Super Marios Super Roleplaying
Jag har fått chansen att läsa det nya Super Mario rollspelet utgivet av Khan PPS. En grupp som mest publicerat star Trek fanfiction innan det här.
När jag först hörde talas om det här trodde jag det var ett aprilskämt, jag trodde aldrig Nintendo skulle gå med på ett bordsrollspel baserat på något av deras spel. Och om de nu skulle göra det varför väljer de inte Zelda eller Metroid?
Men jag antar att Marios långa tradition att få datorrollspel till slut alltid skulle leda oss hit.
Super Marios super roleplaying är annorlunda. Jag får känslan av att Nintendo hade flera krav på hur spelet skulle vara utformat för annars har jag svårt att se varför man skulle göra några av valen som gjorts.
I spelet spelar man Toads och Toadettes (svamparna) som tjänar under Captain Toad på hans expedition att undersöka rikena bortom svampriket. Här har spelet sin första konstighet, din karaktär har inget namn, eller ju den heter Toad eller Toadette beroende på kön, men så gör alla andras rollpersoner också. Spelar du en man får du välja färg på din svamp (röd, blå, grön, gul) men spelar du en tjej måste hon vara rosa.
Förutom färg är ni alla identiska, ni har inga stats överhuvudtaget.
Spelledaren skapar ett äventyr genom ett välja ett enkelt koncept att bygga världen som ska utforskas på. Det kan vara saker som ”ökenvärlden”, eller ”is-världen” men uppmuntrat också att koncepten kan vara lite mer överraskande som ”tid eller kärlek”. Sedan skapar man en kris som världen har drabbats av. Krisen ska vara är tydligt och ska gå direkt emot konceptet. Öknen kanske har frusit till is, medan alla klockor kan ha stannat i tidsvärden.
Själva spelmötet går till så att Spelledaren beskriver ett konkret problem som är en följd av den stora krisen. Kanske öknens djur håller på att frysa och behöver värme.
Spelarna ska då alla pitcha en idé till Captain Toad om olika sätt att lösa problemet. Alla spelare röstar sedan vilken idé de tycker var bäst. Den vinnande bli den som de alla ska genomföra. Spelarna beskriver hur de följer planen medan spelledaren säger hur situationen förändras så att spelarna måste anpassa sig.
Varje gång de avviker ifrån planen slås det på en tabell för att avgöra om det går bra eller inte. Det sämsta som kan hända är att Bowser dyker upp och du misslyckas utmaningen, Men mer troligt är att man samlar ”misses” , och om man kommer upp i fler ”misses” än gruppen har extraliv innan man klarat utmaningen Så har man också misslyckats.
om utmaningen lyckas så får Spelaren med flest lyckade rita en liten stjärna på sitt formulär.
Efter varje utmaning berättar spelledaren lite om hur världen förändras, dels genom er grupps agerande, men också genom att andra grupper med Toads har också gjort saker.
det är rekommenderat att man efter tre-fyra utmaningar beskriver hur krisen blir löst av Mario och gruppen kan åka hem.
Där hemma belönas Toaden med mest Stjärnor med en tårta bakad av prinsessan Peach.
Om man misslyckas i en utmaning så behöver man räddas av Mario. Så om du slår fram Bowser eller om du fått för många misslyckande, så kommer Spelledaren beskriva hur det ser illa ut och sedan hur Mario dyker upp och räddar er.
Ni kan inte dö eller bli skadade.
Spelet är uppenbarligen riktade mot barn, Spelet är färgglatt och innehåller många söta bilder på Toads, Mario och alla andra levande varelser i Mario universumet. Spelet lätta regler och öppenhet är uppenbarligen där så att man kan spela med sitt barn som bara vill hitta på saker och säga vad hen vill.
Men samtidigt undrar jag vilket barn som vill vara en Toad i stället för något unikt. Och vem som vill bli räddad av Mario.
jag tror produkten skulle tilltala barn mer om de fick vara Mario och rädda dagen i stället för att göra bakgrundsarbete till honom.
Reglerna verkar inte riktigt fungera, du måste avvika ifrån planen för att få lyckanden, men gör du det är det mer troligt att du får ett misslyckande, vilket riskerar att förstöra för alla.
Det kanske är medvetet för att lära barn någon form av läxa av att samarbete och att lyssna på vad som är sagt är rätt väg att gå, men det leder till väldigt tråkigt spel.
Jag tror inte den här boken kommer bli ihågkommen, spelet lämnar förmycket att önska. Men den är en artefakt som fångar vad för typ av företag Nintendo är. Men som spel kan jag inte ge det högra än 1/5
(Ps jag läste en intervju med spelets författare om att pitchen han lämnade in till Nintendo var ett spel baserat på Mario kart som använde Gurpsfordonsregler som grund, jag skulle ha viljat vara med när Nintendo mot pitchade med det här istället DS)