Nekromanti Regelfel... hoppas jag

Count

Warrior
Hej igen.

Riotminds... frilansare...

Jo, jag har ett litet problem... inget stor men ändå ganska jobbigt... Nä rjag gjorde min gubbe till DoD 6.0 så fattade jag inte riktigt hur det fungerade, är det verkeligen så att om jag höjer drogkunskap till 13 (jag har inte färdigheten i mitt yrke) så skulle detta kosta 100 YP?! Då blir manb ju av med alla sina Yrkes Poäng direkt? Kan detta verkeligen stämma eller har jag uppfattat reglerna fel?

[Jag räknade så att varje färdighets nivå kostade 5 YP i och med att detta står i boken + dom extra kostnaderna man får ta om man nu höjer över 7...]

En lätt fundersam... Martin

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Svar ...

Du har uppfattat reglerna helt rätt.

Men tänk också på att för att få köpa färdighetsvärde 13 måste din rollperson minst ha uppnått yrkesnivå: utövare och följaktligen ha fått färdighetspoäng minst tre gånger.

/Dante

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Re: Svar ...

citerar ifrån boken, sida 33:
<I>"En rollperson kan inte höja mer än fem poäng åt gången per färdighet och yrkesnivå. Detta beror på att rollpersonen försöker att lära sig för många steg under en allt för kort tidsrymd."</I>

Detta betyder alltså att max FV ifrån början är 5. Eller?

Dante

Staff member
Helt rätt ...

Amatör: Max. FV 1-5
Lärling: Max. FV 6-10
Utövare: Max. FV 11-15
Mästare: Max. FV 16-20
Legend: Max. FV 21-25
Legend+: Max. FV 26-30
Legend++: Max. FV 31-35
o.s.v.

Observera att dessa FV kan överskridas p.g.a. modifikationer för ras eller yrke (ex. människor får +2 FV i geografi, rida och överlevnad, så på yrkesnivå: amatör är max FV för dessa färdigheter 7 [5 + 2].

Dart

Warrior
Re: Helt rätt ...

Men det är ju knarkat hur kul är det att göra en 98 årig gubbe som max får ha 5 i FV på alla färdigheter nä det där med 5 det kör man när man höjger en yrkesnivå innan har man ju ägnat hela livet till att bli så bra som man är.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."

Dante

Staff member
Men tänk på ...

... att det är fler saker i reglerna som är knutna till yrkesnivåerna: antal färdighetspoäng per yrkesnivå till exempel.

Dessutom är skalan annorlunda i DoD 6 jämfört med tidigare versioner. Färdighetsvärde 10 är mycket bra och över 15 är otroligt bra. I tidigare versioner var 10 ganska pissigt och 15 hyfsat bra.

Originalfrågan gällde ju också hur de officiella reglerna fungerar, inte dina husregler.

Slutligen, för att parafrasera dig själv: Hur kul är det att göra en 98-årig gubbe?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Du stirrar dig blind...

...på att du inte gillar levelsystem.

Just denna anomali har faktiskt ingenting att göra med att D0D6 använder sig av ett levelsystem.

Det som saknas för att åtgärda detta problem är en liten liten liten regel som säger att om man vill och spelledaren tillåter kan börja sin rollperson med en högre YN än amatör.

I reglerna sägs ju också att man får fler FP att köpa färdigheter för om man spelar en äldre rollperson.

För övrigt är det faktiskt fullt troligt att man kan vara en amatör ÄVEN om man är 98 år gammal. Kanske särskilt då, om man betänker att hjärnan inte pallar hur länge som helst.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Count

Warrior
En sak till bara...

Jaha, då har jag bara en lite fin fråga till... Jo, kan man höja Skriva/Läsa och Tala Modersmål med mer än dom gränser som du satte i föregående brev?

MvH Martin

Dante

Staff member
Ett svar till ...

Angående tala modersmål: Ja! FV är lika med INT, oberoende av yrkesnivå.

Angående läsa/skriva modersmål: Står inte uttryckligen i regelboken, men jag anser att de yrken som har läsa/skriva som yrkesfärdighet borde få höja sitt FV upp till och med sitt INT-värde oberoende av yrkesnivå.

Observera att detta även gäller en tredje färdighet: Magisk skrift (se sidan 46 i regelboken).

Master_Z

Swordsman
Re: Helt rätt ...

