Bifur
Veteran
Jag var kanske otydlig. En grej jag tycker verkar svårt med FATE är att sätta roliga temporära attribut och sedan låta dem få regelmekanisk påverkan, både att komma på dem (vara kreativ), känna av när de är lämpliga och använda dem som spelare och SL. Vissa uppstår så att de kan utnyttjas fritt, andra måste man betala poäng för.McAber;n308471 said:Vad gäller Bifurs uttalande förstår jag inte vad han försöker säga. Att man inte bryr sig om reglerna? Eller att man inte använder aspekterna? Eftersom amn har en begränsad mängd resurser när man skapar sin RP och de aspekter osv man väljer/definierar har en regelteknisk påverkan vill man kunna använda dem. Annars kan man förstås friforma men då blir ju regelverkar irellevant.
Jag tyckte dock det gick ganska bra att lämna den delen av mekaniken åt sidan. Mina spelare satte sina attribut och de spenderade poäng för att aktivera dem och sina förmågor. Den delen av mekaniken var inte så svår att hänga med på. På samma vis när ett negativt attribut uppstod som resultatet av ett tärningsslag (det vill säga konsekvenser av stress). Vad vi inte gjorde var att använda oss av attribut för föremål eller utifrån hur spelarna agerade (med reservation för att jag kanske glömmer något i systemet nu). Det vill säga: jag tycker nog att vi spelade enligt reglerna men att världen var mindre responsiv än vad den kanske är tänkt att vara med FATE, vilket nog kan sägas både gynna och missgynna RPna. Det är möjligt att den ansatsen skulle göra Oktoberlandet brutet i förlängningen men det var inte mitt intryck då.
Ska tilläggas att vi spelade med ett storlekstillägg för spelets släkten, som alltså definierade hur stor en rese är etc. och ger mod. hur ex strid. det kändes vettigt. (Jag fick sagt till mig att det var ett officiellt FATE-tillägg men vågar inte svara för det. Jag hämtade det från förra årets Gothcon-scenario till spelet.)