Nekromanti Regelfel... hoppas jag

Krille

Super Moderator
Varför bara amatörer?

"Du får i och för sig tänka på att när man börjar med sin rollperson är man trort allt en amatör, sendan blir man en lärling dessa grader är inte särkillgt höga. Så man ska nog inte klaga allt för mycket..."

Klart man ska klaga! /images/icons/wink.gif

Nä, men allvarligt talat, det är en stor begränsning (visserligen lätt åtgärdad) att man inte kan få spela något annat än en amatör från början. En riddare som tränat de ridderliga dygderna sedan 13 års ålder fram till riddarslaget ser inte jag som en amatör. Möjligen skulle jag gå med på det om han faktiskt är 13 år och således har åtta år kvar till riddarslaget och riddartiteln, men i så fall skulle jag definitivt inte kalla honom för riddare.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Pazuzu

Warrior
Re: En värld av klåpare

Sant.
I AD&D är alla som inte har nåt med storyn att göra level 0, vilket innebär att de dör av en gaffel i armen och inte kan skruva i en glödlampa, för de har inga färdigheter.

DoD6 är väl inte långt ifrån men man kan ju anta att hela världen befolkas av nivå 1 karaktärer eftersom de lever vanliga liv. En bonde samlar INTE på sej erf och har således FV 5 i allt som har med jordbruk att göra. Det är ett under att bonden och bondens familj kan överleva på det.

URK!!!!!!! LEVELSYSTEM!!!!!!!!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Bara...

...för att inte bonden står beskriven i regelboken beöver väl inte det betyda att han inte samlar erfarenhet?

Jag tror att yrket "Bonde" valdes bort från regelboken tillsammans med "Linnekardare", "Potatisplockare" och "Byfåne". Roliga yrken att ha med, men knappast något som de flesta efterfrågar.

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Angående Levelsystem igen

Det där med att man kan dö av en gaffel i armen, brukar inte det vara det som lyfts fram som en fördel med icke-levelsystem?

Men med levelsystem är det plötsligt en nackdel! Jaja, det hänger nog ihop på nått sätt.

Förresten, Commoners i D&D kan bli upp till level 20. Har du verkligen läst på ordentligt?

Magnus

www.houdini.se

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Psst ...

Magnus, man kardar ull, lin (inte linne, som är själva slutprodukten) bråkar man.

/Dante

P.S. Johanna är besviken. D.S.

Rosen

Myrmidon
Re: Psst ...

<I>lin (inte linne, som är själva slutprodukten) bråkar man.</I>

Jao, men 'linbråkare' låter ju som en huligan-variant av lindansare... "Kolla, de kan slåss och stå på lina samtidigt!" (-:

--
Åke

Pazuzu

Warrior
Re: Bara...

Det var bara ett exempel på nåt som inte är rollpersonerna, och således inte höjer nivå eftrersom de inte äventyrar, och således inte kan klara av sitt enkla jobb, och således bevisar att levelsystem är råmongo. :)

Rosen

Myrmidon
Re: Bara...

<I>Det var bara ett exempel på nåt som inte är rollpersonerna, och således inte höjer nivå eftrersom de inte äventyrar, och således inte kan klara av sitt enkla jobb, och således bevisar att levelsystem är råmongo. :)</I>

Så konstigt då att jag inte kan minna mig att ha sett Bonde som yrke i gamla gröna boxen...

--
Åke

Rickard

Urverk speldesign
Träning

Man lär sig genom ensamträning som i.a.f. fanns med i Chro. Jag har inte en suck om hur man tränar i DoD6 men bonden borde lära sig något. Efter ett år el. två så borde han ha rätt högt i Överlevnad: åker.

/[color:green]Han</font color=green> som inte kom på en passande färdighet till bonden

Krille

Super Moderator
Re: Angående Levelsystem igen

"Det där med att man kan dö av en gaffel i armen, brukar inte det vara det som lyfts fram som en fördel med icke-levelsystem? Men med levelsystem är det plötsligt en nackdel! Jaja, det hänger nog ihop på nått sätt."

