Magnamund;n180528 said:
Han sa nåt helidiotiskt på fyllan för tio år sen och ska fortfarande få skit för det och behandlas som en spetälsk? Är det kanske Mel Gibsons påstådda antisemitism som gjort att han arbetat med judiska skådisar (som försvarat honom) och att han gjorde 4 filmer i Dödligt Vapen-serien med skådisen Danny Glover som vi ju alla vet råkar vara afroamerikan?
Kanske dags att släppa vad han vräkte ur sig på fyllan när han var skitförbannad? Gary Oldman som varken är rasist eller antisemit uttryckte det väl. Han sa nåt i stil med att de flesta säger och har sagt jävligt puckade saker på fyllan men blir inte totalt avskrivna för det.
Jag försvarar inte rasism på nåt sätt men någon gång måste folk kunna släppa vad en alkoholist har sagt under ett fyllerus vid ett tillfälle.
1) Det han sa var inte "på fyllan". Han arresterades visserligen för brottet rattonykterhet (motsv) - men stoppades för fortkörning och det blev det allvarligare brottet inte pga hans alkoholhalt utan pga en så kallad "open container clause" - dvs. i ett stort antal delstater är det brottsligt att köra bil med en öppen flaska alkoholhaltig dryck i bilen (även om någon annan håller i den!).
Det är dock inte alls omöjligt att han _var_ berusad (mig veterligen mättes inte hans ev alkoholhalt den gången), eftersom han haft en historia av att bli fälld för sådana brott tidigare (och i omgångar vårdats för alkoholism sedan mitten av 80-talet).
Men det var inte vilken aggressiv kommentar som helst - "din djävla musselhjärna, vet du inte vem jag är?" typ. Det var. "Fucking Jews... the Jews are responsible for all the wars in the world. Are you a Jew?" (Iaf enligt den version av rättegångsanteckningarna som han erkände sig skyldig till...)
Är det verkligen någon som bara råkar sägas, så där? För att han var full?
Det tycker jag ärligt talat är en ursäkt lite som den ursäkten Barbaros Laylani gav, efter talet om "armeniska hundar" på Sergels Torg - "jag hade inget manus".
Full eller inte, de där kommentarerna kommer någonstans i från.
Och ja, han har bett om ursäkt för det. Och det var 2006.
Hade det varit den enda gången, så hade han knappast fått så mycket kritik, vare sig här eller annorstädes.
Men det är det inte.
- På 90-talet kom han med homofoba uttalanden (som han först vägrade ta tillbaka och först efter ett år bad om ursäkt för).
- I mitten på 90-talet menade han att dåvarande presidenten (Bill Clinton) var styrd av "dolda krafter", att stora delar av den amerikanska eliten kontrollerades av "marxistiska intressen" som bla använde stipendier för att skicka amerikanska (och australiensiska) ungdomar till Europa att studera, för att de skulle "indoktrineras" och vilja skapa "a new world order". (Och senare påstod han att reportern lurat honom att säga det...)
- 2010 erkände han sig skyldig till att ha slagit, hotat och kränkt sin dåvarande sambo - inkl en del påstådda rasistiska kommentarer. (En del av det senare dök upp som ljudfiler på nätet efteråt, 2012, och deras äkthet har ifrågasatts, men såvitt jag förstår erkände han sig skyldig till samtliga anklagelser inkl att han skulle ha sagt saker som det som förekom i filerna, oavsett om filerna var äkta eller ej).
Så nej, det går inte att försvara med att det var engångsföreteelser eller ett olyckligt fall av glappkäft pga fylla.
2) "Jag kan inte vara rasist/homofob/etc för jag har massor av kompisar som är ..."
3) Jag tror inte du är _ute efter_ att försvara rasism.
Men om det du säger är "han gjorde bort sig på fyllan" - när det inte ÄR så, utan ett mönster som varit etablerat med flera händelser över en lång rad år (och som, även om jag inte tar upp det i uppräkningen ovan, har bekräftats av flera personer i flertalet fall - personer som känt eller tom varit anställda av Gibson, som vittnat mot honom) då BLIR ditt försvar dessvärre ett försvar för rasism.
På precis samma sätt som vi, härom månaden i flera trådar om övergrepp på konvent, påpekade att den som utan att känna till fakta, är beredd att ta ställning, baserat på otillräcklig info eller baserat på vänskap mm. faktiskt, till syvende og sidts, försvarar övergreppen.
Det här är inte annorlunda.
PS. Rättegångsprotokollen finns online. Jag minns att jag läste ett av dem (det om hans ex-sambo) i samband med historien om vad han sagt, 2012. Oavsett vad andra sagt att han gjort eller inte gjort, vittnat för eller emot hans karaktär - så är det vad han i lagens mening erkänt sig skyldig till. Och han har "tagit straff" för det.
Det bör väl rimligen väga rätt så tungt?