Gabrielle de Bourg
Gör nördiga grejer
- Joined
- 5 Feb 2018
- Messages
- 1,401
Med tanke på Vin Diesels kärlek för Dungeons & Dragons så kändes det självklart att The Fast & The Furious en dag skulle bli rollspel. Jag är förvånad över att det tog så här lång tid, men extra häftigt är att Brödbane Games LTD har haft äran att få licensen.
Eftersom Diesel har en preferens för DnD så är det inte så överraskande att spelet bygger på 5E. Som ett system som är byggt för att rollpersonerna ska vara hjältar och inbjuder till galna upptåg tycker jag ändå att det passar bra. Valet av 5E gör också att många av målgruppen kommer känna igen sig, vilket jag tycker är klokt.
Spelet kommer därför kännas ganska bekant för den som spelat DnD, med samma grundegeskaper och till stor del samma färdigheter, men med några ändringar… Det är ju The Fast & The Furious trots allt, så vi ser färdigheter som Driving och Mechanics till exempel. Spelargruppen kallas ju också självklart för Family.
Hittills låter det ju mestadels som en ganska enkel modern reskin av DnD 5E. Men nu kommer det roliga! Nämligen bilarna. Bilar i rollspel kan lätt bara bli som ett gloritiferat objekt på ens rollformulär, men inte här! Halva rollformuläret tas nämligen upp av ens bil! För självklart ska alla ha sin egna och unika bil? Här finns allt att välja från driftvänliga japanska sportcoupér till klassiska amerikanska muskelbilar.
Bilen fungerar i sin tur nästan som en sekundär rollperson, med sina egenskaper, färdigheter och hälsa – den går till och med upp i level! De går i sin tur att modda, där du kan sätta in allt från väntade modifikationer som lustgas till helt utflippade moddar som glidvingar. Det finns även bra regler för att hitta på egna moddar och hur färdigheter kan användas för bilarna, allt för att kunna återskapa situationer som hade hört hemma i filmerna. Det finns även tabeller för “lånade bilar”, motsvarande improviserade vapen i andra spel, som funkar väldigt bra.
Att behandla bilarna som rollpersoner är faktiskt ett genidrag, för det löser problemen med att jakter i andra spel ofta kan bli sega och långtråkiga. I praktiken spelas biljakter och bilkamper snarare som en vanlig rollspelsstrid, där bilarna och deras färdigheter istället avgör. Att F&F också till stor del bygger på jakter som handlar om annat än “vem kommer fram först” hjälper såklart också.
Spelet är först och främst lämpat för kampanjspel, där du och din Family ska utföra Heists av olika slag (oavsett vilken sida av lagen ni väljer att spela). Det finns bra material för SL för hur de ska kunna bygga bra hinder och hur heist struktureras bjuder också in spelarna till att få vara med och skapa och tycka till. Det finns till och med en bra situation hur SL ska hantera galna idéer och en lite förklaring av “Yes, and…” improvisation, vilket behövs i det här spelet.
Finns det någon kritik att ge? Ja, även om det inte är mycket. Den största kritiken är att rollpersonerna snabbt blir overpowered och möjligheterna som presenteras för rollpersoner att skapa och modda gör att det snabbt blir svårt för rollpersonerna att misslyckas. Till en stor del handlar utmaningarna i spelet mindre om rollpersonerna lyckas, utan snarare hur coolt kan de lyckas. Fokuset blir ganska snabbt på imponerande metagaming, där du ska försöka göra det ena efter det andra – och ganska lite kan stoppa dig.
Det närmsta jag kan jämföra med är The Troubleshooters och det här spelet påminner om det, men utan slapsticken och den där europeiska känslan.
Å andra sidan skulle jag säga att det är väldigt i ton med licensen. Jag har en vän till mig som älskar att bygga heists i vad man spelar och gärna gör färdigskapade rollpersoner som knappt kan misslyckas. Han älskar också The Fast & The Furious-filmerna och han hade verkligen älskat det här spelet.
