För den här recensionen gick jag tillbaks till att skriva på svenska. Av uppenbara skäl:
http://sveslack.blogspot.se/2016/01/finna-dolda-ting-recension.html
http://sveslack.blogspot.se/2016/01/finna-dolda-ting-recension.html
Nu blir jag nyfiken:dels reaktioner av typen "vänta nu, så gick det inte till!"
Det är väl böcker som denna som kommer bli källreferenser i framtiden. Hittills finns ju i princip ingen skriven historia alls för rollspelare.den stora svagheten Finna Dolda Ting dras med är just källkritisk. Detta är kanske ofrånkomligt eftersom tillgången på primärkällor är väldigt dålig.
Egentligen borde man printa ut och binda in, och spara, som forna tiders brevkorrespondens. Och sen tänka sig att nån forskare i framtiden kommer grotta ner sig i sånt här. Mer seriöst finns det väl en del initiativ för att spara det som finns på nätet, typ internet archive? Kanske finns några nedlagda forum kvar där? Till någon del i varje fall..CapnZapp;n145332 said:Det nedskrivna som finns är ju något som bara med stor svårighet låter sig läsas: rollspelsforum som detta. Många har lagts ner och försvunnit. Även om WRNUs arkiv finns kvar är ju informationen särdeles ostrukturerad; att få fram ett skeende om en viss produkt kräver ju mer än lovligt med sovring. Och ändå blir det bara nittiotalshistoria (inte åttiotalshistoria).
(Ett argument för att skriva saker "på riktigt" så de fastnar. Ner för chatten, fram för foruminlägget
De två stora saker jag varit involverad i är GothCon och SVEROK.CapnZapp;n145332 said:Nu blir jag nyfiken:
Kan du ge ett exempel? (På text från boken som triggade denna respons)
Varje sådant exempel kan ju bli en utmärkt forumtråd där vi diskuterar vem som minns vad och varför jag har rätt men du har fel
Jag tänkte mig ännu längre tillbaks i tiden, innan internet. Då behöver man källor som de Peterson använde sig av: gamla fansin, protokoll från möten på föreningar, konvent och företag, korrespondens med snailmail.CapnZapp;n145332 said:Det nedskrivna som finns är ju något som bara med stor svårighet låter sig läsas: rollspelsforum som detta. Många har lagts ner och försvunnit. Även om WRNUs arkiv finns kvar är ju informationen särdeles ostrukturerad; att få fram ett skeende om en viss produkt kräver ju mer än lovligt med sovring. Och ändå blir det bara nittiotalshistoria (inte åttiotalshistoria).
(Ett argument för att skriva saker "på riktigt" så de fastnar. Ner för chatten, fram för foruminlägget
Och jag hade helt självklart tänkt köpa men blir grymt osäker nu. Alltså, utöver titel och bildmaterial verkar den ju märkbart dålig ...zonk;n145297 said:Jepp, ger en bra känsla för vad man får! Hade funderat på att köpa.. och nu blir det köp!
Varför? Hurdå?solvebring;n145399 said:Alltså, utöver titel och bildmaterial verkar den ju märkbart dålig ...
Jag tolkar den utifrån recensionen som luddig och innehållsfattig och mer som en sammanfattning på en höft snarare än en faktisk historisk tillbaka- och överblick, vilket jag förväntade mig iom dess reklam och påstådda inriktning.Big Marco;n145411 said:Varför? Hurdå?
Jocke;n145420 said:Jag tycker att det är trist att jag typ är den enda personen de citerar som de inte orkade skriva ut namn på (en gång är krank i och för sig en hemsida och inte en person också).
Jag håller på med en text om FDT till Boningen, men den blir fan aldrig klar...
solvebring;n145425 said:Jag tolkar den utifrån recensionen som luddig och innehållsfattig och mer som en sammanfattning på en höft snarare än en faktisk historisk tillbaka- och överblick, vilket jag förväntade mig iom dess reklam och påstådda inriktning.
Åh Herregud. Fem femtonåringar träffas och skriver på ett papper innan de ska börja leka rollspel (ja, i den åldern LEKER man rollspel) för att det måste protokoll-föras om de ska få hyra den här källarlokalen av kommunen. Det var den gamla goa tiden™.Bolongo;n145366 said:Jag tänkte mig ännu längre tillbaks i tiden, innan internet. Då behöver man källor som de Peterson använde sig av: gamla fansin, protokoll från möten på föreningar, konvent och företag, korrespondens med snailmail.
Jag blir nyfiken på hur du fick det intrycket.solvebring;n145425 said:Jag tolkar den utifrån recensionen som luddig och innehållsfattig och mer som en sammanfattning på en höft snarare än en faktisk historisk tillbaka- och överblick, vilket jag förväntade mig iom dess reklam och påstådda inriktning.