DoD Regelfunderingar DoD23

JohanL

Champion
"Uppmärksamhet" eller något liknande hade varit bättre än Upptäcka fara.

Jag är inte så förtjust i Finna dolda ting/Spot hidden heller eftersom färdighetsnamnet i mina ögon för tankarna mer till att upptäcka något på studs snarare än att undersöka en plats.
"Scan" respektive "Search".

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
För mig är Upptäcka Fara inte samma sak som perception, då jag tänker mig Upptäcka Fara mer som en intuitiv passiv förmåga medan perception, eller uppmärksamhet, är en aktiv förmåga. Båda går dock att träna eller förbättra med erfarenhet. Jag hade gärna sett att de var uppdelade i spelet. Men här är det väl en fråga om enkelhet/flyt kontra realism.
Det heter Awareness i den engelska versionen. Så det svenska namnet är mest kvar som legacy. Är detta helt tydligt? Nej, men framgår i sammanhanget när man läser färdighetsbeskrivningen och har kännedom om de engelska valen :)

Bandobras_Took

Veteran
"Uppmärksamhet" eller något liknande hade varit bättre än Upptäcka fara.

Jag är inte så förtjust i Finna dolda ting/Spot hidden heller eftersom färdighetsnamnet i mina ögon för tankarna mer till att upptäcka något på studs snarare än att undersöka en plats.
Jag hade hellre bytt ut Finna dolda mot uppmärksamhet, som ju är lite mer generell. Och haft kvar Upptäcka Fara. För mig överlappar uppmärksamhet mycket mer med FDT. Kan dock tänka mig att de ville ha kvar denna färdighet av nostalgiskäl, eller legacy som nån nämnde @Professor T

Men bra å veta att det heter awareness på engelska. Ska ändra det på svenska så är problemet löst för min del :)

Last edited:

Paal

Imaginär fantast
En fråga för @TomasFriaLigan kanske?

Det dök upp en fråga på Discorden, om skillnaden i regeltexterna mellan drakslag i närstrid och avståndsstrid, innebär att man för avståndsstrid enbart dubblar vapenskadan och inte lägger till skadebonusen efteråt alls (till skillnad mot i närstrid)?

Last edited: