I 4e är monstren generellt segare än i 3e och 5e. I 3e är typiska monster du springer på på level 1 goblins, kobolder, orcher, eller lizardfolk, med AC 13-15 och ensiffriga hp. Det räcker m a o med vanliga attacker. Och om man är typen som vill att ens slåssare ska ha coola förmågor och använder Tome of Battle, så har en Warblade tre förmågor att använda (+1 stance) snarare snarare än två, och man kan återanvända dem i samma fight.Oldtimer;n36101 said:Inte för att göra tråden till en diskussion om 4E, men det argumentet (som jag hört många gånger) förbluffar mig. Jämfört med en förstagradare i 3E eller AD&D (som inte hade någon encounter Power alls) eller jämfört med vad? 5E Basic innehåller heller inga encounter (attack) Powers. Så alla har något extra i 4E, men det är inte roligare för att man kan missa med den?
I 4e är det bara goblins och kobolder av dessa som passar på level 1 (orcher och lizardfolk hör snarare hemma på level 4-5), och icke-minions har generellt sett 25+ hp, och AC 15-17 (en fighters attackbonus i 4e hamnar dock på ungefär samma som i 3e, då proficiency bonus för vapnet kompenserar för att man inte startar med +1 för level och +1 för weapon focus). Dessutom är både goblins och kobolder rätt frustrerande att slåss mot pga deras "shifty" och "goblin tactics"-förmågor, som segar ner saker ytterligare.
M a o: en L1 fighter i 3e slår på ett typiskt monster, och har i runda slängar 60% chans att träffa. Träffar han har han en väldigt stor chans att ta ut monstret. En L1 fighter i 4e slår på ett typiskt monster, och har snarare 50% chans att träffa pga monstrets högre AC. Träffar han med en vanlig attack blir monstret av med ca 1/3 av sina hp, eller 2/3 om fightern använde sin encounter power.
På högre levels blir det värre. Typiska level 8-monster i 3e har AC 19, ca 5 mer än på level 1 - under tiden har fightern höjt sin attackbonus med minst 9 (7 för level, 1 för två stathöjningar, och 1 för magiskt vapen). I 4e har monstret i stället fått +7 på AC, samtidigt som fightern har fått +7 på sin attackbonus (+4 för level/2, +2 för ett +2-vapen, +1 för två stathöjningar). Så 4e-fightern ligger ganska statiskt still i sin träffchans, medan 3e-fightern springer ifrån monstren rätt rejält.