DoD Regelfunderingar DoD23

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
531
Location
Stockholm
För mig är Upptäcka Fara inte samma sak som perception, då jag tänker mig Upptäcka Fara mer som en intuitiv passiv förmåga medan perception, eller uppmärksamhet, är en aktiv förmåga. Båda går dock att träna eller förbättra med erfarenhet. Jag hade gärna sett att de var uppdelade i spelet. Men här är det väl en fråga om enkelhet/flyt kontra realism.
Det heter Awareness i den engelska versionen. Så det svenska namnet är mest kvar som legacy. Är detta helt tydligt? Nej, men framgår i sammanhanget när man läser färdighetsbeskrivningen och har kännedom om de engelska valen :)
 

Bandobras_Took

Veteran
Joined
4 Dec 2020
Messages
92
"Uppmärksamhet" eller något liknande hade varit bättre än Upptäcka fara.

Jag är inte så förtjust i Finna dolda ting/Spot hidden heller eftersom färdighetsnamnet i mina ögon för tankarna mer till att upptäcka något på studs snarare än att undersöka en plats.
Jag hade hellre bytt ut Finna dolda mot uppmärksamhet, som ju är lite mer generell. Och haft kvar Upptäcka Fara. För mig överlappar uppmärksamhet mycket mer med FDT. Kan dock tänka mig att de ville ha kvar denna färdighet av nostalgiskäl, eller legacy som nån nämnde @Professor T

Men bra å veta att det heter awareness på engelska. Ska ändra det på svenska så är problemet löst för min del :)
 
Last edited:

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,451
En fråga för @TomasFriaLigan kanske?

Det dök upp en fråga på Discorden, om skillnaden i regeltexterna mellan drakslag i närstrid och avståndsstrid, innebär att man för avståndsstrid enbart dubblar vapenskadan och inte lägger till skadebonusen efteråt alls (till skillnad mot i närstrid)?
 
Last edited:

Bandobras_Took

Veteran
Joined
4 Dec 2020
Messages
92
Apropå Inre Frid..
"Som alv kan du meditera djupt under en kort vila (sid 52). Du läker då T6 extra KP och T6 extra VP och du kan återhämta dig från ett extra tillstånd. Nackdelen är att du är helt okontaktbar under meditationen och inte kan väckas."

Hur tänker ni om RPn tar skada? Jag har husreglat att om man tar minst 1 KP skada, så avbryts meditationen och kommer inte RPn till nytta. Det känns lite konstigt att meditera så djupt att man kan bli ihjälslagen med ett flertal hugg utan att vakna.
Jag har husreglat att Inre Frid även går att använda som lång vila (alltså sömn), om man mediterar i två timmar. Det känns overkligt att man bara kan hamna i djup trans i en kvart. Självklart är man lika okontaktbar då som vid en kortare meditation.
 

Fenhorn

Speltestare
Joined
5 Jun 2011
Messages
249
Location
Skaraborg
Jag har husreglat att Inre Frid även går att använda som lång vila (alltså sömn), om man mediterar i två timmar. Det känns overkligt att man bara kan hamna i djup trans i en kvart. Självklart är man lika okontaktbar då som vid en kortare meditation.
Varför två timmar, när lång vila är sex timmar. Är det för att sex timmars djup trans skulle kännas "overklig" ;)
 

Bandobras_Took

Veteran
Joined
4 Dec 2020
Messages
92
Varför två timmar, när lång vila är sex timmar. Är det för att sex timmars djup trans skulle kännas "overklig" ;)
Nej, det är för att två timmar räcker för att uppnå samma effekt som av sex timmars sömn. Vill rollpersonen fortsätta vara en "sitting duck" så får de naturligtvis göra det. Inre Frid blir på det här sättet lite bättre, men jag har svårt att se alver i vildmarken som inte kan sova för att de inte hittar en bra lägerplats. Överväger att ta bort meditationsregeln på kort vila och bara ha den på lång...men ska prova lite med båda först.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
715
Location
Nibiru
En fråga för @TomasFriaLigan kanske?

Det dök upp en fråga på Discorden, om skillnaden i regeltexterna mellan drakslag i närstrid och avståndsstrid, innebär att man för avståndsstrid enbart dubblar vapenskadan och inte lägger till skadebonusen efteråt alls (till skillnad mot i närstrid)?
Det är ingen skillnad mellan närstrid och avståndsstrid i detta. Skadebonus läggs till efter dubblad skada.
 

Fenhorn

Speltestare
Joined
5 Jun 2011
Messages
249
Location
Skaraborg
Nej, det är för att två timmar räcker för att uppnå samma effekt som av sex timmars sömn. Vill rollpersonen fortsätta vara en "sitting duck" så får de naturligtvis göra det. Inre Frid blir på det här sättet lite bättre, men jag har svårt att se alver i vildmarken som inte kan sova för att de inte hittar en bra lägerplats. Överväger att ta bort meditationsregeln på kort vila och bara ha den på lång...men ska prova lite med båda först.
Ah, du vill köra alver enligt 5E stuket.
 

