DoD Regelfunderingar DoD23

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,296
Jag hade nog inte kört med att man kan få nackdel på dödsslagen just för att jag helst undviker döda RP. Men det är en ren husregel och inte en regeltolkning på något sätt... :LOL:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,635
Location
En mälarö
Jag hade nog inte kört med att man kan få nackdel på dödsslagen just för att jag helst undviker döda RP. Men det är en ren husregel och inte en regeltolkning på något sätt... :LOL:
En eventuell baksida av det är att Krasslig då blir ett dump-tillstånd som varken gör till eller från då man nästan aldrig slår Fys-slag.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,296
Hmmm. Ja ni har en poäng där. Är fortfarande inte säker på att det hade varit kul i spel, dock. Det är den där typen av "svåra beslut" som jag i praktiken inte sett vara intressanta vid spelbordet. Antingen gör folk det vårdslöst, eller (oftare) aldrig. Jag hade velat ha ett mellanläge, där krasslig varken var det dödligaste eller mest menlösa tillståndet. Undrar smått om inte 5e's design med dödsslag som är lika för alla RP är bättre. På marginalen undrar jag om inte ett dump-tillstånd är bättre än att göra DoD23 mer dödligt, det känns inte som det behöver vara mer dödligt. Men det är ju min högst personliga take. Jag har iaf med gifter och sjukdomar hyfsat regelbundet..
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
707
Location
Nibiru
Hmmm. Ja ni har en poäng där. Är fortfarande inte säker på att det hade varit kul i spel, dock. Det är den där typen av "svåra beslut" som jag i praktiken inte sett vara intressanta vid spelbordet. Antingen gör folk det vårdslöst, eller (oftare) aldrig. Jag hade velat ha ett mellanläge, där krasslig varken var det dödligaste eller mest menlösa tillståndet. Undrar smått om inte 5e's design med dödsslag som är lika för alla RP är bättre. På marginalen undrar jag om inte ett dump-tillstånd är bättre än att göra DoD23 mer dödligt, det känns inte som det behöver vara mer dödligt. Men det är ju min högst personliga take. Jag har iaf med gifter och sjukdomar hyfsat regelbundet..
Ja, man kan förstås skruva på reglerna så att det passar ens spelgrupp och spelstil. :)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,975
Location
Barcelona
Förmågan "Master carpenter" (jag citerar från engelska utgåvan nu för det är den jag spelar):

As an action, you can inflict D12 points of damage per WP spent on a door, wall, or any other inanimate object, ignoring the object’s armor rating.
Kan man använda den för att nedgradera fiendens rustning i strid?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,122
Location
The Culture
Förmågan "Master carpenter" (jag citerar från engelska utgåvan nu för det är den jag spelar):

Kan man använda den för att nedgradera fiendens rustning i strid?
Om någon spelare försökte med det skulle jag nog hävda att det bara fungerar på ett föremål som står stilla och inte försöker skicka ett vasst föremål i dig samtidigt.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,975
Location
Barcelona
Om någon spelare försökte med det skulle jag nog hävda att det bara fungerar på ett föremål som står stilla och inte försöker skicka ett vasst föremål i dig samtidigt.
Jo, det var min intuition med. Å andra sidan är det kanske coolt med en sneakig snickare som demonterar fiendernas rustning?

Mer allmän fråga: här och var i reglerna finns referenser till att göra skada på föremål, men jag har inte kunnat hitta några utgångspunkter för hur mycket skada och rustning ett givet föremål (en dörr etc.) kan tänkas ha. Har jag bara läst slarvigt?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,856
Mer allmän fråga: här och var i reglerna finns referenser till att göra skada på föremål, men jag har inte kunnat hitta några utgångspunkter för hur mycket skada och rustning ett givet föremål (en dörr etc.) kan tänkas ha. Har jag bara läst slarvigt?
Nä, det finns ingen smidig lista med exempel. Det finns väl en del dörrar och kistor i äventyrsboken däremot.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,387
Location
Marjura
Nä, det finns ingen smidig lista med exempel. Det finns väl en del dörrar och kistor i äventyrsboken däremot.
Jag har aldrig under 40 års spelande behövt använda någon sådan lista. När är det viktigt och hur används de? Någon som är fast bakom en igenbommad ekdörr måste räddas innan en fälla slår igen om d6 rundor?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,975
Location
Barcelona
Jag har aldrig under 40 års spelande behövt använda någon sådan lista. När är det viktigt och hur används de? Någon som är fast bakom en igenbommad ekdörr måste räddas innan en fälla slår igen om d6 rundor?
Förmågan "master carpenter" interagerar med det systemet.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,856
Jag har aldrig under 40 års spelande behövt använda någon sådan lista. När är det viktigt och hur används de? Någon som är fast bakom en igenbommad ekdörr måste räddas innan en fälla slår igen om d6 rundor?
Ja det var väl ett utmärkt exempel.

Det vore fiffigt att ha lite fingervisning nu när halva grejen med förmågan Mästersnickare är att kunna göra skada på dörrar och murar, med mera.

Jag hade gärna kikat på en sån lista till äventyret jag hittade på till nyår, så jag hade haft nytta av den inom senast 40 dagarna, typ.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,296
Apropå Inre Frid..
"Som alv kan du meditera djupt under en kort vila (sid 52). Du läker då T6 extra KP och T6 extra VP och du kan återhämta dig från ett extra tillstånd. Nackdelen är att du är helt okontaktbar under meditationen och inte kan väckas."

Hur tänker ni om RPn tar skada? Jag har husreglat att om man tar minst 1 KP skada, så avbryts meditationen och kommer inte RPn till nytta. Det känns lite konstigt att meditera så djupt att man kan bli ihjälslagen med ett flertal hugg utan att vakna.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,975
Location
Barcelona
Ja det var väl ett utmärkt exempel.

