DoD Regelfunderingar DoD23

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,428
Jag tänker till exempel: Vädret blir stormigt. Det blir svårare att styra båten.
Nackdel för alla slag mot Sjökunnighet?
Eller nackdel mot alla slag för att styra båten (om man kan tänkas använda olika färdigheter).
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,315
Location
Marjura
Svårighetsgrader ställer ju lite balanskrav på förmodat nyare spelledare, och kan öppna för mer eller mindre onödiga regel- och rimlighetsdiskussioner - så tänker jag mig designtanken bakom frånvaron. DoD23 är ju ett instegsrollspel till viss del.

Men lätt att lägga till såklart.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,637
Svårighetsgrader ställer ju lite balanskrav på förmodat nyare spelledare, och kan öppna för mer eller mindre onödiga regel- och rimlighetsdiskussioner - så tänker jag mig designtanken bakom frånvaron. DoD23 är ju ett instegsrollspel till viss del.

Men lätt att lägga till såklart.
Absolut, tycker det är bra att reglerna är lätta utan krångel. Just att det blir olika svårt att styra båten i olika väder tycker jag dock skulle kunna bli kul då det blir mer spännande. Det blir liksom inte bara ”Jaha, vi åker till den ön” utan man tittar hela tiden oroligt mot himlen och hoppas att vädergudarna är på ens sida. Men som sagt, det går nog att fixa med nackdelar 🙂
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,832
Ja, det är ju spelets mekanik för att göra något svårare så kör ba’ kör. Det skalar väl inte linjärt på det sättet men varje nackdel är väl grovt sett som -3 eller -4 i äldre T20-Drakar.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,501
En sak jag verkligen gillar med DoD och liknande spel, är att spelaren kan titta på sitt rollformulär och veta vad hen måste slå lika med eller under för att lyckas. Spelaren vet också att lyckas hen med förbättringsslaget efter spelmötet så ökar chansen med +1 (motsvarande +5%). Om spelledaren då börjar med att "i den här situationen är det -3" och "i den här situationen är det riktigt svårt så då är det både nackdel och -5", osv. så försvinner den tydligheten. Att lägga på EN nackdelstärning på grund av försvårande omständigheter (kraftig sjögång, fel verktyg, etc.) försvårar visserligen matematiken, men är ändå en rätt tydlig signal. Så det känns ok.

Det finns ju redan ett slumpmoment i hur tärningen rullar, att det inte behövs en godtycklig modifikation från SL.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,965
Location
Sandukar
Om spelledaren då börjar med att "i den här situationen är det -3" och "i den här situationen är det riktigt svårt så då är det både nackdel och -5", osv. så försvinner den tydligheten.
Exakt - använd för-/nackdelar och kladda inte ned systemet med godtyckliga fasta +/- modifikationer. Det går emot hela designen. Får fan rysningar! :)
 
Top