Men är det inte lite jobbigt att spela Vinterskogens hemligheter då?? Om man bara får ha 5 i alla färdigheter menar jag.

/Linus

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Du stirrar dig blind...

Jag som SL gjorde en helt vansinnig kupp mot regelsystemet... Jag satte mig ner tillsammans med mina spelare och funderade vilket fv som var lämpligt för varje färdighet. Sen sket vi helt enkelt i allt vad fp heter och hittade helt enkelt på vad de hade i de olika färdigheterna. Fungerar kanske inte med kobolder men för oss gick det jättebra. För det första så kunde jag styra hur bra jag ville att de skulle vara på varje färdighet, för det andra så slapp vi en massa tidskrävande huvudräkning, för det tredje så blev alla nöjda. Jag kan även nämna att jag sket fullständigt i att en amatör inte kan ha över 5 i FV - hah! Se där! jag som SL blev helt plötsligt mäktigare än alla rollspelsskapare i världen! Skämt åsido, bänd och böj på reglerna eller skit i dem. Gör vad du själv tycker är bäst...

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Men tänk på ...

"Färdighetsvärde 10 är mycket bra "

Jag kan inte hålla med om detta. Hur bra man är i en färdighet beror väl ändå på hur stor chans man har att lyckas med den? Då man fortfarande slår under värdet med en T20 så är ju FV 10 precis lika dåligt som förut. Att det sedan har skett en allmän försämring av "standardvärdena" förhindrar ju inte att FV 10 fortfarande bara betyder att man har 50% chans att lyckas, vilket ju är ganska kasst.

Dimfrost

Dante

Staff member
Nja, inte riktigt ...

Du måste ställa färdighetsvärdet i relation till vilket färdighetsvärde som är normalt – medianvärdet om du så vill.

I tidigare versioner av DoD är det förhållandevis enkelt att uppnå färdighetsvärden över 10; alltså är 10 inget vidare.

I DoD 6 är det svårare att uppnå färdighetsvärden över 10; alltså är 10 bra.

Eller utryckt på ett annat sätt: Om de flesta har färdighetsvärden högre än 10 är 10 lågt; om de flesta har färdighetsvärden lägre än 10 är 10 högt.

Vindhand

Myrmidon
Mitt favoritsystem...

Jag satte mig ner tillsammans med mina spelare och funderade vilket fv som var lämpligt för varje färdighet. Sen sket vi helt enkelt i allt vad fp heter och hittade helt enkelt på vad de hade i de olika färdigheterna. Fungerar kanske inte med kobolder men för oss gick det jättebra.

Detta är det system (eller brist på system) jag tycker bäst om... det kräver en del av både spelare och SL men det ger mest okomplicerad skapelse, minst buggar och stimulerar dialog och samarbete (spelare<->sl) i genereringen... Samtidigt som man skapar karaktärerna måste spelarna utveckla deras personlighet och bakgrund och sl måste förstå dem.

Krille

Super Moderator
En värld av klåpare

"Eller utryckt på ett annat sätt: Om de flesta har färdighetsvärden högre än 10 är 10 lågt; om de flesta har färdighetsvärden lägre än 10 är 10 högt."

Oavsett om 10 är högt eller inte, sannolikheten för att lyckas antyder att en person med ett värde under tio är en klåpare. Så det verkar faktiskt som att spelvärlden är befolkad av klåpare, och den person som är halvtafflig höjer sig sannerligen över mängden. Det är en sak som jag inte är så förtjust i i DoD6.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Dart

Warrior
Re: En värld av klåpare

Precis... kan iofs förstå att det blir roligare sen när man blir mästare eller legend nångång och känner att karaktären verkligen har utvecklats.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."

Dimfrost

Special Circumstances
Re: En värld av klåpare

Precis min åsikt, Krille. En relativt erfaren bågskytt träffar med varannan pil... det känns lite fel. Men vi får väl komma ihåg att DoD inte eftersträvar realism, och så i ännu lägre grad nu än i tidigare utgåvor. Jag tänker då främst på KP-ökningen per YN, och den välkända elefantparadoxen.

Dimfrost

Count

Warrior
Betänk dock detta...

Du får i och för sig tänka på att när man börjar med sin rollperson är man trort allt en amatör, sendan blir man en lärling dessa grader är inte särkillgt höga. Så man ska nog inte klaga allt för mycket...

MvH Martin