DoD Regelfunderingar DoD23

Boganis

Veteran
Vid naturgarvning av pälsar/läder har fettgarvning varit vanligt i forn tid.
Man använde djurets hjärna och tumregelen var att djurets hjärna räckte till för att garva djurets skinn.

Jag tänker att det skulle kunde fungera att göra hjärngarvning för att få lagat någon läderstropp eller ett dolksnitt i en ryggsäck tillfälligt. Men ville nog funderat på om det inte var en bra idé att låta någon kunnig göra en bättre lagning när man kom till byn/staden? (T.ex: varje dag med självlagat finns det 20 på en T20 chans att lagningen går sönder)

Häntvärksmästarna har trots allt verktyg som inte vanliga äventyrare har med sig...

Om man försöker att göra en rustning av en dödad drake, så behövs det kanske annan eller ytterligare garvteknik och en massa förbehandling/processer/tid.

Jag skulle nog ha letat rätt på en tunna salt eller två och tagit drakskinnet till närmaste hantverksmästare.

Last edited:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Häntvärksmästarna har trots allt verktyg som inte vanliga äventyrare har med sig...
Om man väljer att spela hantverkare i nya DoD så börjar man ju som en av de där hantverksmästarna och kan jobba magiskt fort med rätt låga krav på utrustning (dina verktyg och själva skinnet för en mästergarvare).

Kan kännas lite småknepigt när alla andra börjar som nånstans mellan halvdana och hyggligt bra. Själv har jag funderat lite på att skriva en mer allmän hjälteförmåga som är användbar direkt i äventyr som hantverkare kan börja med istället, och så får de ta mästargrejerna senare.

Boganis

Veteran
... kan jobba magiskt fort med rätt låga krav på utrustning (dina verktyg och själva skinnet för en mästergarvare)...
Ja, håller med, professionen/yrket hantverkare är rätt så högpresterande från start jämfört med de som utvecklar basfärdigheten hantverk utan yrkes-HA:n. Eller om man jämför med en del av de andra professionerna :)