KH Regelfråga: Skyddscirkel

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Vi blev inte riktigt säkra på hur skyddscirkeln skall hanteras.

Om någon utanför cirkeln kastar exempelvis en _kontrollera djur_ på ett djur inne i cirkeln så blir det svårare. Slaget stängs två snäpp.

Om någon utanför cirkeln kastar exempelvis en blixt på någon inuti cirkeln kan man resonera på två sätt.

Magin händer utanför cirkeln och sedan passerar en redan skapad magisk blixt över gränsen och därför dämpas den. Målet innanför får 2T6 skydd.

Magin händer hela tiden till blixten, förhoppningsvis, träffar. Målet får 2T6 skydd _och_ den som kastar blixten får sitt slag stängt två snäpp.

Vilket av ovanstående är det tänkt att vara?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,084
Det är alternativ 1. Besvärjelsen kastas utanför cirkeln och skapar en magisk attack (Blixt) som cirkeln ger 2T6 skydd mot.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Det är alternativ 1. Besvärjelsen kastas utanför cirkeln och skapar en magisk attack (Blixt) som cirkeln ger 2T6 skydd mot.
Visst är det även så att riktningen inte spelar roll? Inifrån cirkeln och ut får samma effekter som utifrån och in? Någon eller något som inte är mobilt kan ringas in med en skyddscirkel lika gärna som att rita den runt sig själv med sällskap (max en zon stort)?
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Förutom att brytas av nästa soluppgång eller -nedgång så antar jag att skyddscirkeln bryts om man suddar ut en del av den eller består cirkeln när den väl kastats?
 
Top