luddwig
Lawful evil
- Joined
- 30 Jan 2013
- Messages
- 5,843
För många år sedan spelade jag hyfsat mycket DnD, först ADD 2nd edition, sedan 3.X medan 4.0 passerade obemärkt förbi. Om 5E som släpptes 2014 har jag hört sägas att det är mer avskalat, snudd på OSR:igt enligt vissa, men jag har inte testat det förrän nu. Här kommer några reflektioner från figurskapandet och det första spelpasset, inklusive en och annan liten spoiler.
Jag gjorde en rollfigur på DnD Beyond. Det gick bra. Onlinetjänsten är gratis (åtminstone för mig som spelare, spelledaren betalar en peng varje månad för att få tillgång till mer än basmaterialet), snygg och mestadels pedagogisk. Tjänsten underlättade också figurskapandet väldigt mycket genom att skala bort alla alternativ som inte var relevanta. Det var bra eftersom det fanns sjukt mycket att välja på. Jag tror inte att jag hade orkat göra en figur om jag behövt läsa mig till all information ur böckerna och sedan välja de alternativ som tilltalade mig.
Under figurskapandet blev två saker tydliga. För det första; 5E är inte ett regellätt spel. För det andra; 5E bjuder in till att göra ”häftiga” karaktärer. Inget fel vare sig med det ena eller det andra, men efter att ha spelat en hel del OSR blir jag smått överväldigad av alla detaljer, och smått avtänd av det heroiska anslaget. Men jag gjorde en karaktär i alla fall och någon dag senare blev det dags att spela LMoP.
Spelvärlden och själva spelandet kändes välbekant. Vår brokiga skara äventyrare hade fått i uppdrag att eskortera en vagn med varor från A till B, hamnade i ett bakhåll och hittade sedan några grottor att utforska. Efter lite monsterbekämpning reste vi vidare till en by där byborna nämnde olika problem som driftiga äventyrare såklart skulle kunna se som tillfällen att göra ett namn för sig, och sannolikt även tjäna en slant. Vi beslutade oss för att titta närmare på ett av dessa problem och hamnade i ett nytt grottsystem. På något sätt hade jag förväntat mig mer av LMoP, framförallt något bättre för att engagera rollfigurerna i äventyret, samt intressantare grottsystem, men det funkade.
Inte oväntat fokuserade äventyret på strid. 5E:s stridsregler är detaljerade, i överkant så för min smak, men ändå inte superdetaljerade och allt eftersom spelgruppen förstod hur spelet funkade flöt striderna smidigare. Spelledaren hade kartor med rutnät och vi flyttade runt små pluppar som representerade rollfigurer och monster. Det kändes väldigt brädspeligt, skapade utrymme för taktik och var inte alls tråkigt, men inte heller mitt favoritsätt att spela rollspel. Jag sakande möjligheten till kreativitet som följer med mer regellätta system. Samtidigt distraherar allt som fanns på bordet mig från att leva mig in i den fiktiva världen. Jag blev även påmind om att jag ogillar att spela spel skrivna på engelska då den språkblandning som följer verkligen saboterar stämningen för mig.
Summa summarum är jag en smula besviken på 5E. Det är ett okej spel, jag skulle kunna tänka mig att spela igen, men det erbjuder enligt min begränsade erfarenhet ingen fantastisk spelupplevelse. Kanske hade det känts bättre med en annan spelledare - han som spelledde i helgen var både ringrostig som spelledare och en smula dåligt påläst – men mest av allt handlar det om att 5E och LMoP inte är min kopp te. Reglerna är absolut välkonstruerade och materialet är genomgående snyggt men jag föredrar mer avskalade regelsystem, äventyr som bjuder in till mer kreativ problemlösning samt mustigare världar.
Jag gjorde en rollfigur på DnD Beyond. Det gick bra. Onlinetjänsten är gratis (åtminstone för mig som spelare, spelledaren betalar en peng varje månad för att få tillgång till mer än basmaterialet), snygg och mestadels pedagogisk. Tjänsten underlättade också figurskapandet väldigt mycket genom att skala bort alla alternativ som inte var relevanta. Det var bra eftersom det fanns sjukt mycket att välja på. Jag tror inte att jag hade orkat göra en figur om jag behövt läsa mig till all information ur böckerna och sedan välja de alternativ som tilltalade mig.
Under figurskapandet blev två saker tydliga. För det första; 5E är inte ett regellätt spel. För det andra; 5E bjuder in till att göra ”häftiga” karaktärer. Inget fel vare sig med det ena eller det andra, men efter att ha spelat en hel del OSR blir jag smått överväldigad av alla detaljer, och smått avtänd av det heroiska anslaget. Men jag gjorde en karaktär i alla fall och någon dag senare blev det dags att spela LMoP.
Spelvärlden och själva spelandet kändes välbekant. Vår brokiga skara äventyrare hade fått i uppdrag att eskortera en vagn med varor från A till B, hamnade i ett bakhåll och hittade sedan några grottor att utforska. Efter lite monsterbekämpning reste vi vidare till en by där byborna nämnde olika problem som driftiga äventyrare såklart skulle kunna se som tillfällen att göra ett namn för sig, och sannolikt även tjäna en slant. Vi beslutade oss för att titta närmare på ett av dessa problem och hamnade i ett nytt grottsystem. På något sätt hade jag förväntat mig mer av LMoP, framförallt något bättre för att engagera rollfigurerna i äventyret, samt intressantare grottsystem, men det funkade.
Inte oväntat fokuserade äventyret på strid. 5E:s stridsregler är detaljerade, i överkant så för min smak, men ändå inte superdetaljerade och allt eftersom spelgruppen förstod hur spelet funkade flöt striderna smidigare. Spelledaren hade kartor med rutnät och vi flyttade runt små pluppar som representerade rollfigurer och monster. Det kändes väldigt brädspeligt, skapade utrymme för taktik och var inte alls tråkigt, men inte heller mitt favoritsätt att spela rollspel. Jag sakande möjligheten till kreativitet som följer med mer regellätta system. Samtidigt distraherar allt som fanns på bordet mig från att leva mig in i den fiktiva världen. Jag blev även påmind om att jag ogillar att spela spel skrivna på engelska då den språkblandning som följer verkligen saboterar stämningen för mig.
Summa summarum är jag en smula besviken på 5E. Det är ett okej spel, jag skulle kunna tänka mig att spela igen, men det erbjuder enligt min begränsade erfarenhet ingen fantastisk spelupplevelse. Kanske hade det känts bättre med en annan spelledare - han som spelledde i helgen var både ringrostig som spelledare och en smula dåligt påläst – men mest av allt handlar det om att 5E och LMoP inte är min kopp te. Reglerna är absolut välkonstruerade och materialet är genomgående snyggt men jag föredrar mer avskalade regelsystem, äventyr som bjuder in till mer kreativ problemlösning samt mustigare världar.