Nekromanti Reas operativsystem ut?

krank

Går ondskans ärenden
Re: Blackbox [OT]

Hmm.. ok. Tja, inloggningstiden gör mig inte så mycket, jag loggar typ bara in en gång om dan (på morgonen när jag kliver upp, och loggar ut på kvällen när jag går och lägger mig). Datorn jag sitter på har inga problem med prestandan i fluxbox, men det är ju ganska beroende av musen. Ion verkade vara lösningen på det problemet, men det var lite drygt att komma in i. Fast en avskalad fluxbox var ju inte riktigt vad jag letade heller... det är svårt det där att välja en fönsterhanterare man är nöjd med
Jo. Klart det finns problem med Blackbox också. Jag skulle t.ex vilja ha ett enklare sätt att fixa in plugins och så, och lite mer möjligheter att bygga om som jag vill (jag vill t.ex ha en grafisk representation av mina desktops i en 1x4-bar någonstans), men det är det bästa jag hittat.

ripperdoc

Myrmidon
Re: Priser på OS och sånt...

Det är tyvärr inte så enkelt, men det vet du säkert. Jag har inte testat de Vista som finns ute, så jag vet inte säkert, men:

Vista aktiverar sig själv mot en server med jämna mellanrum. De release candidate-versioner som länge funnits piratade är inställda på att sluta fungera efter 180 dagar, tror jag. Det har talats om att sätta upp piratade aktiveringsservrar, men det är ingen enkel procedur och sådana lär angripas hårt av Microsoft.

Dessutom använder de ju sig av Windows Genuine Advantage, som gör det svårare, kanske omöjligt, att uppdatera Vista och andra Microsoftprogram. Piratade XP gick ju att uppgradera trots att de inte var aktiverade - det är inte säkert att samma gäller för Vista.

Allt går förstås att komma runt, och det vet MS, men de försöker göra det mer och mer besvärligt.

Arfert

Facit

det stör mig med. Det är sjukt att så mycket bränns på Office när det finns ett fullt kompatibelt gratisalternativ.

Om det här var en amerikansk buddy-polisfilm skulle den kraftige svarta polischefen komma in och ryta: "You clowns are wasting the taxpayers money! I'll give you 48 hours to straighten up your act!"

Arfert

Facit

varför inte Apple slog igenom? Eller varför inte alla hade Amigor på jobbet? Datorintresserade hade ju haft det hemma.

skulle tro på att det var beroende på en kombination av bundling med hårdvara, och marknadsföring mot IT-avdelningar. Med DOS-burkar + Windows hade de ju garanterat sina jobb kvar... ;-)

Troberg

Sinister eater

Vista aktiverar sig själv mot en server med jämna mellanrum.
Hur funkar det för de som av en eller annan anledning inte är anslutna till internet under långa perioder?

ripperdoc

Myrmidon

Det vet jag inte, det har säkert debatterats någonstans på nätet. Känns som att risken är stor att MS säger "tuff skit" till dem. Men jag ser å andra sidan inte vitsen med att ha någon dator urkopplad så länge, annat än om man är i ett supersäkert internt nätverk som inte vill stå uppkopplat - i sådana fall kan säkert MS lösa autentisering av kopior (om detta ens görs på Vista Enterprise) på något annat, dyrt sätt.

Troberg

Sinister eater

Men jag ser å andra sidan inte vitsen med att ha någon dator urkopplad så länge, annat än om man är i ett supersäkert internt nätverk som inte vill stå uppkopplat - i sådana fall kan säkert MS lösa autentisering av kopior (om detta ens görs på Vista Enterprise) på något annat, dyrt sätt.
Praktiskt exempel ur verkligheten: Man är ute och reser en längre tid och använder datorn för att tanka ur kameran och göra lite anteckningar. Man har bara tillgång till internet-caféer och man vill inte plugga in sin egen dator i de virusfarmerna.

krank

Går ondskans ärenden

Men jag ser å andra sidan inte vitsen med att ha någon dator urkopplad så länge
...men nog kan du förstå att det finns människor som inte har tillgång till internet?