Det vore fiffigt att ha lite fingervisning nu när halva grejen med förmågan Mästersnickare är att kunna göra skada på dörrar och murar, med mera.

Jag hade gärna kikat på en sån lista till äventyret jag hittade på till nyår, så jag hade haft nytta av den inom senast 40 dagarna, typ.
Inspirerad av ditt tidigare svar gick jag igenom äventyrsboken på jakt efter exempel och sammanställde dem till en lista. Kan ha missat något.

- p. 36–37, portcullis – AR 10, 30 HP
- p. 42–43, silver ingots in reliefs – AR 5, 10 HP
- p. 51, locked door – Ar 10, 30 HP
- p. 52, low iron door – AR 6, 30 HP
- p. 58, chest – AR 5, 20 HP
- p. 67, door – AR 12, 40 HP
- p. 68, hatch – AR 10, 20 HP
- p. 72, iron door – AR 20, 100 HP
- p. 83, door to a shed – AR 6, 10 HP
- p. 84, bronze door to keep – AR 18, 80 HP
- p. 85, massive ironclad cellar door – AR 25, 100 HP
- p. 87, barricade – AR 12, 100 HP
- p. 97, door – AR 5, 10 HP
- p. 97, toolbox – AR 6, 25 HP
- p. 100, chains – AR 9, 20 HP
- p. 109, barred doors – AR 12, 20 HP
- p. 113, water trap stone cross – AR 20, 30 HP
- p. 113, portcullis – AR 12, 30 HP
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
344
Apropå Inre Frid..
"Som alv kan du meditera djupt under en kort vila (sid 52). Du läker då T6 extra KP och T6 extra VP och du kan återhämta dig från ett extra tillstånd. Nackdelen är att du är helt okontaktbar under meditationen och inte kan väckas."

Hur tänker ni om RPn tar skada? Jag har husreglat att om man tar minst 1 KP skada, så avbryts meditationen och kommer inte RPn till nytta. Det känns lite konstigt att meditera så djupt att man kan bli ihjälslagen med ett flertal hugg utan att vakna.
Jag vet inte... direkt tänker jag att du gör en rimlig husregel, men... det förtar ju lite av det roliga. Skalmans mat-och-sov-klocka hade ju inte varit kul om det visst gick att väcka honom bara det var något viktigt, liksom. Det är klart att de måste lägga honom i en skottkärra och baxa runt honom.

(dessutom hade jag nog kört med att att om någon mediterar så djupt så blir det nog döden direkt om någon aktivt försöker döda rollpersonen. Jag skulle nog inte "slå skada" så att säga. Det beror på situationen såklart, men typ.)
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,635
Location
En mälarö
Apropå Inre Frid..
"Som alv kan du meditera djupt under en kort vila (sid 52). Du läker då T6 extra KP och T6 extra VP och du kan återhämta dig från ett extra tillstånd. Nackdelen är att du är helt okontaktbar under meditationen och inte kan väckas."

Hur tänker ni om RPn tar skada? Jag har husreglat att om man tar minst 1 KP skada, så avbryts meditationen och kommer inte RPn till nytta. Det känns lite konstigt att meditera så djupt att man kan bli ihjälslagen med ett flertal hugg utan att vakna.
Jag har alltid tänkt att det funkar som du föreslår.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,856
Inspirerad av ditt tidigare svar gick jag igenom äventyrsboken på jakt efter exempel och sammanställde dem till en lista. Kan ha missat något.
Inspirerad av din genomgång har jag börjat freestajla nån slags lite mer ordnad (men ändå oordnad) lista.

1707431430288.png
Tänker mig att frågan "Hur tåligt är ett rep?" är ungefär lika precis som den om snörens längd.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,296
Kan man avvakta flera gånger samma runda? Säg att turordningen är följande

1 Grunter
2 Lieserbrott
3 Rese-Leffe
4 Spuling
5 Ruben

Grunter börjar med att avvakta, och byter tur med Rese-Leffe, som får agera först. Sedan agerar Lieserbrott, och sedan är det Grunters tur. Han vill då avvakta igen, och byta tur med Ruben. Jag ser inte riktigt något i regeltexten som vare sig tillåter det eller förbjuder det.

"När det är din tur i rundan kan du välja att avvakta. Det betyder att du byter initiativkort – och därmed plats i tur ordningen – med en annan varelse som ligger efter dig. Du kan byta med andra rollpersoner eller med SLP (eller grupp av SLP som agerar på samma tur), och de kan inte vägra bytet. Du kan dock inte byta initiativ med någon som redan har haft sin tur, eller som själva har avvaktat tidigare i rundan."
 
Last edited:

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,975
Location
Barcelona
"När det är din tur i rundan kan du välja att avvakta. Det betyder att du byter initiativkort – och därmed plats i tur ordningen – med en
annan varelse som ligger efter dig. Du kan byta med andra rollpersoner eller med SLP (eller grupp av SLP som agerar på samma tur), och
de kan inte vägra bytet. Du kan dock inte byta initiativ med någon som redan har haft sin tur, eller som själva har avvaktat tidigare i rundan."
Som jag läser detta, innebär det att den beskrivna manövern är tillåten. Det står ju: "när det är din tur i rundan kan du välja att avvakta". Din tur i rundan infaller när ditt initiativkort kommer upp i turordningen. Så varje gång ditt kort kommer upp är det "din tur i rundan", och du kan då välja att avvakta, och därmed senarelägga din tur.

Jag kan för övrigt inte se någon rimlig anledning att förbjuda det, och ett förbud skulle innebära extra kognitiv overhead för spelgruppen, som måste hålla reda på vem som redan avvaktat i rundan, till ingen nytta.
 
Top