Då kör vi en sista gång. När vi lämnade vår hjälte sist så flydde han från psyko-rave-festen i den presumptiva Maya-staden, flydde över ett massgravfält (trots att Maya behandla kropparna mycket respektfullt, de var gåvor till gudarna/heliga föremål, inte släng på hög som med Aztekerna...) och ut i djunglen för att springa hem. Att han springer hela vägen hem till byn som han togs från för mig att tro att han bodde typ sju kilometer från staden, men whatever, de är film, lite får vi låta dem leka med.
Nu får vi se varför folk tycker de har väldigt höga produktionsvärden och specialeffekter... *Klarar knappt av att hålla sig från skratt* När vi får se den
MÄKTIGA JAGUAREN!
Alltså va fan? Det här är en sån du handlar till dina ungar på Skansen. Ja ja, whatever. Än en gång, får inte lov att slira av från huvudspåret. Jag skriver inte här för att kritisera filmens story eller specialeffekter, jag är för att Mel Gibson är en jävla rasist och för att tillsammans kan vi förhoppningsvis hindra hans nästa film:
Anne Frank - Maybe she deserved it?
Så ja, Jaguar Paw springer hem, han dödar alla som jagar honom och hans fru som har gömt sig i en kula i marken räddas från att drunkna. Två väldigt fanatiska soldater jagar honom hela vägen ut till en strand där de plötsligt stannar upp! Nu är det dags att gå tillbaka till den där profetian vi hörde tidigare.
"You fear me? So you should, all you who are vile. Would you like to know how you will die?"
[...]
"For the one he takes you to will cancel the sky, and scratch out the earth. Scratch you out. And end your world."
Vad de ser ute i havet är ett par större skepp med stora vita segel och sedan några småbåtar som håller på att ros in. Om någon var så förbannat dum så de fortfarande missat det så zoomar kameran in på det stora fina korset som de heliga, vita, kristna männen har som seglar iland.
Så ja? Hur ska man tolka detta? Jag brukar vara rätt så kreativ när det gäller tolkningar av film men för mig finns det inget annat sätt att läsa, i denna film, detta som att Maya-indianerna (som bodde i städer) var fula, äckliga, dåliga, dekadenta människor som förtjänade att folkmördas för de var så jävla usla. Men oroas icke! Som vi redan vet finns det två stycken av Maya-indianer! Det finns fula, korrupta stadsindianer och ädla, vilda djungelindianer. Och mycket riktigt går vår hjälte tillsammans med sin fru och gömmer sig i skogen för han vet vad som kommer hända härnset.
Och det här blir lite problematiskt också. Om vi delar upp Maya i två unika folkslag och belägger de båda med kulturella drag (drägg kontra ädla) men också med olika teknologiska framgångar (högteknologiska och bronsålder) så tar man också rätten från arvingarna av Maya kulturen (några lever än idag, trots Mel Gibsons önskningar) att vara stolt över sin historia. Antingen var du en korkad men ädel vilde eller så var du ett jävla ärkeskum. I vilket fall som helst var det bra att den vite mannen kom, för han lärde den dumma men ädla vilden att leva civiliserat och han gav de där ärkeskummen till stadsindianerna vad de äntligen förtjänade.
Jag säger detta speciellt eftersom det länge funnits en utspridd tro att spanjorerna ödelade städerna men att landsbygden klarade sig någorlunda intakt, vilket är ett falskt påstående men som i den här filmen, som extremt tydligt delar upp landsbyggdsmaya och stadsmaya som unika grupper, tar ifrån maya och därmed dess arvingar deras riktiga identitet.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
I filmen framställs det kommande folkmordet i ungefär samma termer som det gjordes 1493, när påvestaten gav ut en bulla som gav de katolska länderna rätten att erövra syd och mellan-amerika för att...
"Among other works well pleasing to the Divine Majesty and cherished of our heart, this assuredly ranks highest, that in our times especially the Catholic faith and the Christian religion be exalted and be everywhere increased and spread, that the health of souls be cared for and that barbarous nations be overthrown and brought to the faith itself."
I filmen framställs det på samma sätt. Här kommer de kristna och räddar indianerna som är för dumma för att förstå att deras liv är skit. Vilken tur de har att de finns goda conquistadorer som kan ta hand om dem och skydda dem från sig själva. Att kräka upp över femhundra år gamla teorier och tankar och framställa dem som en sanning är inte en ursäkt för att "göra en bra film". Du har ett ansvar.
Du har ett ansvar för det finns extremt få filmer som behandlar mesoamerikanska riken ute på den stora marknaden. Vad du säger och gör i din filmkommer att sättas på pränt i skallen på folk som lever idag och som inte har någon historisk koll på området.
Erövrandet och det följande folkmordet, bland de största i hela vår fucking historia på den här planeten, sopas under mattan i den här filmen med ett "De förtjänade det, för de var ena riktigt dåliga typer." Att försöka släta över detta, att använda det som en plotpoint gör mig illamående.
Ja ja, jag har dragit ut på det här länge nog. Men ett citat till kan vi klämma in.
"
Their reason for killing and destroying such an infinite number of souls is that the Christians have an ultimate aim, which is to acquire gold, and to swell themselves with riches in a very brief time and thus rise to a high estate disproportionate to their merits."
- Ovan nämnde Bartolomé