Hursomhelst tror jag nog att man på ett eller annat sätt kan begränsa servertjosan med en enkel brandväggslösning av något slag, och sedan uppdatera med hjälp av manuellt nerladdade paket. Jag tror inte det dröjer länge innan vi ser sådana för Vista också.

Om jag, mot all förmodan, skulle hitta tillräckliga skäl att använda Vista, så kan jag lova att jag skulle vägra låta skiten "ringa hem" och ge M$ gud vet vilken information om mig, och jag skulle dessutom vänta tills "VistaLite" kom ut, så att man kunde slita ut skit som Movie Maker, nya IE, Windows Messenger, och Media Player 11.

ripperdoc

Myrmidon

...men nog kan du förstå att det finns människor som inte har tillgång till internet?
Jodå, men dessa personer ska nog inte ha Vista heller. Jag är för en uppkopplad värld. Jag hoppas att alla manicker snart är uppkopplade i ett världsomspännande trådlöst nät. Men det är bara lilla jag.

krank

Går ondskans ärenden

Jodå, men dessa personer ska nog inte ha Vista heller.
Så om man inte tycker att det är värt besväret att dra lina ut till den kåk på landsbygden man sitter i, så förtjänar man inte att ha en modern dator?

Å andra sidan skulle jag inte önska Vista på mina hemskaste fiender, så jag vill nog hävda att ingen förtjänat att ha skiten på sin burk.

Jag är för en uppkopplad värld. Jag hoppas att alla manicker snart är uppkopplade i ett världsomspännande trådlöst nät.
Och oj så lätt det plötsligt blev att invadera andra människor privatliv, hacka in i databaser man inte har något att göra i, etc.

Nej, mindre nätverk som på sin höjd kan vara kopplade till varandra i de fall användarna vill det. Jag ser ogärna att Storebror ens har mina uppgifter, än mindre lägger dem på något världsomspännande nät.

Nät är i grunden osäkra. Det går inte att skriva en 100% säker programvara. Sålunda är det inte rimligt att "allt" skulle vara uppkopplat. Allt skulle gå åt helsikke så snart det blev en fnurra på linjen.

Hellzon

Långsamma Vargen

Rippo said:
Jodå, men dessa personer ska nog inte ha Vista heller. Jag är för en uppkopplad värld. Jag hoppas att alla manicker snart är uppkopplade i ett världsomspännande trådlöst nät. Men det är bara lilla jag.
För att ta en annan angreppspunkt än krank: Ett operativsystem ska inte vara beroende av nätuppkoppling. Punkt. Just det att Windows kan få för sig att krångla om det inte kan ringa mamma i Redmond var huvudanledningen till att jag lade in Ubuntu som reservoperativ*. Operativsystemet styr datorn och ska inte kräva någon annan dator, speciellt inte när enda anledningen är att tillverkaren ska kunna stänga av datorer som inte har ett lagligt OS**.

*)Sen dess har det blivit huvudoperativ. Så kan det gå. :gremgrin:
**)Jag är övertygad om att det går att lösa på bättre sätt om man nu måste lägga in DRM.

ripperdoc

Myrmidon

Förr i tiden skulle operativsystem fungera utan vare sig mus, skärm eller fast minne. Som tur vad går utvecklingen framåt, och nätuppkoppling är nu minst lika viktigt som hårddisk för den generalla funktionaliteten. Punkt. (Även Linux kräver nätuppkoppling, för att kunna få ner skivan eller få tag på mjukvara och manualer).

krank

Går ondskans ärenden

Som tur vad går utvecklingen framåt, och nätuppkoppling är nu minst lika viktigt som hårddisk för den generalla funktionaliteten.
Nejdå. Faktum är att jag kan göra väldigt mycket även med en dator som inte är uppkopplad. Spel, bränning, lyssna på och redigera musik, etc etc.

Bli inte så blind av uppdateringar, surfning och mail att du tror att de på något vis är centrala för en dators funktion. Visst, de är trevliga, men att påstå att de är så centrala är bara dumheter.

