Nekromanti Recensioner: läst eller spelat?

Dilandau

Myrmidon
Med anledning av ett helt annat inlägg undrar jag om recensionerna i Fenix skrivs av personer som spelat spelet i fråga, eller om det räcker att de läst reglerna. Finns det någon policy för detta?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det varierar

Vissa spel måste spelas för att recenseras. Vissa kan inte spelas innan de recenseras, av tidskäl eller för att ämnet är sådant.

Supplement, som d20 Apocalypse till d20 Modern, är det svårare med. Man kan speltesta idéerna, men eftersom det där presenteras tre olika kampanjtyper så är det svårt att vettigt spela igenom alla de tre från början till slut.

Och tex, World of Warcraft som recenseras i kommande nummer, där är det omöjligt att speltesta ett så stort spel, och ändå komma ut med en recension när spelet är aktuellt. Så där blir det mer att jag läser och gör en bedömning av hur saker funkar, och testar de subsystem som är intressanta.

Så tumregeln är väl att spel ska spelas och sedan recenseras. För brädspel och dataspel måste detta göras. Om detta inte är möjligt av någon anledning, särskilt för rollspel, så ska man testa delar av spelet om det är möjligt. Sista utvägen är att läsa och göra en bedömning.

/M

Havoc

Swordsman
Re: Det varierar

Jag har i allmänhet inte speltestat de supplement jag recenserar (World of Darkness) vid skrivandets stund. För att det skulle funka skulle det helst behöva en kampanj för varje, eller i alla fall en avancerad one-shot. Det finns det inte tid för, särskilt som jag sällan har stor marginal före deadline.

Jag får förlita mig på erfarenheter från spelen och rollspel i allmänhet och försöka göra en rättvis bedömning. Om jag skulle utgå från ett enstaka speltest skulle de specifika förhållandena vid det tillfället dessutom påverka mer än innehållet i boken. Då försöker jag heldre bedömma själva materialet.

Däremot ska självklart brädspel, kortspel och datorspel spelas. Där är kopplingen mellan vad som händer när man spelar och produkten mer direkt, och det går att göra en bra bedömning även efter få spel. (Nu blev det inte så med Infinite Armies i nästa nummer. Fick spela rätt mycket innan jag fick ordning på vad jag tyckte om spelet.)