DoD Regelfunderingar DoD23

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
178
Enligt min tolkning av reglerna:
1. Nej halvlingen får inte använda förmågan då dom inte unviker en attack. "när du ska ducka för en attack"
2. Från första paragrafen "motparten aktivt spanar efter dig måste du slå ett motståndsslag med ditt FV i SMYGA" så tolkar det mer som att du slår när SL anser att det finns en chans att någon ser dig, smyger du in i ett rum slår du inte innan SL anser att någon i rummet har en chans att se dig, så är det ingen inne där slår du inte, är vakten på en utkiksplats som inte ser dörren du kommer in genom slår du inte innan vakten kan se dig. Det är ingen mening med att slå när ingen skulle märka dig även dom du sprang rakt in i ett trumset. Kortfattat: Du slår inte när du säger att du vill smyga, du slår när SL säger att du ska slå.
3. Bakhåll är planerade, du sätter upp en position vid en dörr eller en trång väg genom klipporna. Överraskning är när du drar din dolk och hugger nån när dom inte tror du skulle göra det (Hans Solo i Star Wars mot greedo).
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,997
Location
Barcelona
Nej halvlingen får inte använda förmågan då dom inte unviker en attack. "när du ska ducka för en attack"
Ja, det är väl den mest bokstavstrogna tolkningen. Blir nog husregel där.

Kortfattat: Du slår inte när du säger att du vill smyga, du slår när SL säger att du ska slå.
Även om slutsatsen är den jag själv skulle defaulta till i brist på bättre förklaring, så är det ju faktiskt inte vad som står i regeltexten. Hade varit intressant om någon av utvecklarna kunde kommentera.

Bakhåll är planerade, du sätter upp en position vid en dörr eller en trång väg genom klipporna. Överraskning är när du drar din dolk och hugger nån när dom inte tror du skulle göra det (Hans Solo i Star Wars mot greedo).
Det låter som en tolkning så god som någon.
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
239
Location
Mariestad
Man slår smyga när man vet att det finns någon man behöver smyga för. Detta för att undvika att spelare slår utifall att det skulle finnas någon. Det skulle bara generera i onödiga tärningsslag.

RP kan mycket väl gå omkring tyst men själva smygandet, rent färdighetsmässigt, slår man inte för förrän spelarna vet på något sätt att det finns något att smyga för. Spelarna kan i sin beskrivning av vad de gör säga att de tar sig tyst och lugnt fram till dörren, men man slår inga färdighetsslag för att det inte fanns någon elak fi i närheten av dörren som kan se eller höra dom. De tog som förmodligen fram hyfsat tyst, inte för att det spelade någon roll. Om SL i samma scen skulle, efter det att spelarna säger att tar sig fram tyst och lugnt fram till dörren, att dörren börjar öppnas, så får man slå för smyga för att se hur tyst och lugnt det var.

Tvärtom blir det ju om någon elak fi smyger på RP. Man slår ju inte smyga för den elake fi, medan hen är två rum och tre korridorer bort, man slår när hen är i färd med att göra något emot eller i närheten utav RP för att på något sätt så kommer ju RP att märka det, antingen för sent eller i tid.

Det är åtminstone så som jag ser det.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
520
Location
Stockholm
Om spelarna säger de rör sig försiktigt så låter jag dem slå SMYGA - om det skulle blir aktuellt. Annars så får de slå för UPPTÄCKA FARA för att få chansen att sedan aktivt slå SMYGA.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,330
Rent husreglande här, men jag hade nog inte hindrat slag för Smyga om situationen var rimlig. Spelarna behöver inte veta om det finns någon som letar efter dem för att kunna smyga. En annan sak om folk okynnes-smög när inget stod på spel, men är det en rimlig situation att smyga i - fine, kör på och slå.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
520
Location
Stockholm
Problemet med SMYGA är att det finns en risk spelarna säger det i tid och otid. Har du en tjuv i gruppen kan det bli tröttsamt. Därav mitt reglande ovan :D
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
325
Tänk på att det kan delas ut xp vid drakslag. Ifall spelare får rulla tärningar hela tiden ökar deras chanser att höja färdigheten. På samma sätt tycker jag inte att de ska få rulla Uppträda om någon sitter och sjunger vid lägerelden.
Om de ändå vill rulla? Ok, men vid misslyckande händer något dåligt. På smygande och sjungandet vid lägerelden så kanske man rullar en gång på slumptabellen för att se om något har hört dem.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
520
Location
Stockholm
Jag har inga problem med de ska rulla för SMYGA i sig, utan att det är ett evigt frågande efter att slå för färdigheten - i alla situationer (faktiskt mer än andra färdigheter).
 