HOXXOH

Veteran
Joined
16 Nov 2024
Messages
7
Hej! Skulle vara intressant att höra @TomasFriaLigan 's syn på följande. Kan en Jägare / någon med Jaga (och Fiska) flå ett djur eller monster för att få med sig skinnet? Sedan är det Hantverkaren som får ta vid för att förädla. Eller är det enbart Hantverkaren som specialiserat sig på Läderrustningar som kan göra detta från start till mål? Vi har lite olika syn på detta i vårt spelgrupp. "Att nedlägga bytet på ett respektfullt sätt och omsorgsfullt ta vara på dess olika beståndsdelar – till föda, kläder, redskap och vapen – är ett heligt kall för alla sanna jägare."
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
531
Location
Stockholm
Jag skulle säga att flå djuret är JAKT & FISKE, medan det är hantverkaren som garvar och/eller ordnar rustningen. Sedan kan ju en spelledare vara hygglig och låta en hantverkare slå med nackdel för flå djuret - för de i teorin har koll, men saknar praktisk vana. Är detta uttalat i reglerna, nej - men logiskt användande grundat i realism tänker jag? :)

Jag använder också JAKT & FISKE för spåra djur och liknande, allt som har med "Jakten" att göra, bör ändå kunna täckas av färdigheten.
 
Last edited:

Gustav Lorentz

a.k.a. McKatla
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,148
En annan fråga om JAKT & FISKE: är det denna färdighet som används för att spåra de där nedrans svartalferna som stal er packning när ni sov i natt? Men det borde väl vara VILDMARKSVANA som, efter att ni har funnit och nedgjort dem, används för att slippa gå samma väg tillbaka för att hitta tillbaka till kungsvägen, utan istället ta er genaste vägen genom obanad terräng (utan att gå vilse)? (Dessa bägge frågor uppkom under spel igår, och det fanns lite olika åsikter om vad som skulle gälla.)
 
Last edited:

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
531
Location
Stockholm
En annan fråga om JAKT & FISKE: är det denna färdighet som används för att spåra de där nedrans svartalferna som stal er packning när ni sov i natt? Men det borde väl vara VILDMARKSVANA som, efter att ni har funnit och nedgjort dem, används för att slippa gå samma väg tillbaka för att hitta tillbaka till kungsvägen, utan istället ta er genaste vägen genom obanad terräng (utan att gå vilse)? (Dessa bägge frågor uppkom under spel igår, och det fanns lite olika åsikter om vad som skulle gälla.)
Här tänker jag båda färdigheterna kan appliceras och det är upp till spelarna beskriva vad de gör och hur rimligt det är för SL. J&S för klassiskt spårande i naturen, V-VANA för lista ut bästa stället ett gäng rövare kan hålla till i närområdet och FINNA DOLDA TING för se om man tex anar ett dolt läger eller liknande när man letar. Uppmuntra spelarna vara kreativa - finns säkert andra färdigheter som kan komma på tal, håll det bara relativt rimligt.
 

HOXXOH

Veteran
Joined
16 Nov 2024
Messages
7
Jag skulle säga att flå djuret är JAKT & FISKE, medan det är hantveraren som garvar och/eller ordnar rustningen. Sedan kan ju en spelledare vara hygglig och låta en hantverkare slå med nackdel för flå djuret - för de i teorin har koll, men saknar praktisk vana. Är detta uttalat i reglerna, nej - men logiskt användande grundat i realism tänker jag? :)

Jag använder också JAKT & FISKE för spåra djur och liknande, allt som har med "Jakten" att göra, bör ändå kunna täckas av färdigheten.
Det är min åsikt också. Vår nuvarande SL (vi alternerar en del) tycker dock att det är Hantverkaren med fokus på Läder / Garverimästare är den enda som kan hantera detta från start till mål. Var nyfiken på Fria Ligans och övrigas syn.
 

HOXXOH

Veteran
Joined
16 Nov 2024
Messages
7
En annan fråga om JAKT & FISKE: är det denna färdighet som används för att spåra de där nedrans svartalferna som stal er packning när ni sov i natt? Men det borde väl vara VILDMARKSVANA som, efter att ni har funnit och nedgjort dem, används för att slippa gå samma väg tillbaka för att hitta tillbaka till kungsvägen, utan istället ta er genaste vägen genom obanad terräng (utan att gå vilse)? (Dessa bägge frågor uppkom under spel igår, och det fanns lite olika åsikter om vad som skulle gälla.)
Bra fråga. I reglerna står det endast under Jakt och Fiske någonting om att spåra villebråd (under "Jaga", sidan 103).
 

Boganis

Veteran
Joined
21 Dec 2024
Messages
90
Att vara pälsjägare är ju något folk har varit till alla tider utan att vara garverimästare.
Att förädla pälsarna till snitsiga pälskappor eller jackor fordrar nog en hantverksmästare.
 

Boganis

Veteran
Joined
21 Dec 2024
Messages
90
Skulle resonerat på samma vis när det gäller läder.
I det gamla älgjaktlaget (IRL), saltade vi älgskinnet och sålde vidare till garvare.
 

HOXXOH

Veteran
Joined
16 Nov 2024
Messages
7
Att vara pälsjägare är ju något folk har varit till alla tider utan att vara garverimästare.
Att förädla pälsarna till snitsiga pälskappor eller jackor fordrar nog en hantverksmästare.
Instämmer helt.
 
Top