Visst hänger det ihop på något sätt. Nackdelen är inte att man inte kan dö av en gaffel i armen, utan att enbart ranglösa SLPer kan dö av en gaffel i armen. Personligen tycker jag att det är diskriminering av oskyldiga SLPer. /images/icons/wink.gif

- Krille

Don Kennetho

Warrior

Det stämmer, men det är något som jag alltid tycker har funnits i Eon. Där fumlar man väldigt ofta, åtminstone mina RPs, så jag har fått uppfattningen att hela Mundana är befolkat av klåpare. Det finns knappast någon i hela världen som skulle klara av att träffa en annan kämpe på handen utan att fumla.

Don Kennetho

Krille

Super Moderator

"Där fumlar man väldigt ofta, åtminstone mina RPs,"

Gör inte så förbaskat svåra saker hela tiden. Nöjer man sig med normal svårighet så är risken att fumla i Eon något lägre än i Hârn och Västmark, och marginellt svårare än i DoD.

- Krille

Vindhand

Myrmidon
Svårt?

[color:green]Det finns knappast någon i hela världen som skulle klara av att träffa en annan kämpe på handen utan att fumla.</font color=green>

Gör inte så förbaskat svåra saker hela tiden. Nöjer man sig med normal svårighet så är risken att fumla i Eon något lägre än i Hârn och Västmark, och marginellt svårare än i DoD.

Varför skulle det vara så svårt att slå någon på handen? Jag vet att den överväldigande majoriteten i min kendogrupp kunde göra detta med rätt stor säkerhet redan efter första terminen (och då hade vi inte precis hårdtränat just handledshugg)...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Aha!

...då förstår jag! :)

Fast det är klart, det finns ju ranglösa rollpersoner i D&D numera också... fast jag fattar och försöker bara vara obstinat.

Jag ser problemet som så (om man nu inte köper ökad HP per level): problemet är inte att det är ett levelsystem, rent regelmekaniskt, utan att levelsystemet är kopplat till en ökning av HP.

Därför anser jag inte att man kan skylla ovanstående "paradox" på levelsystemet, utan måste göra en bedömning av implementeringen av levelsystemet för att se om det upfyller ens krav på det ena eller det andra.

Ett levelsystem i sig behöver inte betyda bönder som dör när de sticker sig med synålen, eller 98-åriga amatörer. Implementeringen av ett levelsystem kan leda till detta, men det kan implementeringen av ett rent Skill-baserat system också göra.

Hmmm, eller nått sånt.

Magnus

www.houdini.se

Krille

Super Moderator
Re: Svårt?

"Varför skulle det vara så svårt att slå någon på handen? Jag vet att den överväldigande majoriteten i min kendogrupp kunde göra detta med rätt stor säkerhet redan efter första terminen (och då hade vi inte precis hårdtränat just handledshugg)..."

De har ju lärt sig en stridskonst med Precisionsanfall, juh! /images/icons/wink.gif

- Krille

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det var värst...

...vad du tycker illa om levelsystem. :)

Jag vill fortfarande hävda att ett levelsystem inte behöver betyda att bönder inte lär sig odla mark, eller att bara 0:lte levelns slp:s dör av att nysa.

Det är implementeringen av systemet som är det viktiga. Om man missar med den, gör det detsamma om man har ett Skill-baserat BRP-derivat eller ett D&D-betonat levelsystem.

Det är alltså inget som har med själva levelsystemet att göra.

MVH

Magnus

www.houdini.se

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
SLP kan visst gå upp i nivå ...

I Vinterskogen finns t.ex. två ytterst kompetenta skogvaktare.

Det finns inget som hindrar t.ex. en SLP-bonde från att vara yrkesnivå: mästare.

/Dante

Vindhand

Myrmidon
Hihi :)

De har ju lärt sig en stridskonst med Precisionsanfall, juh!

Det skulle de säker uppskatta... det låter ju rätt häftigt.

Skämt åsido är ett anfall mot handleden något som vem som helst kan lära sig med typ en halvtimmes träning. I.o.f.s. kanske detta inte passar så bra in i Eon där de vanliga vapenfärdigheterna ses som någon slags <a href="http://forum.rollspel.nu/showthread...page=&view=&sb=&vc=1#Post44208">amatörmässigt användande</a>...

Nåja, vi är OT