Recensera ett rollspel som inte finns - X & Y [RECENSIONER]

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,420
Med tanke på Vin Diesels kärlek för Dungeons & Dragons så kändes det självklart att The Fast & The Furious en dag skulle bli rollspel. Jag är förvånad över att det tog så här lång tid, men extra häftigt är att Brödbane Games LTD har haft äran att få licensen.

Eftersom Diesel har en preferens för DnD så är det inte så överraskande att spelet bygger på 5E. Som ett system som är byggt för att rollpersonerna ska vara hjältar och inbjuder till galna upptåg tycker jag ändå att det passar bra. Valet av 5E gör också att många av målgruppen kommer känna igen sig, vilket jag tycker är klokt.

Spelet kommer därför kännas ganska bekant för den som spelat DnD, med samma grundegeskaper och till stor del samma färdigheter, men med några ändringar… Det är ju The Fast & The Furious trots allt, så vi ser färdigheter som Driving och Mechanics till exempel. Spelargruppen kallas ju också självklart för Family.

Hittills låter det ju mestadels som en ganska enkel modern reskin av DnD 5E. Men nu kommer det roliga! Nämligen bilarna. Bilar i rollspel kan lätt bara bli som ett gloritiferat objekt på ens rollformulär, men inte här! Halva rollformuläret tas nämligen upp av ens bil! För självklart ska alla ha sin egna och unika bil? Här finns allt att välja från driftvänliga japanska sportcoupér till klassiska amerikanska muskelbilar.

Bilen fungerar i sin tur nästan som en sekundär rollperson, med sina egenskaper, färdigheter och hälsa – den går till och med upp i level! De går i sin tur att modda, där du kan sätta in allt från väntade modifikationer som lustgas till helt utflippade moddar som glidvingar. Det finns även bra regler för att hitta på egna moddar och hur färdigheter kan användas för bilarna, allt för att kunna återskapa situationer som hade hört hemma i filmerna. Det finns även tabeller för “lånade bilar”, motsvarande improviserade vapen i andra spel, som funkar väldigt bra.

Att behandla bilarna som rollpersoner är faktiskt ett genidrag, för det löser problemen med att jakter i andra spel ofta kan bli sega och långtråkiga. I praktiken spelas biljakter och bilkamper snarare som en vanlig rollspelsstrid, där bilarna och deras färdigheter istället avgör. Att F&F också till stor del bygger på jakter som handlar om annat än “vem kommer fram först” hjälper såklart också.

Spelet är först och främst lämpat för kampanjspel, där du och din Family ska utföra Heists av olika slag (oavsett vilken sida av lagen ni väljer att spela). Det finns bra material för SL för hur de ska kunna bygga bra hinder och hur heist struktureras bjuder också in spelarna till att få vara med och skapa och tycka till. Det finns till och med en bra situation hur SL ska hantera galna idéer och en lite förklaring av “Yes, and…” improvisation, vilket behövs i det här spelet.

Finns det någon kritik att ge? Ja, även om det inte är mycket. Den största kritiken är att rollpersonerna snabbt blir overpowered och möjligheterna som presenteras för rollpersoner att skapa och modda gör att det snabbt blir svårt för rollpersonerna att misslyckas. Till en stor del handlar utmaningarna i spelet mindre om rollpersonerna lyckas, utan snarare hur coolt kan de lyckas. Fokuset blir ganska snabbt på imponerande metagaming, där du ska försöka göra det ena efter det andra – och ganska lite kan stoppa dig.

Det närmsta jag kan jämföra med är The Troubleshooters och det här spelet påminner om det, men utan slapsticken och den där europeiska känslan.

Å andra sidan skulle jag säga att det är väldigt i ton med licensen. Jag har en vän till mig som älskar att bygga heists i vad man spelar och gärna gör färdigskapade rollpersoner som knappt kan misslyckas. Han älskar också The Fast & The Furious-filmerna och han hade verkligen älskat det här spelet.

Den får 4/5 driftande Nissan, men 5/5 mullrande Dodge från de som älskar The Fast & The Furious.
 
Last edited:

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,193
Location
Uppsala (Umeå)
Burgare & borgare (Renberg Spel, 2023)

Det är hatten av för Renberg Spel som i Burgare & borgare bryter ny mark genom att kombinera samhällskritik, samhällsplanering och matlagning i en smaklig kompott. Deras nya spelledarlösa indiespel osar tydligt av Jason Morningstar och Bully Pulpit Games i skildringen av hur tillvaron rasar för några hamburgerkioskägare. I takt med att kvarteren gentrifieras försvinner de gamla kunderna och nyinflyttade hipsters äter bara dyra moderna handgjorda hamburgare. I ett antal scener skildras slutet för gatuköket som livsstil, vilket också blir en kommentar på urlakningen av det moderna stadslandskapet.

Renberg Spel förtjänar såväl en stor eloge som pris för sin innovativa speldesign. Varje scen varar exakt så lång tid som det tar för scenstartaren, i rollen av en gatuköksägare, att tillaga och servera en hamburgare och de andra deltagarna att konsumera den. Att på det sättet kombinera rollspel, matlagning och sensoriska upplevelser av doft och smak är inget annat än banbrytande och skapar också ett naturligt flyt i spelupplevelsen.