Den får 4/5 driftande Nissan, men 5/5 mullrande Dodge från de som älskar The Fast & The Furious.
Eftersom Diesel har en preferens för DnD så är det inte så överraskande att spelet bygger på 5E. Som ett system som är byggt för att rollpersonerna ska vara hjältar och inbjuder till galna upptåg tycker jag ändå att det passar bra. Valet av 5E gör också att många av målgruppen kommer känna igen sig, vilket jag tycker är klokt.
Spelet kommer därför kännas ganska bekant för den som spelat DnD, med samma grundegeskaper och till stor del samma färdigheter, men med några ändringar… Det är ju The Fast & The Furious trots allt, så vi ser färdigheter som Driving och Mechanics till exempel. Spelargruppen kallas ju också självklart för Family.
Hittills låter det ju mestadels som en ganska enkel modern reskin av DnD 5E. Men nu kommer det roliga! Nämligen bilarna. Bilar i rollspel kan lätt bara bli som ett gloritiferat objekt på ens rollformulär, men inte här! Halva rollformuläret tas nämligen upp av ens bil! För självklart ska alla ha sin egna och unika bil? Här finns allt att välja från driftvänliga japanska sportcoupér till klassiska amerikanska muskelbilar.
Bilen fungerar i sin tur nästan som en sekundär rollperson, med sina egenskaper, färdigheter och hälsa – den går till och med upp i level! De går i sin tur att modda, där du kan sätta in allt från väntade modifikationer som lustgas till helt utflippade moddar som glidvingar. Det finns även bra regler för att hitta på egna moddar och hur färdigheter kan användas för bilarna, allt för att kunna återskapa situationer som hade hört hemma i filmerna. Det finns även tabeller för “lånade bilar”, motsvarande improviserade vapen i andra spel, som funkar väldigt bra.
Att behandla bilarna som rollpersoner är faktiskt ett genidrag, för det löser problemen med att jakter i andra spel ofta kan bli sega och långtråkiga. I praktiken spelas biljakter och bilkamper snarare som en vanlig rollspelsstrid, där bilarna och deras färdigheter istället avgör. Att F&F också till stor del bygger på jakter som handlar om annat än “vem kommer fram först” hjälper såklart också.
Spelet är först och främst lämpat för kampanjspel, där du och din Family ska utföra Heists av olika slag (oavsett vilken sida av lagen ni väljer att spela). Det finns bra material för SL för hur de ska kunna bygga bra hinder och hur heist struktureras bjuder också in spelarna till att få vara med och skapa och tycka till. Det finns till och med en bra situation hur SL ska hantera galna idéer och en lite förklaring av “Yes, and…” improvisation, vilket behövs i det här spelet.
Finns det någon kritik att ge? Ja, även om det inte är mycket. Den största kritiken är att rollpersonerna snabbt blir overpowered och möjligheterna som presenteras för rollpersoner att skapa och modda gör att det snabbt blir svårt för rollpersonerna att misslyckas. Till en stor del handlar utmaningarna i spelet mindre om rollpersonerna lyckas, utan snarare hur coolt kan de lyckas. Fokuset blir ganska snabbt på imponerande metagaming, där du ska försöka göra det ena efter det andra – och ganska lite kan stoppa dig.
Det närmsta jag kan jämföra med är The Troubleshooters och det här spelet påminner om det, men utan slapsticken och den där europeiska känslan.
Å andra sidan skulle jag säga att det är väldigt i ton med licensen. Jag har en vän till mig som älskar att bygga heists i vad man spelar och gärna gör färdigskapade rollpersoner som knappt kan misslyckas. Han älskar också The Fast & The Furious-filmerna och han hade verkligen älskat det här spelet.
Den får 4/5 driftande Nissan, men 5/5 mullrande Dodge från de som älskar The Fast & The Furious.
Last edited: