SPOILERS BELOW!
(Del 2 här!)
(Del 3 här!)
Så jag skrev en liten post om Mel Gibson's ekonomiska framgång till film kallad Apocalypto.
Där anklagade jag den härlige Mel för att skrivit en film så rasistisk så den saknar propotioner i demokratiska länder (med sådan spridning) och dessutom inneha så många historiska fel så att den som är intresserad av tidsperioden mår dåligt av att se det. Men å andra sidan borde detta inte förvåna oss, han har ju bland annat fixat fram Braveheart och The Patriot till oss som båda har några få... uh... historie-problem.
Tillexempel trodde jag att hela filmen utspelade sig hos Aztekerna innan de började nämna namn på gudarna, eftersom Maya-indianerna aldrig roade sig med massavrättningar för att hylla gudarna.
Den här posten kan verka lite hoppig eftersom jag kommer blanda friskt mellan att försöka följa historien i filmen till att följa historien i verkligheten. Men vi tar det steg för steg så kommer vi säkert att klara oss! Snabb premiss först!
Snälla ädla vildar lever i snäll, primitiv Maya-by. By anfalls, de släpas till en stor stad där de alla ska offras. En av de snälla primitiva vildarna lyckas fly och blir jagad genom djunglen medan han dödar de som jagar honom. Tillsist träffar han sin fru och de gömmer sig i djunglen och lever, antar vi, lyckliga i alla sina dagar.
Okey? Okey!
Då kör vi!
Filmen börjar med att några ädla vildar jagar en tapir i djungeln. De har knappt kläder, alla har massviss med piercingar och tatueringar (vissa av dem som enbart skulle användas av stora krigare, adel, präster, lågt stående, etc. Det blandas friskt!) och när kommer hem till sin by så saknar den förmågan att odla mat i och husen består av väldigt simpla trähyddor utan dörrar eller väggar. De verkar vara, för allt vi vet, ett jägare och samlar-samhälle. Slutsatsen vi kan dra av detta är att filmen förmodligen utspelar sig tidigast år 1000 före kristus, eftersom Maya-folket levde som ett agrar-folk efter det(1). Husen som de byggde såg ut ungefär såhär. Väggar, fönster, sten som grund/golv, etc. Här finns inte heller några klasskillnader, trots att tillochmed de mindre byarna borde haft religiösa ledare och ett ledargrupp, jämnförbar med Europeisk lågadel. Deras styrsystem kallades för Mutepal och fungerade som ett slags kommunalt/gemensamt ledarskap, där flera lokala ledare fick sitta i råd och rösta fram sina förslag. Missta inte detta för demokrati, vi ska inte förfina Maya och kalla dem för något de inte var, men det var mer demokratiskt än tex. absolut monarki. Detta var ett arv från Mayapan, den senaste perioden av en stormaktsbildning hos Maya-folket, som avslutades cirka etthundra år innan filmen utspelar sig. Antagningsvis ansåg ledarna i Mayapan att det var lättare att styra ett folk om de fick regionalt självstyre och därför fattades många beslut i råd snarare än enväldigt av en kung (kallad Ahau).
Det fanns även tillfällen, liksom i Europa, där det saknades manliga arvingar och därför styrde en kvinna istället (2).
Nåja, komplexa grupperingar med politik har vi inte plats med. Tillbaka till filmen! Innan de kommer tillbaka till sin ofantligt out-of-date by så möter de på ett gäng flyktingar som varnar dem från att något ont har härjat deras land. De talar samma språk som de ädla vildarna, så vi får anta att något form av utbyte har skett tidigare. Eftersom Maya-folket var extremt glada för handel och handlade över nästan hela Mexiko så är detta inte så otroligt.
Väl hemma igen så uppmanas de att inte tala om för någon annan i byn vad de har sett av en av de äldre jägarna, för han tror att rädslan kommer sprida sig som en sjukdom hos hans folk. Han säger dock att "de äldre" ska träffas på en "helig kulle" för att diskutera saken vidare. Istället för att säga att de lokala ledarna ska träffas i templet, dvs. De sitter sen på kvällen runt en eld där folk dansar lite och en äldre man berättar en historia om hur människor är giriga och djuren i skogen är oroliga för giriga människor. Vad vi lär oss här är i princip att dessa simpla vildar är mer eller mindre klasslösa(3).
