Nekromanti Redogörelsefasen....

Robban

Hero
okej... jag behöver en del förklarat för mig... redogörelsefasen: ska jag, som sl och anfallare deklarera vad min slp gör efter att försvararen deklarerat vad han gör? Det är iaf så jag uppfattar det...

/R

Big Marco

Läskig
Nope - Försvararen skall dock i hemlighet ha bestämt vad han skall göra. Sedan deklarerar Anfallaren, varpå Försvararen deklarerar sina tidigare bestämda handlingar.

(Att "deklarera" i ovanstående skall inte förväxlas med att det är den 2:e maj idag - dagen då det står vänliga människor överallt för att samla in den förenklade självdeklarationen, satan vad det var folk utanför skattemyndigheten)

-Marco Behrmann
-Neogames AB

Robban

Hero
men... men... om försvararen är en spelare, då ligger det ju en risk i att han/hon kan ändra sig när anfallaren (i det här fallet en slp) deklarerat sina manövrer...

/R

Krille

Super Moderator
Ärlighet varar längst

"men... men... om försvararen är en spelare, då ligger det ju en risk i att han/hon kan ändra sig när anfallaren (i det här fallet en slp) deklarerat sina manövrer..."

Det finns alltid fuskare. Fuskar de inte genom att ändra sig så fuskar de på annat sätt. Oavsett hur de gör så brukar de bli tämligen impopulära, och när det gäller sådant här så märks det tämligen tydligt. Även om man inte bör skicka ut fuskare ur rollspelslokalen doppade i tjära och rullade i fjädrar så är det definitivt taskigt rollspel och bör resultera i frysande av förbättringsslag, tvångsstädning, ingen bonuserfarenhet, ett allvarligt samtal mellan fyra ögon et cetera.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Re: Ärlighet varar längst

Jag själv brukar låta mina spelare välja vad de ska göra efter att jag bestämmt vad slp ska göra. Det är bäst, SL behöver ju inte fuska.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Robban

Hero
Ärlighet varar längst...

man får väl helt enkelt lita på sina medmänniskor... iaf tills de bevisar annorlunda...

/R

Bela

Warrior
Re: Ärlighet varar längst...

"man får väl helt enkelt lita på sina medmänniskor... iaf tills de bevisar annorlunda..."

Kan man inte lita på spelarna så är det bara att låta spelarna skriva ner vad de ska göra. Därefter så säger SL vad SLPna gör och spelarna läser sedan upp vad de ska göra. Det finns ingen som kan ändra sig och det någorlunda fort.

Bela

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Hur är det egentligen tänkt?

Vi antar att jag slåss mot ett troll.
Jag blir försvarare.

Är det tänkt så här då:

Först deklarerar trollet vad det ska göra.
Första saken sker. Exempelvis anfall.
Nu vet motståndaren (jag) att trollet ska anfalla. Är det nu jag ska deklarera? Eller tidigare?

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas" target="_new">http://home.bip.net/ananas</A>

Vindhand

Myrmidon
Re: Hur är det egentligen tänkt?

Rimligtvis bör man inte bestämma sig för ett försvar innan det kommer ett anfall. Att man tänker försvara sig kan man väl bestämma men innan man ser anfallet är det svårt att avgöra hur.

Draugin

Warrior

Försvararen deklarerar i hemlighet.
Sen Deklarerar trollet.
Sen avslöjar du din(a) handlingar.
sen sker allt efter det, i ordningen anfallare, försvarare.

Robban

Hero

Ne... Jag tycker det är rimligt att försvararen deklarerar innan... det är inte alltid man vet vad anfallaren ska göra innan han gör det....

/R *förbannar a-tangenten*

Vindhand

Myrmidon

det är inte alltid man vet vad anfallaren ska göra innan han gör det....

...och då skulle det vara rimligt att t.ex hoppa jämfota i förhoppningen att anfallaren försöker sparka en på smalbenet snarare än slå en i huvudet?

Hmm... jag skulle nog föredra att avvakta och försöka försvara mot det aktuella anfallet än att hoppas att anfallaren råkar anfalla där jag försvarar :)

Kan du völ göra, men jag skulle som SL gett dig +Ob2T6 i svårighet eller helt enkelt sagt att du tvekar. Grejen är ju den att man kan vinna fördelar genom att satsa lite men velar man så dör man, även i en verklig strid.

Baronen som gärna bränner ett par Daaktroende till frukost.

WHaLe

Hero

Varför ge +Ob2t6??
Reglerna för att avvakta finns ju redan..
För försvar som man påbörjar innan anfallet använder man de specialliserade. T.ex. sidosteg och bakåtsteg...
När man avvaktar använder man de mer allmänna. T.ex. undvika och parera...

De speciealliserade kan ge stora fördelar, men väljer man fel så får man problem =)

WHaLe

I have never let my schooling interfere with my education.
<A HREF="http://hairwhale.cjb.net" target="_new">http://hairwhale.cjb.net</A>

Vindhand

Myrmidon

velar man så dör man, även i en verklig strid.

Jag tror nog att man i en verklig strid måste anpassa sitt försvar efter anfallaren. Det är inte att "vela".

Vindhand

Myrmidon
Re: Insikt

Är man grön så försöker man nog skydda sig bäst man kan när någon försöker skada en. Är man lite mer "bestriden" så kan man lista ut vad motståndaren kommer att göra.

Mjo, det låter rimligt. Ju bättre man är desto tidigare ser man vad det är för typ av anfall.
Det talar ju också rätt starkt emot "välj försvarsmanöver och hoppas på det bästa"-taktiken :)

Roblin

Warrior
Avvakta är inte tveka utan smart.

Precis, jag tycker det verkar helt puckat att bestämma hur man skall försvara sig innan man vet vad anfallaren skall göra, någon har tidigare sagt att man inte kan veta om man får en spark på benet eller en knytnäve i ansiktet, detta leder till att man måste bestämma sig för att parera högt, eller något liknande, innan man ens vet vad stollen på andra sidan gör.

Nä, då är det bättre med riktig strid, när man får anpassa sig efter rådande förhållanden, inte som på det här sättet, när man har två kombatandter som slåss med varsin huva över skallen så man inte vet vad den andre gör, bildligt talat förståss.

-roblin-

Re: Avvakta är inte tveka utan smart.

Grejen är den att du måste i så fall vänta till han gör attacken mot dig. Det betyder att du har ungefär en 4dels sekund på dig att tänka ut vad du ska göra.

Och du, följ MED slaget./images/icons/wink.gif

"I begynnelsen skapade människan Gud"