Rickard
Urverk speldesign
Det finns dem spelledare som spelar med få, inga eller dolda slag, dem som drar in formler och dem som uppskattar resultatet utifrån vilka värden som rollpersonen. Alla dessa sätt har sina fördelar, så jag funderar på varför inget spelsystem (som jag känner till) har tagit detta och utnyttjat detta till sin fulla rätt. Ett regelsystem som skulle kunna säga "När det är ett dramatiskt slag så ska det alltid slås öppet" eller "När det finns olika nivåer på information som spelarna kan få så ska du bestämma dig för ett värde som rollpersonerna måste ha för att uppnå full information".
Det här borde gå att utnyttja även på andra delar, såsom i strid där det finns olika grad på hur mycket spelarna måste kämpa för att få ut pajsarna eller utrustning där viss utrustning är sådant som rollpersonerna har, men inte kan utnyttja till fullo. En kortlekt kan alla dra fram ur sin utrustning, men ett svärd kan lätt kontras via att motståndaren avväpnar den som drar svärdet ur golf bag of endless weapons (ja, burning wheel har detta - jag tar ju exempel ur existerande rollspel).
Edit: Det ovan är mer "Är det viktigt för storyn" än "Nu måste bokföra alla dina element.", precis som värdena är "Är det en dramatisk effekt som ska tas fram?".
Egentligen är det här inte regler, utan spelledartips dolda i regelmoment, som hjälper spelledaren att dra fram den främsta dramatiken i rollspelet. För vem vill egentligen slåss i 18 stridsronder mot en hund? Vem vill vända på mynten för att kunna köpa den där lutan, så att personen kan utföra sitt yrke?
/Han som nu talar om rollspel där rollpersonerna är kompetenta och inte av kom-och-hjälp-mig-typen
Det här borde gå att utnyttja även på andra delar, såsom i strid där det finns olika grad på hur mycket spelarna måste kämpa för att få ut pajsarna eller utrustning där viss utrustning är sådant som rollpersonerna har, men inte kan utnyttja till fullo. En kortlekt kan alla dra fram ur sin utrustning, men ett svärd kan lätt kontras via att motståndaren avväpnar den som drar svärdet ur golf bag of endless weapons (ja, burning wheel har detta - jag tar ju exempel ur existerande rollspel).
Edit: Det ovan är mer "Är det viktigt för storyn" än "Nu måste bokföra alla dina element.", precis som värdena är "Är det en dramatisk effekt som ska tas fram?".
Egentligen är det här inte regler, utan spelledartips dolda i regelmoment, som hjälper spelledaren att dra fram den främsta dramatiken i rollspelet. För vem vill egentligen slåss i 18 stridsronder mot en hund? Vem vill vända på mynten för att kunna köpa den där lutan, så att personen kan utföra sitt yrke?
/Han som nu talar om rollspel där rollpersonerna är kompetenta och inte av kom-och-hjälp-mig-typen