Småbyar som den här hade, under Maya-perioden, varit organiserade i vad som kallas för en Cah, och större byar bestod av flera Cah sammansatta tillsammans. En cah var en term för kommunalt ägd och driven jordbruksverksamhet, vilket infördes för att effektivisera produktionen av grödor, tillskillnad från teg-systemet vi hade i tex. Sverige, som var ganska så ineffektivt. En Cah leds av en Batab (tänk typ Herre eller engelskans Lord) som bodde i det största och finaste huset. Man höll ofta rådslag hemma hos en Batab eller i det lokala templet (som ofta var inriktat på en specifik Gud som tillbads med ofta i byn). Hela Maya-systemet med Cah (och därmed varenda by med mer än tio invånare) byggdes runt det lokala templet och Batabens hus. Det var hit som länsherrar kom för att hämta tribut, som bataben var skyldig att utbetala, tex. Detta får vi inget av i Mel Gibsons rulle. Här verkar det mer som om de bor i sin by och jagar i skogen runt omkring den. Inget rådsmöte hålls iheller för redan nästan morgon...!
Anfalls byn av några statister ifrån Mad Max-filmerna! De är tecknad-film skurkar, som flinar skadeglatt när de får chansen att banka ihjäl en kvinna som håller sin bebis etc. Det skickas ingen diplomat eller ambassadör för att utkräva tribut, de bara anfaller, tar alla vuxna personer till fånga och lämnar barnen (but why though? Barnen blir ju hur bra slavar som helst de också?) och de slåss med några bybor med extremt simpla vapen såsom träklubba och dolk. De glömde kanske sina rustningar, sköldar och vapen hemma, vad vet jag? Jag tror det är tänkt att soldaterna ska använda Macuahuitl, ett slags träsvärd som är beslaget med obsidian, men det ser mest ut som träpåkar. Nåja, byborna får stryk, de binds upp och dras iväg. Filmen missar aldrig en chans att påvisa hur totalt fullblodspsykotiska de anfallande soldaterna är, allt från när de låter sina slavar blöda till döds/strypas till döds under marchen tillbaka (antar vi inte behövde ALLA slavar vi tog tillfånga eller?) till att bokstavligen talat slita en bebis ur händerna på sin mamma och dingla den framför henne precis utom räckhåll.
Efter ett tag på march träffar de fler fångar och fler soldater och vår huvudkaraktär (Jaguar Paw) frågar en av dem var de är påväg och den andra fången svarar att han hört legender om en stad byggd i sten... What the... Hur? What? wait? Who? Byn ligger, vet vi sedan tidigare, i en jungel nära en strand. Eftersom de är Maya så vet vi ungefär vilket geografiskt område detta är, vilket är nordöstra Peten... OCH DETTA LIGGER MITT I DE MEST URBANISERADE DELARNA AV MAYA!
Det här är som att ha en bonde som bor två mil från rom år 1250 som säger till dig att han hört legender om städer byggda i sten. Okey, nummer 1: ditt eget jävla hus har stengrund, 2: hur fan har du inte träffat en enda person i ditt liv som varit i Rom och konfirmerat din upptäckt? Dessutom, som tidigare nämnt, var Maya-folket väldigt mycket pro-handel och handelsmän åkte land och rike för att köpa och sälja. Handelsvägar drogs och lades fram över stora delar av området, ofta underhållna av staterna själva, eftersom handeln var en mycket välkommen inkomst.
Så summa summarum: Mel Gibson målar upp två typer av Maya-folk. Ett urbaniserat och ett primitivt. Det är de primitiva indianerna som vi får följa, som inte ens vet att man kan bygga hus i sten. De åker aldrig mer en någon dag från sin egen by, saknar politik och organiserad religion, etc. Det är en slags omvänd positiv rasism, för de framställs som "rena" eller "goda", ej korrupta och ej heller dekadenta. Den ädle vilden turned up to eleven.
Nästa del får jag posta senare, det här blev mycket mer text än jag förväntade mig...
(1) Filmen utspelar sig några år in på femtonhundratalet, alltså ett felsving på cirka 2500 år av Maya-teknologisk utveckling.
(2) Olikt i Europa så hade Maya-kvinnor en mycket större roll i samhället och förväntades inte enbart hjälpa familjen i form av hushållsarbete, men, särskilt i de större städerna, förväntades kvinnor även arbeta med religiösa uppgifter samt med officiella uppdrag åt regering och styre. I en av deras stadsstater, Toniná, så var tillexempel matrilinjär härstamning (dvs, barnen blir av mammas släkt snarare än pappas) standard. Än en gång, missta inte detta som att Maya-folket var ett rättvist folk, de var de inte, men det är ändå intressant.
(3) Vilket inte bara är en dum stereotyp om "infödingar" utan en dum stereotyp om mänskligheten i allmänhet. Vi har aldrig någonsin i världshistorien varit ett klasslöst samhälle, särskilt inte på jägar-och-samlar perioden. Där fanns schamaner, där fanns hövdingar, där fanns stamkrigare, etc.
(Del 2 här!)
(Del 3 här!)
Så jag skrev en liten post om Mel Gibson's ekonomiska framgång till film kallad Apocalypto.
Där anklagade jag den härlige Mel för att skrivit en film så rasistisk så den saknar propotioner i demokratiska länder (med sådan spridning) och dessutom inneha så många historiska fel så att den som är intresserad av tidsperioden mår dåligt av att se det. Men å andra sidan borde detta inte förvåna oss, han har ju bland annat fixat fram Braveheart och The Patriot till oss som båda har några få... uh... historie-problem.
Tillexempel trodde jag att hela filmen utspelade sig hos Aztekerna innan de började nämna namn på gudarna, eftersom Maya-indianerna aldrig roade sig med massavrättningar för att hylla gudarna.
Den här posten kan verka lite hoppig eftersom jag kommer blanda friskt mellan att försöka följa historien i filmen till att följa historien i verkligheten. Men vi tar det steg för steg så kommer vi säkert att klara oss! Snabb premiss först!
Snälla ädla vildar lever i snäll, primitiv Maya-by. By anfalls, de släpas till en stor stad där de alla ska offras. En av de snälla primitiva vildarna lyckas fly och blir jagad genom djunglen medan han dödar de som jagar honom. Tillsist träffar han sin fru och de gömmer sig i djunglen och lever, antar vi, lyckliga i alla sina dagar.
Okey? Okey!
Då kör vi!
Filmen börjar med att några ädla vildar jagar en tapir i djungeln. De har knappt kläder, alla har massviss med piercingar och tatueringar (vissa av dem som enbart skulle användas av stora krigare, adel, präster, lågt stående, etc. Det blandas friskt!) och när kommer hem till sin by så saknar den förmågan att odla mat i och husen består av väldigt simpla trähyddor utan dörrar eller väggar. De verkar vara, för allt vi vet, ett jägare och samlar-samhälle. Slutsatsen vi kan dra av detta är att filmen förmodligen utspelar sig tidigast år 1000 före kristus, eftersom Maya-folket levde som ett agrar-folk efter det(1). Husen som de byggde såg ut ungefär såhär. Väggar, fönster, sten som grund/golv, etc. Här finns inte heller några klasskillnader, trots att tillochmed de mindre byarna borde haft religiösa ledare och ett ledargrupp, jämnförbar med Europeisk lågadel. Deras styrsystem kallades för Mutepal och fungerade som ett slags kommunalt/gemensamt ledarskap, där flera lokala ledare fick sitta i råd och rösta fram sina förslag. Missta inte detta för demokrati, vi ska inte förfina Maya och kalla dem för något de inte var, men det var mer demokratiskt än tex. absolut monarki. Detta var ett arv från Mayapan, den senaste perioden av en stormaktsbildning hos Maya-folket, som avslutades cirka etthundra år innan filmen utspelar sig. Antagningsvis ansåg ledarna i Mayapan att det var lättare att styra ett folk om de fick regionalt självstyre och därför fattades många beslut i råd snarare än enväldigt av en kung (kallad Ahau).
Det fanns även tillfällen, liksom i Europa, där det saknades manliga arvingar och därför styrde en kvinna istället (2).
Nåja, komplexa grupperingar med politik har vi inte plats med. Tillbaka till filmen! Innan de kommer tillbaka till sin ofantligt out-of-date by så möter de på ett gäng flyktingar som varnar dem från att något ont har härjat deras land. De talar samma språk som de ädla vildarna, så vi får anta att något form av utbyte har skett tidigare. Eftersom Maya-folket var extremt glada för handel och handlade över nästan hela Mexiko så är detta inte så otroligt.
Väl hemma igen så uppmanas de att inte tala om för någon annan i byn vad de har sett av en av de äldre jägarna, för han tror att rädslan kommer sprida sig som en sjukdom hos hans folk. Han säger dock att "de äldre" ska träffas på en "helig kulle" för att diskutera saken vidare. Istället för att säga att de lokala ledarna ska träffas i templet, dvs. De sitter sen på kvällen runt en eld där folk dansar lite och en äldre man berättar en historia om hur människor är giriga och djuren i skogen är oroliga för giriga människor. Vad vi lär oss här är i princip att dessa simpla vildar är mer eller mindre klasslösa(3).
