Nekromanti Reda pengar eller resursslag?

Storuggla

Champion
Vad jag vet står fajten mellan Resursslag (Andra Imperiet, Burning Wheel, d20 Modern med flera) och hårda kontanter (Drakar och Demoner, Eon, D&D med flera).
Jag gillar enkelheten att bara slå ett slag för att se om man har råd med en paj och slippa sudda en massa kopparmynt stup i kvarten, men jag gillar också att räkna småmynt när det är ont om kontanter och varje mynt går åt till mat och husrum. Klurigt det där.
Nå, vilket föredrar ni?

Storuggla, steel cage match

Mycket klurigt för mig.
Jag kan nog inte säga att det ena eller andra är bättre rent "objektivt". För båda alternativen har för och nackdelar som jag ser det.
Det är en smaksak.

Men för mig personligen föredrar jag riktiga pengar trots allt. Det är roligt att ha koll på hur mycket man har. Det blir mer diffust att slå det du kallar för Resursslag. Det är som jag är...

Jag tror det handlar om spelstil. Det finns dom som stryker proviant dag för dag, liksom hästmat till riddjuret, litrar från vattenskinnet och så vidare. Det gör inte jag (men jag gjorde det faktiskt förr), men jag kan inte säga att dom som gör det gör "fel". Som sagt det är en smaksak.

Rising

Vila i frid
Jag kan tycka att det är jätteroligt att se spelare hushålla med mynt. Särskilt när det gäller att utrusta sig inför ett tufft uppdrag. Att hålla på och smågnabbas om stålarna och vilka investeringar som behöver göras... Det är verkligen skoj, och det är en bra situation för laidbackrollspelande, man kan hänga lite på värdshus och sånt och bara snacka. Typ, fråga folk om de känner någon som har en begagnad spade att sälja, eller whatever. Man kan få in lite partyspel med de mest konservativa av spelare.

Å andra sidan så är det asjobbigt att köpa vanliga partyrollspelssaker (accessoarer, drinkar, lyxartiklar, kurtisaner, droger, teaterbiljetter, konst och smink och sånt) med pengar. Liksom, det roliga är själva processen att leva loppan, inte att sudda bort siffror från ens rollformulär. Så där vill man hellre ha ett vanligt resursslag, bara så att man kan se på vilken nivå man kan svina, typ.

Så det är dumt; det ena systemet är ett jättebra underlag för diskussioner över en öl. Problemet är bara att det är så tråkigt att använda det systemet för att köpa ölen i fråga.

Men okej, allt som allt så gillar jag nog ändå riktiga pengar mest. Det är enkelt att abstrahera ett sånt system, typ genom att exempelvis göra så att ju mer pengar som rollpersonerna investerar i något de tror sig behöva, ju mer ökar deras generella "lyxnivå" för stunden. Då kan de köpa sig lite roliga och sköna prylar också, utan att behöva betala för det. Det uppmuntrar dem att lätta på plånkorna. Det är svårare att gå andra vägen.

Taranis

Veteran
Det beror helt på situationen. Sitter jag och spelar på Gothcon vill jag inte sudda kopparmynt. Aldrig. Långkampanjer där myntsbruket kan komma att överhuvudtaget ha någon effekt i slutändan hör till hemmasoffan, och det är bara relevant om man kommer spela med karaktärerna vid framtida spelkvällar.

Men visst. Att hålla på med pengar och utrustning är himla mysigt, så om det kommer till ett allmänt "att hava eller inte hava" väljer jag nog ändå mynten.

Big Marco

Läskig
Jag gillar Moderns system, för att det är enkelt och fungerar i en modern värld. Det är överhuvudtaget där det fungerar, anser jag - finns inte kreditkort tycker jag det fallerar, för abstraktionsnivån blir skum.

I Noir har jag lite både och, bara för att vara sådan. Alla större investeringar abstraheras, allt som anses kunna bäras runt på ens person någorlunda enkelt ges detaljer. Och kontanter är ett måste i världen som presenteras. Det är mycket mer stämning i att säga "du får fyratusen för jobbet" än "+2 i Likvida medel"...

StefanB

Warrior
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Jag skulle vilja säga ett tredje, nämligen Exalted.

Man har då som i precis alla andra White Wolf spel pluppar, offtast 1-5. I Exalted heter det resources och har en övre gräns på 5 och fungerar mycket enkelt, ju mer pluppar desto rikare. Sen har då alla föremål en kostnad, även den visad i pluppar.
Kostar en sak mindre än antalet pluppar du har så köper du den helt enkelt.
Kostar den lika mycket så känns det i plåmboken och en av dinna pluppar försvinner.
Kostar den mer så kan du helt enkelt inte köpa den.

Gillar det systemet då det viktiga i Exalted (och även andra storytelling rollspel) inte är hur många guld, silver och koppar din karaktär har utan snarare Storytell'andet.

Jobbar även på en variant av det till Vampire (tM) men den nuvarande SL tycker det är viktigt att veta mer exakt hur mycket pengar karaktären har.

Ibland i vissa spel kan det passa bra att hålla koll på pengarna. Men jag föredrar som sagt systemet i Exalted.

Eksem

Champion
Eftersom jag fallit som en fura för D&D med allt vad det innebär tycker jag det är allra bäst när rollpersonerna går runt med 13000 guldmynt i en magisk ryggsäck, så att allt får plats och inte väger så mycket. Det är häftigast av allt.

Annars tycker jag bättre om resursslag. Skulle jag göra ett eget spel skulle det vara så. Ont om kontanter går ju att simulera skitbra med resursslag.

Hjalle

Swashbuckler
Några småmynt är bra, eller ohemulskt mycket pengar, men hundra mynt får man ångest av.

Det som är bra med pengar är just att det är pengar, de vet man vad man har dem (eller kanske inte, nio av tio spelledare boffrar ned spelare med rövare efter rövare efter rövare, tar pengarna men lyckligtvis inte den berömda mega-guldbägaren som också råkar vara en artefakt som kan rädda världen). Dessutom är pengar estetiskt tilltalande.

Men jag tror kanske ändå mer på resurser. För då har man pengar också. Och då kan man säga att "jag knäpper iväg ett silvermynt till den stackars skelögde, enbente, koppärrige, loppbitne, pestsmittade tiggaren som ligger och dreglar och mumlar kryptiska lösningar på världens problem och rullar med sina vattniga ögon där nere i rännskiten, okej?" utan att sudda ut ett silvermynt, och ändå vara lika glad för den goda gärningen. Och så kan man som spelledare låta tiggaren käka upp myntet med gott samvete efteråt.

Så resurser där man får pengar på köpet är nog min kopp med te (var det Eksem som sa så? Ja det var det. Men inte först I guess). ´

-Hjalle, fattig man, fattig man, slå inte ut min tand, AJ!.

Feuflux

omjonasson.se
Vad jag vet står fajten mellan Resursslag (Andra Imperiet, Burning Wheel, d20 Modern med flera) och hårda kontanter (Drakar och Demoner, Eon, D&D med flera).

Ta en kort förklaring av resursslag för mig som inte spelat nåt sånt (SWd20 har jag spelat, men det är kanske inte Modern... pengar fanns där iaf). Han man typ 8 i wealth och ska då slå 8 eller lägre med 1T10 för att ha råd med nåt? Riskerar man att inte ha råd med frukost vid ett fummelslag för att en kvart senare lyckas köpa en ferrari?

Annars tänkte jag vara en feg diplomat och säga att det beror på spelet. I Feng Shui är utrustning rätt så oviktigt. Att röra till det med pengaräkning där är bara onödigt. Man är poor, working stiff eller rich. Sen får man uppskatta om man har råd med saker och mer behövs inte.

I DoD där man köper svärd, änterhakar & gud vet vad så skulle det kanske bli lite för godtyckligt att hela tiden uppskatta vad man har råd med. Eller, hjälp, t.o.m. orättvist. Här tillåts dessutom en stor pendling i rikedom som man missar i Feng Shuis system där man alltid är lika rik. I DoD kan man i ett äventyr räkna pengar för att ha råd med mat för att i nästa ha hittat en skatt och fundera över vilket slott man vill köpa.

Fast det är nog mest vana som gör att jag inte skulle vilja byta penga-system i något av spelet... (10 poäng självinsikt till mig.) Måste jag välja så tar jag det i Feng Shui, man har en fast rikedomsnivå och sen uppskattar man om man har råd med det man nu vill ha.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nå, vilket föredrar ni?
Jag föredrar helt klart ett resurshanteringssystem framför ett myntsystem. Det är helt enkelt inte intressant att hålla reda på varenda kopparmynt eller jycke som rollpersonerna lägger ut på att köpa en öl eller ett glas sikmust. Sådant är möjligen intressant om rollpersonerna faktiskt är så fattiga att de måste vända på slantarna, men om de har råd med det räcker det att konstatera att de har råd med det och sedan spela vidare.