I detta ligger dock en av de få invändningarna som man kan ha mot Borgare & burgare. De gatukök vars ägare man spelar har väldigt sällan något vegetariskt på menyn, och det hade varit klädsamt med en tydlig varningstext om att detta inte är ett spel som lämpar sig för veganer. Sedan måste jag erkänna att det kan vara lite svårt med immersionen när man ska låtsas att de torra, träiga köttpuckarna som gatuköken tillagar faktiskt är godare än en härlig handgjord hipsterhamburgare.

Sammantaget är detta ett utmärkt spel för rätt grupp av vana och hungriga spelare. Det är glädjande att Renberg Spel redan aviserat flera uppföljare i en spellinje de kallar BRP (Binge-eating Roleplaying). I Varmkorv & wurstar speglas korvgubbarnas undergång, med ett specialskrivet soundtrack av Owe Thörnqvist; det revolutionära Frankrike är temat för Barkbröd & bakelser; och kontroverser kan nog väntas när Jesus-myten ska behandlas i Vatten & vin.

Dock måste jag avsluta recensionen på en negativ ton. Jag förstår att det är svårt att leva på att ge ut smala rollspel, och temat om den växande alieneringen mellan stad och landsbygd låter väldigt spännande att utforska i rollspelsform, men jag måste ändå vidhålla att den planerade BRP-titeln Banan, melon, kiwi & citron är en riktig sellout.

Betyg: 4 skrovmål av 5
 
Last edited:

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
543
Location
Umeå
För några år sedan släppte den amerikanska hamburgerkedjan Wendy's ett rollspel kallat Feast of Legends som ett reklamjippo. Något som kanske få minns är att detta inte var första gången som ett rollspel använts för att göra reklam för snabbmatshak. Den äran tillfaller istället Hellzons Korvbar som tidigt på 90-talet släppte spelet Korv & Mos. Efter en lång tids letande har jag äntligen lyckats fått tag i ett exemplar av denna klenod.

Korv & Mos regler verkar lite inspirerat av det tyska rollspelet Das Schwarze Auge, vilket ger det en solid grund i ett välfungerande regelsystem. Själva konceptet med spelvärlden känns däremot mer inspirerat av Burk Krig med skillnaden att man i det här fallet spelar antropomorfa korvar.

I Korvanien, spelets fantasivärld, får spelarna ikläda sig rollen som korvriddare i tjänst hos Prins Korv av Wurstheim. Varje spelarkaraktär är en specifik korvtyp, såsom kabanoss, bockwurst eller chorizo, och varje korvtyp har sina unika egenskaper och färdigheter.

Ja alltså det blir väldigt tramsigt det här, man har överallt försökt klämma in så mycket korvskämt som möjligt. I tillbehörslistan (utrustning) finns till exempel korv- och tunnbrödsrustningar. Spelreglerna är gedigna men jag skulle nog inte välja att spela någon längre kampanj i den här världen. De senaps- och ketchupfärgade tärningarna som inkluderades med spelet är dock väldigt snygga.
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,131
Location
Sthlm
Jag har spelat ett rollspel om att alla spelar i hårmetall band på tidigt 90 tal. Det heter Pistoler & Rosor och är skrivet av Frippe Spel i Småland AB. Jag tycker att det påminner en del om indieklassikern Polaris från 2005, ingen spelledare, fyra spelare (sång, gitarr, bas, trummor) och regler som tar reda på vad som händer om man bara låter tiden gå.

Spelet börjar med att man är ett helt färskt band, fyra medlemmar fulla av ungdom och livsglädje och sen går det minst sagt både uppåt och nedåt.
Bandet kommer under spelet bli enormt kända, och ju kändare de blir desto mer slits medlemmarna sönder. Pengar, brudar och knark krävs för att hålla igång ett band men varje gång en medlem använder resurserna så blir de mer och mer nihilistiska, äldre och tröttare. Samt såklart sämre på att samarbeta.
Till slut dör medlemmarna, kickas eller går över till ett trött svenssonliv, bandet blir mindre och mindre relevant tills de inte kan turnera längre.

Men resan är väl värd besväret. Det enda man kan klaga lite på är att det är som att spela ett gammalt The Forge / Story Games spel och att det inte bryter någon ny mark på inde-fronten men både de välskrivna reglerna (appendix N är såklart olika bands självbiografier där jag redan läst The Dirt och sett Anvil - the story of Anvil) och den tuffa layouten får mig att vilja dra på mig leopardtights och ge mig ut på gatorna i en liten stad som heter HOLLYWOOD!

4 av 5

Dessutom finns det ett gratis tillägg att ladda ner på hemsidan.