MattiasS

Veteran
Joined
9 Jul 2004
Messages
192
Location
Göteborg
Baserat på 12 388 tärningsrullningar i Critical role:
Perception2 869,0023,16%
Stealth2 097,0016,93%
Investigation1 294,0010,45%
Athletics645,005,21%
Healing610,004,92%
Insight543,004,38%65,05%
Strength543,004,38%
Persuasion517,004,17%
Acrobatics371,002,99%
Deception367,002,96%
Intelligence284,002,29%81,85%
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,330
Apropå "rulla i tid och otid" så står det ju förvisso inte så mkt i reglerna om det, utom möjligen detta på s.31:
".. förr eller senare kommer ni till ett avgörande läge, en punkt utan återvändo, en konflikt som konversationen inte kan lösa. Då är det dags att ta fram tärningarna och använda någon av era färdigheter."

Som jag tolkar det, så ska det rullas tärning när något står på spel, när det är en avgörande situation. Om inget står på spel, så blir det inget rull. Så jag kör nog hellre på det än någon specialregel just för att smyga. Är det en situation där det känns vettigt att smyga så kör på, jag känner inte att villkoret om sökande fiender behövs för att avgöra detta. Det blir för meta-resonerande för min smak, jag vill inte behöva diskutera den eventuella förekomsten av fiender med spelarna, det känns som det hade tagit oss "out of character" väldigt fort.

Men var och en lycklig på sitt manér.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
711
Location
Nibiru
  • Kan halvlingen använda sin förmåga "svårfångad" på Undvika-slaget för att undvika ett frislag? Det är väl inte strikt taget "ducka" i reglernas mening, men det framstår ändå som lämpligt.
Förmågan gäller bara att ducka.
  • Reglerna för smyga säger: "Observera att du enbart får slå mot SMYGA när du faktiskt kan se eller höra en fiende som du vill hålla dig dold för. Du slår alltså aldrig mot SMYGA 'i fall att' det skulle finnas en fiende i närheten." What's up with that? Vad ska man då slå för ifall karaktärerna vill hålla sig dolda för blott potentiella fiender, och det faktiskt finns en fiende där som rollpersonerna är omedvetna om? Upptäcker fienden dem då automatiskt?
Tanken är här att undvika en massa onödiga SMYGA-slag som inte betyder något. I stället ska SL låta spelarna få veta när det finns något att smyga för, eller låta dem slå UPPTÄCKA FARA för att notera hotet i tid (vid bakhåll eller dylikt).
  • Vad är egentligen skillnaden mellan "överraskning" (s. 41) och "bakhåll" (s. 43). Jag menar, de följer olika regler, men diegetiskt? Är inte bakhåll en "överraskning"?
En överraskande attack får alltid det bästa (lägsta) initiativkortet. Om en smygattack eller ett bakhåll räknas som överraskande beror på om färdighetsslaget lyckas. Vid smygattack slår angriparen mot SMYGA, vid bakhåll slår offret mot UPPTÄCKA FARA.

Detta är intentionen i reglerna, men man kan förstås husregla bäst man vill. :)
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,237
Location
Omfalos
Baserat på 12 388 tärningsrullningar i Critical role:
Perception2 869,0023,16%
Stealth2 097,0016,93%
Investigation1 294,0010,45%
Athletics645,005,21%
Healing610,004,92%
Insight543,004,38%65,05%
Strength543,004,38%
Persuasion517,004,17%
Acrobatics371,002,99%
Deception367,002,96%
Intelligence284,002,29%81,85%
Cool. Har du en länk till källan du kan bjussa på?
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
577
Location
Uppsala
..
  • Vad är egentligen skillnaden mellan "överraskning" (s. 41) och "bakhåll" (s. 43). Jag menar, de följer olika regler, men diegetiskt? Är inte bakhåll en "överraskning"?
En överraskande attack får alltid det bästa (lägsta) initiativkortet. Om en smygattack eller ett bakhåll räknas som överraskande beror på om färdighetsslaget lyckas. Vid smygattack slår angriparen mot SMYGA, vid bakhåll slår offret mot UPPTÄCKA FARA.
..
En fråga som dök upp i spel igår.
Bakhåll är en typ av smygattack, innebär det att de får ta del av någon annan fördel från en smygattack. T.ex fördel?
/C
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
520
Location
Stockholm
Om man vill pressa ett slag, och har nackdel på slaget, ska man då slå med nackdel även när man pressar? Spontant tänker jag "ja" här, men det står ju inte utskrivet i regelboken.
Det står faktiskt utskrivet i regelboken, på sidan 32 - under beskrivingen av den frivilliga regeln:

