Ånä, forumsdelen är mina domäner, MINA I tell you!Feliath said:Det är väl Bobby som regerar oinstränkt? Själv är du väl bara en hejduk.
Med risk för att gå väldigt OT. Det dör knappast miljoner varje dag totalt av alla orsaker, det skulle nämligen innebära att jordens befolkning utrotades på ungefär ett decenium. Hoppas du inte lär din elever så dåliga överslagsberäkningar...krank said:hur är det med något mindre massmördare? Vanliga mördare? Folk som står för en ideologi(/ekonomiskt system) som leder till miljoner döda varje dag?Dante said:Vi kan säkert göra undantag för några av historiens värsta massmördare.
Det blir helt enkelt lite luddigt... =)
Hur vet du att jag bara räknade människor? Vi har ju massavrättningar och koncentrationsläger för andra djurarter också, inte bara våra egna.Bjorn said:Med risk för att gå väldigt OT. Det dör knappast miljoner varje dag totalt av alla orsaker, det skulle nämligen innebära att jordens befolkning utrotades på ungefär ett decenium. Hoppas du inte lär din elever så dåliga överslagsberäkningar...
Medhåll!Att någon inte är reggad på forumet tycker jag inte bör göra någon skillnad.
I fallet med den tråd som diskuteras (Lukas läser ...) så är det inte klart för mig som användare huruvida Johan Sjöberg är reggad på forumet under något annat namn eller ej och som flitig rollspelsskribent är det knappast otroligt att han besökt detta forum. Överhuvudtaget tycker jag att vi på detta forum borde ha en vänligare attityd. Personligen skulle jag känna mig kränkt ifall något av mina alster som 16-åring kommenterades på dylikt vis. I min mening hade det varit mycket bättre att kommentera Helvetesfortet som en produkt av Äventyrsspel (det är trots allt de som givit ut äventyrsserien).Att någon inte är reggad på forumet tycker jag inte bör göra någon skillnad.
Jag skrev ett precis likadant äventyr när jag var typ 17 eller så. Skillnaden var att mitt äventyr var till Mutant Chronicles och utspelade sig i Dark Eden. Annars - samma hyperräls, samma über-SLP, samma sorts helt ogenomtänkta motståndare och fulscriptade händelser.Dartagnan said:Personligen skulle jag känna mig kränkt ifall något av mina alster som 16-åring kommenterades på dylikt vis.
Vem ska hålla käft? Jag eller Johan Sjöberg. För min egen del är jag medveten om att mina äventyr som 16-17 åring var usla (med de mått på kvalitet som jag tillämpar idag), men huruvida jag skulle känna mig kränkt eller ej är en individuell bedömning och det är även så man definierar kränkningar på övriga platser i samhället - att den som utsätts för det har rätt att bedömma huruvida det är en kränkning eller ej.Och har man inte självdistans nog att acceptera att man skrivit kuksugdåliga äventyr tidigare, så tycker jag att man bara kan hålla käft...
Exakt.Feliath said:Nej, fy fan heller, det är det inte alls. Inte i lagens mening i vart fall. Och en ändlös jävla tur är väl det — om gnälliga miffon själva får bestämma om de blivit smädade kommer de mest lättstötta, självupptagna och processbenägna medborgarna att behärska samhället. Och det är en mardröm till och med för det här redan rätt korkade landet.
Hämtat från Lunds kommun, bara för att ta ett exempel. Min erfarenhet från de arbetsplatser som jag arbetet på är att denna beskriving av vad kränkning är för något används.Det är alltid du som blir utsatt som avgör om beteendet är kränkande, och det räcker med ett tillfälle för att en handling ska betraktas som kränkande.
Hämtat från Godkänd humanrevisionVem är det då som avgör vad som är kränkande behandling och inte? Svaret är den utsatte, eftersom det är den individuella upplevelsen som är avgörande vid bedömningen.
Hämtat från regeringen.seTrakasserier kan ta sig uttryck i fysiskt, verbalt eller icke-verbalt uppträdande,
beteende eller bemötande. Handlingarna eller bemötandet skall
innebära missgynnande i form av skada eller obehag som kränker den
enskildes värdighet. Exempel på diskriminerande trakasserier är nedsättande
tillmälen, nedsvärtning, förlöjligande eller förnedrande uppförande
som t.ex. kommentarer om utseende eller beteende. Det kan
också vara fråga om sådant som att vissla, stirra eller göra kränkande
gester liksom att skapa rasistiska texter, bilder, märken och klotter. Det
skall vara fråga om märkbara och tydliga kränkningar.
Det är barnet eller eleven som avgör om beteendet eller handlingen är
oönskat och kränkande. Bedömningen skall alltså inte göras utifrån antaganden
om en allmänt omfattad mening om vilka beteenden som typiskt
sett kan sägas vara ”ägnade att” kränka flickans eller pojkens, kvinnans
eller mannens värdighet.
Johan Sjöberg, såklart. Det är ju hans grejer som smädas.Dartagnan said:Vem ska hålla käft? Jag eller Johan Sjöberg.
Tyvärr är det så att vissa använder den principen. Det är dock en helt förkastlig princip av många anledningar.Dartagnan said:För min egen del är jag medveten om att mina äventyr som 16-17 åring var usla (med de mått på kvalitet som jag tillämpar idag), men huruvida jag skulle känna mig kränkt eller ej är en individuell bedömning och det är även så man definierar kränkningar på övriga platser i samhället - att den som utsätts för det har rätt att bedömma huruvida det är en kränkning eller ej.
Fast det är ju EN sak om du får kritik för att du skrivit ett på alla sätt genomuselt äventyr, men en helt ANNAN sak om du blir kallad idiot för att du skrivit det.krank said:Och har man inte självdistans nog att acceptera att man skrivit kuksugdåliga äventyr tidigare, så tycker jag att man bara kan hålla käft...
Tja, jag blir kränkt av att Jan Björklund får fortsätta vara skolminister. Jag blir kränkt av censur. Jag blir kränkt av folk som särskriver.Dartagnan said:Hämtat från Lunds kommun, bara för att ta ett exempel. Min erfarenhet från de arbetsplatser som jag arbetet på är att denna beskriving av vad kränkning är för något används.Det är alltid du som blir utsatt som avgör om beteendet är kränkande, och det räcker med ett tillfälle för att en handling ska betraktas som kränkande.
Från mig får de IG.Dartagnan said:Hämtat från Godkänd humanrevision
En riktigt slätstruken skrivning, som i praktiken inte går att genomföra.Dartagnan said:Hämtat från regeringen.se
Och tack och lov för det. Eller ja, jag upplever det ju som att du kränker mig med din procensurgojja, så med en sån lag kanske det funnes ett sätt att få dig att sluta...Dartagnan said:Min uppfattning är i alla fall att det verkar vara praxis på de flesta platser att definiera det som att kränkningar är upp till individen att bedömma. Det verkar inte finnas något lagstöd för detta dock (inget jag hittat så här i förbifarten i alla fall)
Va' fint sagt. Du är alltså inte emot att folk gör vad de vill i vattnet, så länge de inte blir blöta?Dartagnan said:Jag har självklart inte för avsikt att propagera för att man inte ska ha möjlighet att få uttrycka sina åsikter, det skulle ju bryta mot en annan kär princip, men att man ska respektera varandra.
Whoa! Det enda som är sämre än att offret sätter reglerna är när förrövaren gör det. Nej tack.krank said:Eller visst, Om A säger "punghuvud" till B, så kanske B blir kränkt - men jag hävdar att A bara är den som utfört en kränkande handling om det faktiskt var menat att kränka.
Ja, det är ju en policy som inte har lett till att kränkningsbegreppet har urvattnats...Dartagnan said:Vem ska hålla käft? Jag eller Johan Sjöberg. För min egen del är jag medveten om att mina äventyr som 16-17 åring var usla (med de mått på kvalitet som jag tillämpar idag), men huruvida jag skulle känna mig kränkt eller ej är en individuell bedömning och det är även så man definierar kränkningar på övriga platser i samhället - att den som utsätts för det har rätt att bedömma huruvida det är en kränkning eller ej.