Jarl

Hero

även om de EGENTLIGEN lika gärna kan köra openoffice..
Fast, efter att ha kört Office 2007 så är man inte speciellt sugen på att gå tillbaka till något "gammel"-office kan jag säga. Microsoft gjorde faktiskt det man inte förväntade sig den här gången: de började konkurrera genom att erbjuda en överlägsen produkt.

krank

Går ondskans ärenden

Fast, efter att ha kört Office 2007 så är man inte speciellt sugen på att gå tillbaka till något "gammel"-office kan jag säga. Microsoft gjorde faktiskt det man inte förväntade sig den här gången: de började konkurrera genom att erbjuda en överlägsen produkt.
Åhå? SJälv har jag letat och letat och letat efter en Officeversion som är lika snabb och lika lite systemkrävande som Office 97, men som innehåller mindre trams. En ordbehandlare som är som Wordpad fast med tabbar och stavningskontroll, till exempel.

Hur stort hårddiskutrymme tar M$ nya monster? Alla versioner hittills, sedan typ '97 - 2000, har ju enbart pysslat med att skaffa fler jätteonödiga skitfunktioner och att dra upp systemkraven. Det nya ska vara allt bra avskalat för att motivera att jag ens tittar på det...

//Krank, som vill ha mindre trams och grafiskt filijox

Troberg

Sinister eater

No offense, men jag tycker att deras drag att ta bort menyer och toolbars för att ersätta dem med något slags fliksystem är förvirrande för de som är vana vid traditionellt windowsutseende, slösar på skärmutrymme och är klumpigt att arbeta med. Det följer inte ens deras egna guidelines för hur ett Windowsprogram ska se ut och bete sig.

Jarl

Hero

Jag tror du har så speciella krav att du riktigt inte är målgruppen för normala kontorsprogram.

Jag personligen tycker det är kul med datorer, så jag prioriterar hårdvaruinköp, vilket gör att för mig är eventuella resurskrav hos kontorsprogram sällan speciellt relevanta. Jag vill att programmen är smidiga att jobba med och att det är lätt att komma åt funktioner som kan vara användbara.

I Office 2007 har man äntligen bytt till ett mer workflow-baserat gränssnitt där funktioner är grupperade efter typen av arbete man sysslar med för tillfället (skriva, layouta, hantera referenser etc). Bytet av gränssnitt har också gjort att många halvdolda funktioner fått en plats i rampljuset, så att även användare som inte satsar helhjärtat på att memorera alla menyer inser att de finns.

Och även om Office 2007 är mer krävande så har de faktiskt använt resurskravsökningen till saker som är användbara, såsom realtidsförhandsvisning av olika val, speciellt de som har med utseende att göra (för musen över ett typsnitt och relevant text i dokumentet ändras direkt).

Folk som gillar minimalistiska saker med 400 tangentbordskommandon kommer inte uppskatta det nya office, men de är liksom inte målgruppen.

Jarl

Hero

Se gärna mitt svar till Krank nedan för mer om min syn på Office 2007, men när mina extremt datorovana kollegor plötsligt kan utnyttja funktioner som visserligen funnits tidigare men varit "dolda" samtidigt som jag som van datoranvändare arbetar snabbare och smidigare, ja då tycker iallafall jag att det nya gränssnittet är klart lyckat.

Till och med på Slashdot har de negativa knee-jerk-reaktionerna från linuxmänniskor om Office 2007 nästan dött ut, vilket säger en hel del...

MS har kastat en schysst skruvboll till andra kontorsprogramsmakare, det blir intressant att se vad de gör av den.

ripperdoc

Myrmidon

Jag får faktiskt hålla med. Office 2007 känns mycket fräscht, nästan fräschare än Vista självt. Ribbon är väldigt bra (Office 2003:s "dynamiska" menyer var ju som bekant bara skräp). Om MS har frångått sina egna standarder så måste det ju vara bra - deras standarder är ju normalt sett inte mycket att hänga i julgranen.

Dessutom är Office 2007-filer mycket mindre, och hela paketet är väldigt snabbt. (Haken är dock att Office 2007 vill använda ett nytt dokumentformat, .docx, som dock är en öppen XML-standard).

Zire

Swashbuckler

Hmm... det låter ju riktigt intressant. Det får man nog slänga ett getöga på vid tillfälle. Vad kostar det?