Samma sak gäller inköpande av vanlig äventyrarutrustning. Egentligen borde man skita i att hålla reda på allt sådant och låta någon färdighet bestämma om man har rätt utrustning. Då skulle en del färdigheter, som annars sällan används, plötsligt få ökad betydelse. Man kan låta rollpersonens färdighetsvärde i Överlevnad inte bara bestämma om han vet hur man överlever i vildmarken utan dessutom vad han tar med sig för utrustning. Han kommer ihåg att packa ett tält, ett liggunderlag, ett myggnät, ett primuskök och en rulle toalettpapper, medan snubben som har lågt färdighetsvärde i Överlevnad bara har med sig skräp, eller ingenting. Då borde man dessutom införa färdigheten Äventyrande som används för att se om man har med sig 10 meter rep och andra obligatoriska äventyrarprylar. Det skulle vara betydligt intressantare än att springa runt och köpa allting, sudda bort pengarna för det och hålla reda på hur mycket härket väger.

/tobias

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Riskerar man att inte ha råd med frukost vid ett fummelslag för att en kvart senare lyckas köpa en ferrari?
Naturligtvis modifieras slaget på något sätt (och antagligen är frukosten så billig att man inte ens behöver slå för att köpa den), men situationen du beskriver kan ändå uppstå. Då får man hitta på en lösning i spelvärlden (killen har ett rabattkort som ger honom 2,4 miljoner i rabatt vid ett köp av en Ferrari (max ett köp per hushåll)) eller något annat.

/tobias

Big Marco

Läskig
Fast nackdelen med det är att vad händer om du har högt FV i Äventyrande men rövarna har snott ditt rep?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Stulna resurser

Fast nackdelen med det är att vad händer om du har högt FV i Äventyrande men rövarna har snott ditt rep?
Det har jag tänkt på (just nu, eftersom jag inte tänkte på det innan du frågade). Naturligtvis måste man ha köpt "äventyrarutrustning" för att kunna utnyttja sin färdighet. Om man fått saker stulna kan man inte använda färdigheten förrän man köpt ny utrustning. Det är inte svårare att hantera än att man inte kan använda sitt färdighetsvärde i Pilbåge om pilbågen blivit snodd.

För att använda det praktiskt måste man nog tänka igenom det lite mer än jag gjort än så länge.

/tobias

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag föredrar nog resursslag om det inte är så att spelarna ska vara väldigt fattiga. Spelar man i en värld där det är stor brist på hårdvaluta eller rollpersonerna är renskrapade stackars losers då skulle jag nog föredra mynt. Egentligen är det nog roligast att omvandla så mycket av rollpersonens resurser till någon form av fast egendom, saker som kan bli stulna, skadade eller på olika sätt gå förlorade. Det är inte lika kul att få minus tre på resurser som att få sin herrgård nedbränd strax efter att man har glömt att förnya försäkringen.

Marcus J

Hero
Detta tycker jag helt beror på vilket typ av spel man spelar. I ett resurshushållningspel så är mynt helt klart att föredra, det är en rersurs och de ska hushållas med. Om man däremot spelar en episk kampanj så känns det bara löjligt att sudda ut pengar.

Mitt svar blir helt enkelt att båda har sina roller och vilket man använder beror på vilken sorts spel man spelar.

/marcus

Krille

Super Moderator
Designfrågor

"Ta en kort förklaring av resursslag för mig som inte spelat nåt sånt (SWd20 har jag spelat, men det är kanske inte Modern... pengar fanns där iaf). Han man typ 8 i wealth och ska då slå 8 eller lägre med 1T10 för att ha råd med nåt? Riskerar man att inte ha råd med frukost vid ett fummelslag för att en kvart senare lyckas köpa en ferrari?"

Allt det där är förstås designfrågor. Till att börja med så måste prylarnas värdespann (hur mycket är en frukost värd kontra hur mycket är en ferrari värd) anpassas till slumptals- och färdighetsspannet (hur mycket kan min tärning som mest slå respektive hur mycket kan värdet som man slår mot förväntas sträcka sig över).

Reglerna kan även anpassas med en levnadsnivå-regel. Om du är så rik att du kan förväntas ha råd med en Ferrari inom kort så är du också så rik att du helt enkelt inte behöver bry dig om att slå för att ha råd med en frukost.

Slutligen så måste rikedomen vara ett dynamiskt värde. Så länge man håller sig inom levnadsnivån så påverkas det inte så mycket, men gör man stora inköp så ska rikedomen påverkas negativt. Ett hypotetisk exempel: om jag har Rikedom 10 så kan jag i teorin komma upp i inköp 20 om jag slår 1T10. Säg att en Ferrari är värd 22. Jag har normalt inte råd med den, men jag skulle kunna ta ett lån som ger mig en engångsbonus på 10 på ett slag. Då är det plötsligt mycket lättare att komma upp i tillräcklig nivå. Nackdelen är förstås att amorteringen av lånet gör att min Rikedom sjunker med ett steg till 9 under de närmaste tio åren.

