Jo, numera skriver man ju artiklar rakt upp och ner när man skriver recensioner, vilket gör att det blivit en jäkla oreda bland recensionerna; de gamla ser ut på ett sätt, de nya på fem olika nya sätt...
Så; vad gäller? Finns det riktlinjer för vad som ska vara med, hur det ska se ut?
Om det inte finns, tänkte jag komma med ett blygsamt bidrag:
Artikelns namn ska vara "Recension - [produktnamn]".
Innehåll:
Först ett block med info som följande:
Betyg: x/5
Produkt: [produktnamn, som är en länk till hemsida om sådan finns]
Skapare: [författare] och [företag] (eller vad som nu är lämpligt)
Omfång och format: xx sidor, inbunden/limmad/häftad, hårdpärm/mjukpärm (eller vad det nu heter)
Detta följs av en "read more". Efter denna kommer samma block igen, följt av själva huvudtexten.
I huvudtexten får man ha vilka rubriker man känner för, och om man vill uppfinna delbetyg gör man det.
Längst ner skrivs samma betyg som man skrivit två gånger längst upp.
Anledningen till att det första blocket är med två gånger är för att det innan "read more" hamnar i sammanfattningen, och det efter syns när man ser själva artikeln.
Ett annat alternativ kunde vara den gamla 6-gradiga skalan och de olika delbetygen, som jag alltid tyckte det var lite svårt att tolka.
Ett exempel: Min recension av Eclipse Phase
Så; vad gäller? Finns det riktlinjer för vad som ska vara med, hur det ska se ut?
Om det inte finns, tänkte jag komma med ett blygsamt bidrag:
Artikelns namn ska vara "Recension - [produktnamn]".
Innehåll:
Först ett block med info som följande:
Betyg: x/5
Produkt: [produktnamn, som är en länk till hemsida om sådan finns]
Skapare: [författare] och [företag] (eller vad som nu är lämpligt)
Omfång och format: xx sidor, inbunden/limmad/häftad, hårdpärm/mjukpärm (eller vad det nu heter)
Detta följs av en "read more". Efter denna kommer samma block igen, följt av själva huvudtexten.
I huvudtexten får man ha vilka rubriker man känner för, och om man vill uppfinna delbetyg gör man det.
Längst ner skrivs samma betyg som man skrivit två gånger längst upp.
Anledningen till att det första blocket är med två gånger är för att det innan "read more" hamnar i sammanfattningen, och det efter syns när man ser själva artikeln.
Ett annat alternativ kunde vara den gamla 6-gradiga skalan och de olika delbetygen, som jag alltid tyckte det var lite svårt att tolka.
Ett exempel: Min recension av Eclipse Phase