Så skulle jag göra. Men efter den första nackdelen är det kanske bättre att säga, "Nej, du kan inte dyrka upp detta, du behöver Tjuv-Jontes mästerdyrkar. Ett rykte säger att ett exemplar går att återfinna i djupet av Glaragox' gruvor."Fundering kring svårigheter- (jag kan ha missat nåt i reglerna.)
Ex lås - har du inga dyrkar så får du nackdel med bra dyrkar får du fördel. Så långt är jag med.
Men lås kan ju vara dagbokslås och mästersmeden Oves patenterade superlås, kör ni bara med ökande anta nackdelar?
Dagbokslås = ingen nackdel
Lås till palatset = 1 nackdel
Låset till sultanens harem = 2 nackdelar
Oves patentlås = 5 nackdelar?
Jag skrev in ett lås i det stora äventyret till Tjuvar och Lönnmördare där jag skrev ut att det var enkelt att dyrka och därmed gav fördel på slaget (och bra dyrkar kan ge fler fördelar), samt att vissa lås kräver en gillrare som tillverkar specialdyrkar för att kunna få upp vissa komplicerade lås.Fundering kring svårigheter- (jag kan ha missat nåt i reglerna.)
Ex lås - har du inga dyrkar så får du nackdel med bra dyrkar får du fördel. Så långt är jag med.
Men lås kan ju vara dagbokslås och mästersmeden Oves patenterade superlås, kör ni bara med ökande anta nackdelar?
Jag tror att det blev tydligare i mitt huvud när jag skrev frågan här.Jag skrev in ett lås i det stora äventyret till Tjuvar och Lönnmördare där jag skrev ut att det var enkelt att dyrka och därmed gav fördel på slaget (och bra dyrkar kan ge fler fördelar), samt att vissa lås kräver en gillrare som tillverkar specialdyrkar för att kunna få upp vissa komplicerade lås.
Sen står det ju också i grundreglerna att "Men det kan finnas tillfällen när SL eller reglerna betonar att omständigheterna gör en handling lättare eller svårare att lyckas med. Du kan då få en fördel eller nackdel på slaget." Och exv olika komplicerade lås är ju helt klart omständigheter som gör det lättare eller svårare.
Jag kör med fem steg: enkelt (inget slag krävs), relativt enkelt (fördel), utmanande (rakt slag), svårt (nackdel) och omöjligt (inget slag möjligt).Fundering kring svårigheter- (jag kan ha missat nåt i reglerna.)
Systemet tillåter multipla för- och nackdelar, så det är inga problem att ha lås som är extra svåra eller lätta att dyrka.Jag kör med fem steg: enkelt (inget slag krävs), relativt enkelt (fördel), utmanande (rakt slag), svårt (nackdel) och omöjligt (inget slag möjligt).
Utöver det gör jag så som @Man Mountainman föreslår, och kräver att de måste förändra något i fiktionen för att ens få slå, till exempel leta upp ritningar till patentlåset eller skaffa någon svårfunnen specialutrustning.
Fast om du redan har Jontes dyrkar sedan tidigare?Så skulle jag göra. Men efter den första nackdelen är det kanske bättre att säga, "Nej, du kan inte dyrka upp detta, du behöver Tjuv-Jontes mästerdyrkar. Ett rykte säger att ett exemplar går att återfinna i djupet av Glaragox' gruvor."
Sant, men jag tycker det blir alldeles för abstrakt för spelarna om jag staplar för- och nackdelar på själva låskonstruktionen. Sedan kan det så klart bli multipla för- och nackdelar ändå, på grund av andra omständigheter.Systemet tillåter multipla för- och nackdelar, så det är inga problem att ha lås som är extra svåra eller lätta att dyrka.
Ja, då slår du som vanligt? Om det inte rör sig om Svennes makalösa anti-Jonte-lås.Fast om du redan har Jontes dyrkar sedan tidigare?
klantigt skrivet av mig jag var ute efter att om man förra spelmötet gav sig ut och hittade Gillis Gillrares gyllene magiska dyrk som ger2 eller 3 fördelar skulle jag som spelare bli lite sne om SL nästa spelmöte sa att jag inte kan dyrka upp det här svåra låset för det kräver just Jontes dyrkar.Ja, då slår du som vanligt? Om det inte rör sig om Svennes makalösa anti-Jonte-lås.
Nä då skulle jag väl belöna dem genom att låta dem slå för låset.klantigt skrivet av mig jag var ute efter att om man förra spelmötet gav sig ut och hittade Gillis Gillrares gyllene magiska dyrk som ger2 eller 3 fördelar skulle jag som spelare bli lite sne om SL nästa spelmöte sa att jag inte kan dyrka upp det här svåra låset för det kräver just Jontes dyrkar.
Jag vet inte om jag snurrar in mig i konstiga resonemang.
Det är väl ganska stor skillnad, men ju fler nackdelar man lastar på desto mindre blir skillnaden med varje ytterligare.Min fundering från början var nog mer om det blev väldigt stor skillnad i svårighetsgrad med +1 nackdel.
output M@Nd20 <= FV
output 1@3d20 <= 16
Räknar den verkligen på att rulla UNDER 16 då?Nä då skulle jag väl belöna dem genom att låta dem slå för låset.
Det är väl ganska stor skillnad, men ju fler nackdelar man lastar på desto mindre blir skillnaden med varje ytterligare.
Vill man ha hårda siffror kan man gå in på https://anydice.com/ och skriva
där M = den M:e högsta tärningen, N är antal tärningar, och FV är FV.Code:output M@Nd20 <= FV
Så vill du veta sannolikheten för att lyckas, om du slår tre tärningar och tar den högsta, och FV är 16, så skriver du
Så får du dessa fina staplar:Code:output 1@3d20 <= 16
View attachment 20103
Som berättar för dig att det är 51% chans att lyckas.
Nej, det är med två nackdelar. 1@3d20 är den högsta av tre.Räknar den verkligen på att rulla UNDER 16 då?
51% sannolikhet med två fördelar kan ju inte stämma.
Finns inga, utöver Nackdel (om inte jag också läser uselt).Jag läser regler som en kratta, men när jag bläddrade i regelboken igår hittade jag inga svårighetsgrader för färdighetsslag? Råkade jag missa den biten eller finns den inte?
Finemang! Har inget emot att införa själv, bara bra att veta vad som gäller när jag skriver Marius Storfots sista plundringFinns inga, utöver Nackdel (om inte jag också läser uselt).
Kan enkelt införas av SL.