Företagens verklighet
Jag är för en linuxifiering av många arbetsplatser, men efter att ha jobbat som IT-supportekniker, och eftersom jag genom en familjemedlem har god insyn i hela IT-inköpskarusellen, så vill jag bara klargöra för alla (inte specifikt dig Troberg) att det aldrig är så enkelt som att "gratis program måste vara bättre än dyrt program".
I ett företagsnätverk vill man ha enhetlighet. Dels för att kunna behandla alla klienter lika, tekniskt sett, dels för att minsta förändring eller skillnad gör de stackars arbetarna helt utom sig av förvirring. Jag supportade i ett IT-företag med 500+ anställda, och man kunde tro att ingenjörer förstår datorer, men icke... om någon flyttar en ikon blir det kalabalik.
Att installera ett nytt program inom Windows är ett stort steg inom företag. Att byta operativsystem helt är en enorm skillnad. Plötsligt måste man utbilda alla i Linux (kostar pengar), plus förbereda sig på säkert ett år av högtryck på supportavdelningen. Dessutom dyker det upp ett gäng sekundära problem, ex. hårdvara som måste bytas ut, kodning som krävs för att brygga mellan nya och gamla system, etc. Har man ingen egen supportavdelning måste man ju dessutom köpa den Linuxsupporten annorstädes. Man kan inte heller låta enskilda användare byta till Linux bara för att de vill - det stökar till det otroligt för supporten och kräver dubbla uppsättningar verktyg.
Så tyvärr är det aldrig så enkelt som att tänka "Vi skippar 8000 kopior av Windows a la 3000 kr... wow, vad mycket pengar vi tjänar!".
Linux största styrka inom företagsvärlden är via servrarna, inte desktopen.