Nekromanti Regelfel... hoppas jag

Helgonet

Veteran
bråkare

Vad sägs om brännässelbråkare? Är dom giftigare än då kanske?

Ex nihilo nihil fit

Archer

Swashbuckler
Re: bråkare

"Ah, Trudvangs bärsärkar äter inte svamp, de gnider sig med brännässlor! (-:"

Tjuren Ferdinand syndrom ? :)
Innan man anfaller fienden så tar man och gnider in sig rejält för att sedan krossa allt i sin väg......

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)

Master_Z

Swordsman
Re: En värld av klåpare

Eftersom man måste slå 20 på en T20 för att fumla i DoD så blir det (100/20)5% chans att man fumlar. I EON så är chansen (100/6)16,67% chans att man slå en sexa för varje tärning. Så jag ser inte hur det skulle vara lättare att fumla i DoD än i EON. EON uträkningen skull ekanske nån ta och räkna ut på nått annat sätt för det stämmer förmodlingen inte om man slå en massa tärningar.

/Linus - som inte är krigare

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"

Master_Z

Swordsman

Man får väl också tänka på att regelsystemet gäller hjältar (enligt mig). Och då borde inte "commoners" få FP/yrkesnivåer på samma sätt som i regelboken(enligt mig igen). Jag tycker attt Riotminds ska släppa en bok som bara rör "commoners" =)

/Linus - som inte är krigare utan riddare

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"

Krille

Super Moderator

"Så jag ser inte hur det skulle vara lättare att fumla i DoD än i EON. EON uträkningen skull ekanske nån ta och räkna ut på nått annat sätt för det stämmer förmodlingen inte om man slå en massa tärningar."

Been there, done that. En simulering av en massa tärningsslag har lett till de tabeller som avgör hur lätt det är att fumla, lyckas, lyckas perfekt och bara misslyckas. Dessa tabeller finns i Eon2 och Eon Deluxe. Dessutom är det någon som har gjort en numerisk beräkning av chansen att fumla.

Du verkar dessutom ha missuppfattat reglerna för fummel. För att fummel ska inträffa måste man slå minst två (2) sexor i grundslaget (innan omslag) och dessutom komma över ens färdighetschans. Båda kriterierna måste vara uppfyllda för att fummel ska inträffa.

Slår man ett normalt slag finns det 216 utfall. Av dessa innehåller 16 två sexor eller fler. Detta gör att det är 13,5 procent chans att man får fummelrisk. Med FC 15 faller ungefär en tredjedel av dessa potentiella fummelfall bort vilket gör att sannolikheten för fummel med normal svårighet och FC 15 blir ungefär 9%. Detta är en procentenhet lägre än Hârn, Ars Magica och Cyberpunk och fyra procentenheter högre än DoD, Pendragon, Call of Cthulhu och nya Dungeons&Dragons.

Är det verkligen så hemskt?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Vindhand

Myrmidon
fummel...

Är det verkligen så hemskt?

Nejdå, det är helt OK i mina ögon... Det jobbiga inträffar (som vi varit inne på <a href="http://forum.rollspel.nu/showthread...&page=&view=&sb=&vc=1#Post10523">tidigare</a>) när svårighetsgraden ökar. Det går inte att justera för svårare handlingar med höga färdighetsvärden i en (i mina ögon) rimlig utsträckning...

Ta ob5T6 t.ex, inte så ovanligt att man kommer upp i den svårighetsgraden äve för rätt mundana (sic!) saker. Det är ca 19% chans att det första slaget utfaller med minst 2 sexor. Exakt fummelrisk är inte så lätt att beräkna men som en uppskattning kan man nog se det som man måste klara ett nytt slag mot minst ob7T6 (väntevärde 26.25).

Ob-fördelningen är som sagt ett helvete att räkna på men det är lätt att se att även en person med 26 i svärd kommer fumla mer än var tionde hugg mot motståndarens handled... kanske ännu mer, men jag försöker vara snäll i min uppskattning.
När Fv 19+ anses vara tillräckligt för att man skall vara en berömd mästare så känns det litet fånigt.