Nekromanti Reflektion kring några forum

Rickard

Urverk speldesign
Om man gör en nyhet om sitt eget spel, är det då promotion? Om man gör reklam för sitt egna konvent, är det då promotion eller en nyhet eller ska det vara på evenemangsforumet?

Skit i frågorna ovan. Ser ni vad jag försöker få fram? Forumen kontakt/evenemang, recensioner/nyheter och promotion överlappar varandra. Jag vet att det andra forumet bara är tillfälligt, men det är ändå någonting att fundera kring.

Behövs det olika forum för samma sak, som mest gör skillnad på om det är privat, officiella släpp eller information om andras produkter?

/Han som insåg detta nu

Arfert

Facit
Håller med om frågeställningen.. mycket i rollspelsmakar-forumet är ju nån slags promotion också..

solvebring

Superhero
Han said:
Behövs det olika forum för samma sak, som mest gör skillnad på om det är privat, officiella släpp eller information om andras produkter?
Nej, egentligen inte, tycker i alla fall inte jag. Promotionforumet är ju mest, sedan vi tog bort "framsidan" och skapade ett Nyhetsforum, detsamma som om man skulle slå ihop Nyhetsforumet med Evenemang-/Kontaktforumet. I är i alla fall min uppfattning och det jag kan få ut om jag läser beskrivningen av de tre forumen.

Promotionforumet beskrivs nämligen så här:
Har du ett spel, en blogg eller en artikel som folk borde läsa? Letar du speltestare, skribenter, layoutare eller illustratörer? Letar du efter ett rollspelsprojekt att vara del av? Skriv här!
Evenemang-/Kontaktforum så här:
På det här forumet kan man söka efter folk att spela med, informera om forumträffar eller diskutera konvent och liknande evanemang.
Och Nyhetsforumet så här:
Läs, diskutera eller till och med skriv recensioner och nyheter här!
Så, med andra ord, om man tar hänsyn till beskrivningen av Nyhetforumet och Evenemang-/Kontaktforumet och dessutom tittar på vilka slags trådar som finns i dem så är det egentligen, rent tekniskt, detsamma som vad Promotionforumet är. Skillnaderna är minimala och handlar egentligen om, som du säger, petitesser kring detaljerna i huruvida det är ett arrangemang, projektkontakt osv.

Och varför det blev så är nog mest för att det liksom bara hände när vi först skaffade ett Promotionforum och sedan tog bort framsidan och var tvungen att ersätta den med någonting, vilket blev ett Nyhetsforum.

Detta är kanske inte övriga redaktörers åsikt eller uppfattning men det är i alla fall min. Med andra ord behöver man avgränsa forumen mer så att de får tydliga, enskilda funktioner och meningar eller så tar man helt enkelt bort Promotionforumet och låter allt det som finns där flyttas över till Nyhetsforumet.

solvebring

Superhero
Arfert said:
Håller med om frågeställningen.. mycket i rollspelsmakar-forumet är ju nån slags promotion också..
Skillnaden där är väl dock att de projekt som "annonseras" - mer eller mindre - på den fronten inte är klara produkter utan projekt som därmed genom trådarna genomgår förändringar. Det är så att säga produkter på arbetsbordet, vilket är en väsentlig skillnad från reklamen för ett färdigt spel. Kort sagt: spel på arbetsbordet hör hemma i det forumet, även om nu vissa trådformuleringar kan liknas vid "reklam" vad gäller ton.

Det är i alla fall så jag ser på saken. I övrigt har ju inga färdiga spel något där att göra, för då är det inte spelmakande längre utan enbart reklam. Edit: Och skulle det förekomma så tryck på knappen för att anmäla aktuellt inlägg så fixar det sig med det. :gremsmile:

Arfert

Facit
Det (annonsera ut färdiga rollspel) låter som nåt som sker så sällan att det lika gärna kan ligga på vanliga rollspels-forumet.

solvebring

Superhero
Arfert said:
Det (annonsera ut färdiga rollspel) låter som nåt som sker så sällan att det lika gärna kan ligga på vanliga rollspels-forumet.
Det är kanske sant men det finns ju en mängd andra nyheter, så jag tycker att de lika gott kan läggas där, i Nyhetsforumet, när det väl uppkommer sådana nyheter. Så blir det lättare för folk att hålla isär saker, plus att rollspelsforumet är ett väldigt upptaget forum med mycket trådar så en tråd som bara lämnar ut en nyhet och inte får så mycket respons skulle drunkna snabbt.

Rickard

Urverk speldesign
solvebring said:
Så, med andra ord, om man tar hänsyn till beskrivningen av Nyhetforumet och Evenemang-/Kontaktforumet och dessutom tittar på vilka slags trådar som finns i dem så är det egentligen, rent tekniskt, detsamma som vad Promotionforumet är. Skillnaderna är minimala och handlar egentligen om, som du säger, petitesser kring detaljerna i huruvida det är ett arrangemang, projektkontakt osv.
Ja, precis. Jag tycker att det mest är knäppt att om jag skriver om Mylingsspels projekt så är det en nyhet medan om jag skriver om mina projekt så är det promotion. Båda är ju nyheter. Om jag skriver information om mitt spel är det promotion, om någon annan skriver en recension så är det en nyhet(/recension).