Om du har för- eller nackdelar måste du slå om alla tärningarna.
 
Last edited:

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,330
En fundering kring Antimagi, som ju är en reaktiv besvärjelse som kan användas för att avbryta en annan magikers besvärjelse medan den kastas.

Hur mkt bör en magiker kunna lura ut angående vilken besvärjelse motståndaren kastar? Jag tänker här att alla besvärjelser som har Ord eller Gest rimligen bör upptäckas av andra magiker, om dessa inte är distraherade. *Vilken* besvärjelse det rör sig om är en annan fråga. Här funderar jag på om en magiker har en rimlig chans att känna igen besvärjelser de kan själva, eller som de sett utföras många gånger (t.ex. av en annan RP i sällskapet), men att det annars är okänt vad som kastas. Detta förutsatt att man kommer från ungefär samma magiska tradition, en demon kanske kastar Flamma på ett annat sätt.

Läser jag reglerna finns det inte mycket vägledning här. Antimagi hade ju inte existerat om en magiker inte kan upptäcka en annan magikers besvärjelsekastande, vidare kan man med Känna Magi identifiera magi - vilket man ju inte har tid för innan man ska lägga Antimagi mot en besvärjelse som precis ska kastas.

Hur tänker folk här?
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
520
Location
Stockholm
En fundering kring Antimagi, som ju är en reaktiv besvärjelse som kan användas för att avbryta en annan magikers besvärjelse medan den kastas.

Hur mkt bör en magiker kunna lura ut angående vilken besvärjelse motståndaren kastar? Jag tänker här att alla besvärjelser som har Ord eller Gest rimligen bör upptäckas av andra magiker, om dessa inte är distraherade. *Vilken* besvärjelse det rör sig om är en annan fråga. Här funderar jag på om en magiker har en rimlig chans att känna igen besvärjelser de kan själva, eller som de sett utföras många gånger (t.ex. av en annan RP i sällskapet), men att det annars är okänt vad som kastas. Detta förutsatt att man kommer från ungefär samma magiska tradition, en demon kanske kastar Flamma på ett annat sätt.

Läser jag reglerna finns det inte mycket vägledning här. Antimagi hade ju inte existerat om en magiker inte kan upptäcka en annan magikers besvärjelsekastande, vidare kan man med Känna Magi identifiera magi - vilket man ju inte har tid för innan man ska lägga Antimagi mot en besvärjelse som precis ska kastas.

Hur tänker folk här?
Teoretiskt förslag för att identifera- slå ett slag för [MAGISKOLA] med fördel om det är en besvärjelse den potentielle antimagikern behärskar, normalt slag för det är från en magiskola denne har FV i, och med nackdel om det är en annan. Annars kanske spelaren bara får informationen att motståndaren försöker besvärja och får välja att reagera eller inte - detta är ju då som det verkar antydas RAW.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,330
Teoretiskt förslag för att identifera- slå ett slag för [MAGISKOLA] med fördel om det är en besvärjelse den potentielle antimagikern behärskar, normalt slag för det är från en magiskola denne har FV i, och med nackdel om det är en annan. Annars kanske spelaren bara får informationen att motståndaren försöker besvärja och får välja att reagera eller inte - detta är ju då som det verkar antydas RAW.
Mm, det är en möjlighet att göra färdighetsslag av det, det kan funka! Sen kan det ev sakta ner spelet lite, men men..

Och ja, den troligaste tolkningen av RAW är att man inte får någon info utöver att det är en besvärjelse som kastas - och antimagi ska ju avbryta denna, så det är ju fråga om en ganska snabb reaktion. Likväl kan man ju tycka att någon som hamrat ut några dussin Flamma den senaste veckan borde känna igen den rätt fort. Aja.
 
Top