubbla uppsättningar verktyg.

Så tyvärr är det aldrig så enkelt som att tänka "Vi skippar 8000 kopior av Windows a la 3000 kr... wow, vad mycket pengar vi tjänar!".

Linux största styrka inom företagsvärlden är via servrarna, inte desktopen.

Troberg

Sinister eater
Re: Företagens verklighet

Naturligtvis har du rätt, i det korta perspektivet. Tittar man dock i ett längre perspektiv så finns det en brytpunkt där det lönar sig, och där det kommer att löna sig mer och mer ju längre tiden går.

När det gäller admins så tror jag att de flesta skulle hoppa jämfota av glädje om de fick kasta ut Windows, Windows är verkligen en smärta i röven att administrera.

Jag har aldrig förespråkat att enstaka användare ska välja OS, sådant ska göras enhetligt på en högre nivå för alla.

Zire

Swashbuckler
Blackbox [OT]

Blackbox låter intressant. Är det åt fluxbox-hållet (minimalistiskt) eller ion-hållet (man ska inte behöva använda mus)?

krank

Går ondskans ärenden

återstår att se om Vista tekniskt sett är svårare att pirata
Vaddå "återstår att se"... Senast jag kollade var Vista redan tillgängligt via de vanliga kanalerna...

krank

Går ondskans ärenden
Re: Blackbox [OT]

Fluxbox är en fork av Blackbox (såvitt jag vet), där Flux är segare att ladda och har mer grafiskt filijox.

Så, Blackbox är samma sak som fluxbox, fast med mindre tjafs.

Fluxbox tar för mig oacceptabla 10-15 sekunder från GDM's loginskärm tills jag kan börja göra grejer. Blackbox tar en halv sekund - jag loggar in, trycker enter, och så är det omedelbart färdigt.

Zire

Swashbuckler
Re: Blackbox [OT]

Hmm.. ok. Tja, inloggningstiden gör mig inte så mycket, jag loggar typ bara in en gång om dan (på morgonen när jag kliver upp, och loggar ut på kvällen när jag går och lägger mig). Datorn jag sitter på har inga problem med prestandan i fluxbox, men det är ju ganska beroende av musen. Ion verkade vara lösningen på det problemet, men det var lite drygt att komma in i. Fast en avskalad fluxbox var ju inte riktigt vad jag letade heller... det är svårt det där att välja en fönsterhanterare man är nöjd med :gremsmile:

Jag sitter delvis i gnome också, den är ganska trevlig (utan att vara "övertrevlig" som KDE) men tar upp ganska stora mängder minne. Dock kör jag det mer av propagandaskäl: jag kan ju inte rekommendera andra ett OS och fönsterhanterare om jag inte själv är nöjd med det (och det är svårt att rekommendera windowsanvändare andra fönsterhanterare).