Småbyar som den här hade, under Maya-perioden, varit organiserade i vad som kallas för en Cah, och större byar bestod av flera Cah sammansatta tillsammans. En cah var en term för kommunalt ägd och driven jordbruksverksamhet, vilket infördes för att effektivisera produktionen av grödor, tillskillnad från teg-systemet vi hade i tex. Sverige, som var ganska så ineffektivt. En Cah leds av en Batab (tänk typ Herre eller engelskans Lord) som bodde i det största och finaste huset. Man höll ofta rådslag hemma hos en Batab eller i det lokala templet (som ofta var inriktat på en specifik Gud som tillbads med ofta i byn). Hela Maya-systemet med Cah (och därmed varenda by med mer än tio invånare) byggdes runt det lokala templet och Batabens hus. Det var hit som länsherrar kom för att hämta tribut, som bataben var skyldig att utbetala, tex. Detta får vi inget av i Mel Gibsons rulle. Här verkar det mer som om de bor i sin by och jagar i skogen runt omkring den. Inget rådsmöte hålls iheller för redan nästan morgon...!
Anfalls byn av några statister ifrån Mad Max-filmerna! De är tecknad-film skurkar, som flinar skadeglatt när de får chansen att banka ihjäl en kvinna som håller sin bebis etc. Det skickas ingen diplomat eller ambassadör för att utkräva tribut, de bara anfaller, tar alla vuxna personer till fånga och lämnar barnen (but why though? Barnen blir ju hur bra slavar som helst de också?) och de slåss med några bybor med extremt simpla vapen såsom träklubba och dolk. De glömde kanske sina rustningar, sköldar och vapen hemma, vad vet jag? Jag tror det är tänkt att soldaterna ska använda Macuahuitl, ett slags träsvärd som är beslaget med obsidian, men det ser mest ut som träpåkar. Nåja, byborna får stryk, de binds upp och dras iväg. Filmen missar aldrig en chans att påvisa hur totalt fullblodspsykotiska de anfallande soldaterna är, allt från när de låter sina slavar blöda till döds/strypas till döds under marchen tillbaka (antar vi inte behövde ALLA slavar vi tog tillfånga eller?) till att bokstavligen talat slita en bebis ur händerna på sin mamma och dingla den framför henne precis utom räckhåll.
Efter ett tag på march träffar de fler fångar och fler soldater och vår huvudkaraktär (Jaguar Paw) frågar en av dem var de är påväg och den andra fången svarar att han hört legender om en stad byggd i sten... What the... Hur? What? wait? Who? Byn ligger, vet vi sedan tidigare, i en jungel nära en strand. Eftersom de är Maya så vet vi ungefär vilket geografiskt område detta är, vilket är nordöstra Peten... OCH DETTA LIGGER MITT I DE MEST URBANISERADE DELARNA AV MAYA!
Det här är som att ha en bonde som bor två mil från rom år 1250 som säger till dig att han hört legender om städer byggda i sten. Okey, nummer 1: ditt eget jävla hus har stengrund, 2: hur fan har du inte träffat en enda person i ditt liv som varit i Rom och konfirmerat din upptäckt? Dessutom, som tidigare nämnt, var Maya-folket väldigt mycket pro-handel och handelsmän åkte land och rike för att köpa och sälja. Handelsvägar drogs och lades fram över stora delar av området, ofta underhållna av staterna själva, eftersom handeln var en mycket välkommen inkomst.
Så summa summarum: Mel Gibson målar upp två typer av Maya-folk. Ett urbaniserat och ett primitivt. Det är de primitiva indianerna som vi får följa, som inte ens vet att man kan bygga hus i sten. De åker aldrig mer en någon dag från sin egen by, saknar politik och organiserad religion, etc. Det är en slags omvänd positiv rasism, för de framställs som "rena" eller "goda", ej korrupta och ej heller dekadenta. Den ädle vilden turned up to eleven.
Nästa del får jag posta senare, det här blev mycket mer text än jag förväntade mig...
(1) Filmen utspelar sig några år in på femtonhundratalet, alltså ett felsving på cirka 2500 år av Maya-teknologisk utveckling.
(2) Olikt i Europa så hade Maya-kvinnor en mycket större roll i samhället och förväntades inte enbart hjälpa familjen i form av hushållsarbete, men, särskilt i de större städerna, förväntades kvinnor även arbeta med religiösa uppgifter samt med officiella uppdrag åt regering och styre. I en av deras stadsstater, Toniná, så var tillexempel matrilinjär härstamning (dvs, barnen blir av mammas släkt snarare än pappas) standard. Än en gång, missta inte detta som att Maya-folket var ett rättvist folk, de var de inte, men det är ändå intressant.
(3) Vilket inte bara är en dum stereotyp om "infödingar" utan en dum stereotyp om mänskligheten i allmänhet. Vi har aldrig någonsin i världshistorien varit ett klasslöst samhälle, särskilt inte på jägar-och-samlar perioden. Där fanns schamaner, där fanns hövdingar, där fanns stamkrigare, etc.