Blandät Sällskäp - Vår sista turne!
För 20 år sen toppade ni listorna, sen dess har ni mest synts i dokusåpor, skandalblaskor och "vad gör de nu" reportage. Men det är dags för den sista striden, ta fram scenkläderna och ÅTERFÖRENAS!
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,131
Location
Sthlm
Så jag har läst och provspelat Kaffe och Cigarettrök* från Jockespel.
Ett viktigt designmål var att spelet skulle kanalisera Jim Jarmusch, vi pratade mycket om vilka regler och dramatiska modeller som mest och effektivast ”Öppnade det Jarmuschka Fönstret”. Ett tag så var vi mycket mer inner på att namnet skulle anspela på Ghost Dog - Samurajens Väg (1996) och Olav skrev om hela Broken Flowers som spelexenpel. Men till slut valde vi - mest pga de snarlika spel som Genesis nämner falla tillbaka på Coffee & Cigaretts. Jag började också röka efter en paus på nästan åtta år medan jag skrev spelet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,607
Location
Göteborg
Ett viktigt designmål var att spelet skulle kanalisera Jim Jarmusch, vi pratade mycket om vilka regler och dramatiska modeller som mest och effektivast ”Öppnade det Jarmuschka Fönstret”. Ett tag så var vi mycket mer inner på att namnet skulle anspela på Ghost Dog - Samurajens Väg (1996) och Olav skrev om hela Broken Flowers som spelexenpel. Men till slut valde vi - mest pga de snarlika spel som Genesis nämner falla tillbaka på Coffee & Cigaretts. Jag började också röka efter en paus på nästan åtta år medan jag skrev spelet.
Ah, där ser man! Jag har för dålig koll på amerikansk kultur för att snappa upp den referensen. Det är sann hängivenhet till konsten att offra sin hälsa för verket. Respekt!
 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
286
Under midsommarhelgen har jag läst A och O, premiärsläppet från det vid första anblicken nya bolaget Mogger Spelproduktion. Personerna i Mogger Spelproduktion har dock tidigare släppt spel under namnet MANS FORLAG, omväxlande på svenska (Bronssjöns Kämpar och Tutans Gnäll) och engelska (Tales from the Big Top och dess fristående uppföljare Sideshow Stories (recension här)).

I A och O antar spelarna rollerna som gudar vilka lever och verkar i ett gigantiskt tempel på toppen av berget Olympos Måns. Spelet går ut på att utmanövrera och utmana de andra gudarna så att man blir ensam kvar, herre på täppan, alfa och omega, A och O. Spelarna väljer av de förberedda rollpersonerna (gudarna) och läser in sig på bakgrund, egenskaper och krafter. Därefter slumpas vilka gudar som är med i de inledande scenerna. Man kan säga att inledningsscenerna är en typ av gruppspel där gudarna försöker skaffa sig övertag mot varandra. Därefter tar ett slutspel vid där gud efter gud slås ut. De utslagna gudarna har fortfarande en roll att spela då de kan försöka hjälpa eller hindra kvarvarande gudar i deras maktkamp.

På många sätt gillar jag A och O och tycker att det är ett intressant spel. Men... för varje rad jag läser, ju mer känns det som att jag har läst innehållet tidigare... och när jag börjar syna spelet i sömmarna så står det plötsligt klart för mig! Byggstenarna till A och O har lånats (stulits!) från Europas största rollspel, Das Schwarze Auge! Bevisen ligger i öppen dager! Samma antal gudar (tolv!) i dess gudapantheon, till på köpet med liknande egenskaper och namn. Låter namnet "Praios" bekant?, i A och O hjälpligt maskerat till "Prio". Utöver spelvärlden finns likheter i regelverket, A och O har precis som originalet DSA regler för fördelar och nackdelar. Till sist då det tyngsta beviset. RP har två handlingar per stridsrunda. Ja, ni läste rätt. Helt fräckt har man kopierat Europas största rollspels mest unika spelmekanik. Ett såhär grovt övertramp kommer den svenska DSA-communityn inte låta passera obemärkt!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
.Ja, ni läste rätt. Helt fräckt har man kopierat Europas största rollspels mest unika spelmekanik. Ett såhär grovt övertramp kommer den svenska DSA-communityn inte låta passera obemärkt!
Jag visste det! MASK PÅ!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,602
Location
Oktoberlandet
Anar att det behövs fler recensenter på vissa producerade alster då vi kanske inte kan lita på bara en recension per spel!
Jag saknar vidare rättvisa jämförelser av alla de olika betygssystemen så jag vet vilket spel jag främst skall köpa👍
Och när startar backar-kampanerna på de spel som ännu inte recenserats?
Man kan liksom inte som i spelet med dess namn både ”Äta kakan och ha den kvar”🥰
 

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,557
Anar att det behövs fler recensenter på vissa producerade alster då vi kanske inte kan lita på bara en recension per spel!
Jag saknar vidare rättvisa jämförelser av alla de olika betygssystemen så jag vet vilket spel jag främst skall köpa👍
Och när startar backar-kampanerna på de spel som ännu inte recenserats?
Man kan liksom inte som i spelet med dess namn både ”Äta kakan och ha den kvar”🥰
Det hår alldeles utmärkt att äta en kaka och ha den kvar, det handlar bara om att göra en tillräckligt stor kaka.
Alltså borde alla rollspel vara minst 500 sidor regler, om de ska vara seriösa dvs.
 
Top