En eventuell baksida av det är att Krasslig då blir ett dump-tillstånd som varken gör till eller från då man nästan aldrig slår Fys-slag.Jag hade nog inte kört med att man kan få nackdel på dödsslagen just för att jag helst undviker döda RP. Men det är en ren husregel och inte en regeltolkning på något sätt...
Ja, man kan förstås skruva på reglerna så att det passar ens spelgrupp och spelstil.Hmmm. Ja ni har en poäng där. Är fortfarande inte säker på att det hade varit kul i spel, dock. Det är den där typen av "svåra beslut" som jag i praktiken inte sett vara intressanta vid spelbordet. Antingen gör folk det vårdslöst, eller (oftare) aldrig. Jag hade velat ha ett mellanläge, där krasslig varken var det dödligaste eller mest menlösa tillståndet. Undrar smått om inte 5e's design med dödsslag som är lika för alla RP är bättre. På marginalen undrar jag om inte ett dump-tillstånd är bättre än att göra DoD23 mer dödligt, det känns inte som det behöver vara mer dödligt. Men det är ju min högst personliga take. Jag har iaf med gifter och sjukdomar hyfsat regelbundet..
Kan man använda den för att nedgradera fiendens rustning i strid?As an action, you can inflict D12 points of damage per WP spent on a door, wall, or any other inanimate object, ignoring the object’s armor rating.
Om någon spelare försökte med det skulle jag nog hävda att det bara fungerar på ett föremål som står stilla och inte försöker skicka ett vasst föremål i dig samtidigt.Förmågan "Master carpenter" (jag citerar från engelska utgåvan nu för det är den jag spelar):
Kan man använda den för att nedgradera fiendens rustning i strid?
Jo, det var min intuition med. Å andra sidan är det kanske coolt med en sneakig snickare som demonterar fiendernas rustning?Om någon spelare försökte med det skulle jag nog hävda att det bara fungerar på ett föremål som står stilla och inte försöker skicka ett vasst föremål i dig samtidigt.
Nä, det finns ingen smidig lista med exempel. Det finns väl en del dörrar och kistor i äventyrsboken däremot.Mer allmän fråga: här och var i reglerna finns referenser till att göra skada på föremål, men jag har inte kunnat hitta några utgångspunkter för hur mycket skada och rustning ett givet föremål (en dörr etc.) kan tänkas ha. Har jag bara läst slarvigt?
Jag har aldrig under 40 års spelande behövt använda någon sådan lista. När är det viktigt och hur används de? Någon som är fast bakom en igenbommad ekdörr måste räddas innan en fälla slår igen om d6 rundor?Nä, det finns ingen smidig lista med exempel. Det finns väl en del dörrar och kistor i äventyrsboken däremot.
Förmågan "master carpenter" interagerar med det systemet.Jag har aldrig under 40 års spelande behövt använda någon sådan lista. När är det viktigt och hur används de? Någon som är fast bakom en igenbommad ekdörr måste räddas innan en fälla slår igen om d6 rundor?
Ja det var väl ett utmärkt exempel.Jag har aldrig under 40 års spelande behövt använda någon sådan lista. När är det viktigt och hur används de? Någon som är fast bakom en igenbommad ekdörr måste räddas innan en fälla slår igen om d6 rundor?
Inspirerad av ditt tidigare svar gick jag igenom äventyrsboken på jakt efter exempel och sammanställde dem till en lista. Kan ha missat något.Ja det var väl ett utmärkt exempel.
Det vore fiffigt att ha lite fingervisning nu när halva grejen med förmågan Mästersnickare är att kunna göra skada på dörrar och murar, med mera.
Jag hade gärna kikat på en sån lista till äventyret jag hittade på till nyår, så jag hade haft nytta av den inom senast 40 dagarna, typ.
Jag vet inte... direkt tänker jag att du gör en rimlig husregel, men... det förtar ju lite av det roliga. Skalmans mat-och-sov-klocka hade ju inte varit kul om det visst gick att väcka honom bara det var något viktigt, liksom. Det är klart att de måste lägga honom i en skottkärra och baxa runt honom.Apropå Inre Frid..
"Som alv kan du meditera djupt under en kort vila (sid 52). Du läker då T6 extra KP och T6 extra VP och du kan återhämta dig från ett extra tillstånd. Nackdelen är att du är helt okontaktbar under meditationen och inte kan väckas."
Hur tänker ni om RPn tar skada? Jag har husreglat att om man tar minst 1 KP skada, så avbryts meditationen och kommer inte RPn till nytta. Det känns lite konstigt att meditera så djupt att man kan bli ihjälslagen med ett flertal hugg utan att vakna.
Jag har alltid tänkt att det funkar som du föreslår.Apropå Inre Frid..
"Som alv kan du meditera djupt under en kort vila (sid 52). Du läker då T6 extra KP och T6 extra VP och du kan återhämta dig från ett extra tillstånd. Nackdelen är att du är helt okontaktbar under meditationen och inte kan väckas."
Hur tänker ni om RPn tar skada? Jag har husreglat att om man tar minst 1 KP skada, så avbryts meditationen och kommer inte RPn till nytta. Det känns lite konstigt att meditera så djupt att man kan bli ihjälslagen med ett flertal hugg utan att vakna.
Inspirerad av din genomgång har jag börjat freestajla nån slags lite mer ordnad (men ändå oordnad) lista.Inspirerad av ditt tidigare svar gick jag igenom äventyrsboken på jakt efter exempel och sammanställde dem till en lista. Kan ha missat något.
Jag är en grym och ond SL så jag hade låtit SLP avrätta alver som mediterar.Jag har alltid tänkt att det funkar som du föreslår.
Som jag läser detta, innebär det att den beskrivna manövern är tillåten. Det står ju: "när det är din tur i rundan kan du välja att avvakta". Din tur i rundan infaller när ditt initiativkort kommer upp i turordningen. Så varje gång ditt kort kommer upp är det "din tur i rundan", och du kan då välja att avvakta, och därmed senarelägga din tur."När det är din tur i rundan kan du välja att avvakta. Det betyder att du byter initiativkort – och därmed plats i tur ordningen – med en
annan varelse som ligger efter dig. Du kan byta med andra rollpersoner eller med SLP (eller grupp av SLP som agerar på samma tur), och
de kan inte vägra bytet. Du kan dock inte byta initiativ med någon som redan har haft sin tur, eller som själva har avvaktat tidigare i rundan."