Personligen är jag nyfiken på både promotion och nyheter, så för egen del får de gärna vara tillsammans. Är det någon som tycker det är bra att särskilja på de två? Är inte forumen för små med för små skillnader för att inte vara tillsammans?

/Han som annars håller med om att evenemangsforumet har en särprägel

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Han said:
Ja, precis. Jag tycker att det mest är knäppt att om jag skriver om Mylingsspels projekt så är det en nyhet medan om jag skriver om mina projekt så är det promotion. Båda är ju nyheter.
Jag har inget emot att slå ihop de två.

Men, skillnaden i mitt huvud är att om någon annan skriver om dig, så är det "nyheter", och om du skriver om det så är det "reklam".

Nu har vi inga problem med att folk spammar med sina spel, och det kan finnas en fördel med att man får göra promotion på nyhetsforumet så att vi får det nya samlat på ett ställe.

Kan ju lösas med enkla rubriker, t.ex. "NYHET" och "PROMO". Typ.

/Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Han said:
Är det någon som tycker det är bra att särskilja på de två? Är inte forumen för små med för små skillnader för att inte vara tillsammans?
Kom på en sak, och det är att om promotion skulle vikas in i nyheter, så puffas nya trådar bort lite snabbare än vad som är fallet om det finns ett separat promotionforum.

Sen om det är ett problem eller inte, det vet jag inte. Promotion bör ju vara grejer som har kort livslängd.

/M

Rickard

Urverk speldesign
Magnus Seter said:
Han said:
Är det någon som tycker det är bra att särskilja på de två? Är inte forumen för små med för små skillnader för att inte vara tillsammans?
Kom på en sak, och det är att om promotion skulle vikas in i nyheter, så puffas nya trådar bort lite snabbare än vad som är fallet om det finns ett separat promotionforum
Sant, men promotion har ju inte så mycket aktivitet i alla fall.

/Han som kom å tänka på det här med nyheter/promotion när han själv började posta nyheter mer frekvent

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Han said:
när han själv började posta nyheter mer frekvent
Du får en tumme upp för att du gör det!

Men eftersom det inte finns en sån smiley får du en sjuk goblin istället.

:gremsick:

/M

Zappelina

Swordsman
Men är det inte något också med att det förekommer promotion på icke-rollspel på promotionforumet, men inte på samma sätt på nyhetsforumet?

Rickard

Urverk speldesign
Magnus Seter said:
Men eftersom det inte finns en sån smiley får du en sjuk goblin istället.

:gremsick:

/Han som garvade när han läste det i citatet, men som kan säga att han själv använde

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
I bakgrunden till Promotionforumet finns också forumiter som blev ledsna och kinkiga när folk pushade för sina egna projekt i de andra forumen.

I Promotionforumet kan man prata positivt om sitt färdiga spel, eller posta länkar till butiker som säljer det utan att få en massa gnäll till svar.

Jag tycker om Promotionforumet.

Rickard

Urverk speldesign
wilper said:
I bakgrunden till Promotionforumet finns också forumiter som blev ledsna och kinkiga när folk pushade för sina egna projekt i de andra forumen.
På rollspels(makar)forumet, ja. Det håller jag med om.

Jag får ta och upprepa mig: Är det någon som vill skilja på nyhetsforumet och promotionforumet? Varför? Den enda skillnaden på vem som postar respektive forum beror på avsändarens relation till nyheten. Det tycker jag är en rätt konstig indelning. Jag tycker det är konstigt att när jag postar om någon annans spelsläpp så är det en nyhet medan om jag postar om mitt eget spelsläpp så är det reklam.

/Han som utan att läsa beskrivningen antar att nyheterna gäller allt som är spelrelaterat

Arfert

Facit
wilper said:

I Promotionforumet kan man prata positivt om sitt färdiga spel, eller posta länkar till butiker som säljer det utan att få en massa gnäll till svar.
Blev de? Jag tycker det är OK med att folk pushar för projekt de håller på med. Inget att bli ledsen för. Tvärtom. Jag vill låsa om vad folk gör.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Han said:
Är det någon som vill skilja på nyhetsforumet och promotionforumet? Varför?
Ja. Jag vill det.

Varför? För att jag vill hålla isär aktiviteterna promotion och nyhetsrapportering.

Motfråga.

Varför är det viktigt att folk får promota sina spel just precis på nyhetsforumet?

/M

solvebring

Superhero
Magnus Seter said:
Varför är det viktigt att folk får promota sina spel just precis på nyhetsforumet?

/M
För att händelser inom olika spelprojekt från forumiter och inhemska spelmakare är lika mycket nyheter som i de internationella fallen. Jag tycker att det är ungefär den uppdelningen det har blivit - vi själva kör promotion medan vi plockar in det internationella under nyheter.

Det blir förövrigt mycket lättare att bara hantera ett forum för detta än två, speciellt i och med att man slipper eventuella, krångliga gråskalor - det som jag ville syfta på med min mycket klantigt uttryckta tråd tidigare idag.