Samtidigt så skulle man kunna designa systemet så att jag har råd med en levnadsnivå på upp till Rikedom utan att behöva slå för det. I det ingår till exempel daglig frukost (värde 1), ett stadigt hem (värde 8) och en hemmabio (värde 6). Däremot har jag inte råd att bo i en lyxsvit på ett hotell på Rivieran (värde 22), ett slott i Lichtenstein (värde 40) eller en lägenhet på nedre Manhattan (värde 30).

---

Det finns två tillfällen då resursslagssystem funkar riktigt bra. Marco har nämnt det ena, då ekonomin är så komplex att den är abstrakt. Det andra är när ekonomin är så primitiv att den är abstrakt, exempelvis varje värld där penningekonomin inte har kommit igång än, och rikedom mäts i landägor och resurser i form av "i owe yous". Däremot, finns det en penningekonomi och den kan uttryckas med ett antal mynt i en kista, så funkar nog mynt bättre.

---

Rent designmässigt så har båda problemen med att man måste designa värden på sina prylar och avpassa respektive skala efter dessa. Ferrarin måste liksom ligga på en sådan nivå att man faktiskt får anstränga sig och ta ett fetelån för att ha råd med den, samt att man normalt inte har råd ens med fetelån om man inte dessutom har råd med fet säkerhet i form av lägenheten i centrala Stockholm för lånet. I ett penningsystem så måste startkapital avpassas så att rollpersoner inte har råd med en hel flotta Ferraris trots att de har levt i slummen i hälften av sin uppväxt och fängelset den andra hälften. Värdebiten i designandet är i stort sett samma problem i båda systemen.

Utöver det så är penningsystem enklare att designa. Bestäm en klase valutor, dra av pengar från kontot, skaffa prylen, eventuellt inför regler om tillgång och efterfrågan. Det är inte helt optimalt när man ska designa handelsregler, men det går också om man är försiktig.

Resurssystem kräver mer eftertanke för att få levnadsnivå, tillfälliga höjningar, lån etc att fungera. Däremot borde det vara aningen enklare att skapa handelsregler med utgångspunkt från resurssystem.

---

...tja, det är väl de tankar som man bör ha i huvudet när man väljer att designa spel med resurs- eller penningsystem, eller när man väljer mellan dem i det spel som man ska spela.

Rickard

Urverk speldesign
Går i precis samma tankar [NT]

/Han som naturligtvis tänker på ett system som funkar till DoD

Rising

Vila i frid
Jag tycker man ska slå ett resursslag för ens totala införskaffande av resurser vid varje enskilt tillfälle. Inte "har vi råd med en ferrarri?" och sedan "har vi råd med frukost?" utan: "med mina resurser i detta tillfälle - på vilken levnadsnivå kan vi göra vår resa?"

Sedan ser man: "Jaha, vi slog så bra att vi kan resa meddelst ferrarri och äta gott både morgon till kväll under vår resa." eller "Ajdå, vi får försöka lifta och åka kommunalt. Äta ekonomiskt och kanske till och med behöva stjäla mat då och då för att kunna klara oss."

Johan K

Gammal & dryg
Nå, vilket föredrar ni?
För min del så föredra jag faktsitk båda. Ser ingen anledning att välja bort någon, eftersom jag tycker att bägge fungerar likvärdigt bra.
Så egentlgien, varför inte använda bäggge systemen samtidigt. Tro att det kan fungera aldeles utmärkt.

/ Johan K, som är konventstrött !

En liten extra kommentar; av någon anledning tror jag mer på Resursslag i icke-fantasy och riktiga pengar i fantasy. Det "passar in" på något sätt med en sådan uppdelning. Generellt sett alltså.

En rolig sak med riktiga pengar (ursäkta nu om någon redan ha tagit upp det i den här tråden, det kan mycket väl vara så) är att man kan spara tillsammans och planera kommande inköp. Det kan vara riktigt tillfredsställande att till sist ha råd att köpa det gemensamma värdshuset.
Man kan ha en gemensam "gruppkassa" där gemensamma utgifter stryks ifrån.
Och framför allt kan man hitta många intressanta rollspelssituationer när man har riktiga pengar, som blir lite svårare annars.

I min favoritvärld Forgotten Realms kan spelarna ofta råka ut för att finna Golden Lions från riket Cormyr eller guldmynt från Waterdeep benämnda Dragons. Det är en dimension till som gör världen mer levande som kanske är svårt att åskådliggöra lika enkelt och naturligt med Resursslag.

Ibland gillar jag att vara konkret i rollspel, och då är riktiga pengar ett utmärkt tillfälle att vara det. Jag har alltid varit en sån som uppskattar ett regelverk som inte tillåter spelaren att "flumma iväg" för mycket. Det kanske även har färgat av min syn på guldmynt istället för Resursslag.