DoD Regelfunderingar DoD23

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
604
Location
Videnmark
Fråga: Har någon tillverkat en lista över vad olika skatter är värda (ej skattkort)?
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,962
Fundering kring svårigheter- (jag kan ha missat nåt i reglerna.)
Ex lås - har du inga dyrkar så får du nackdel med bra dyrkar får du fördel. Så långt är jag med.
Men lås kan ju vara dagbokslås och mästersmeden Oves patenterade superlås, kör ni bara med ökande anta nackdelar?
Dagbokslås = ingen nackdel
Lås till palatset = 1 nackdel
Låset till sultanens harem = 2 nackdelar
Oves patentlås = 5 nackdelar?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,997
Location
Barcelona
Fundering kring svårigheter- (jag kan ha missat nåt i reglerna.)
Ex lås - har du inga dyrkar så får du nackdel med bra dyrkar får du fördel. Så långt är jag med.
Men lås kan ju vara dagbokslås och mästersmeden Oves patenterade superlås, kör ni bara med ökande anta nackdelar?
Dagbokslås = ingen nackdel
Lås till palatset = 1 nackdel
Låset till sultanens harem = 2 nackdelar
Oves patentlås = 5 nackdelar?
Så skulle jag göra. Men efter den första nackdelen är det kanske bättre att säga, "Nej, du kan inte dyrka upp detta, du behöver Tjuv-Jontes mästerdyrkar. Ett rykte säger att ett exemplar går att återfinna i djupet av Glaragox' gruvor."
 

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,552
Fundering kring svårigheter- (jag kan ha missat nåt i reglerna.)
Ex lås - har du inga dyrkar så får du nackdel med bra dyrkar får du fördel. Så långt är jag med.
Men lås kan ju vara dagbokslås och mästersmeden Oves patenterade superlås, kör ni bara med ökande anta nackdelar?
Dagbokslås = ingen nackdel
Lås till palatset = 1 nackdel
Låset till sultanens harem = 2 nackdelar
Oves patentlås = 5 nackdelar?
Jag skrev in ett lås i det stora äventyret till Tjuvar och Lönnmördare där jag skrev ut att det var enkelt att dyrka och därmed gav fördel på slaget (och bra dyrkar kan ge fler fördelar), samt att vissa lås kräver en gillrare som tillverkar specialdyrkar för att kunna få upp vissa komplicerade lås.
Sen står det ju också i grundreglerna att "Men det kan finnas tillfällen när SL eller reglerna betonar att omständigheterna gör en handling lättare eller svårare att lyckas med. Du kan då få en fördel eller nackdel på slaget." Och exv olika komplicerade lås är ju helt klart omständigheter som gör det lättare eller svårare.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,962
Jag skrev in ett lås i det stora äventyret till Tjuvar och Lönnmördare där jag skrev ut att det var enkelt att dyrka och därmed gav fördel på slaget (och bra dyrkar kan ge fler fördelar), samt att vissa lås kräver en gillrare som tillverkar specialdyrkar för att kunna få upp vissa komplicerade lås.
Sen står det ju också i grundreglerna att "Men det kan finnas tillfällen när SL eller reglerna betonar att omständigheterna gör en handling lättare eller svårare att lyckas med. Du kan då få en fördel eller nackdel på slaget." Och exv olika komplicerade lås är ju helt klart omständigheter som gör det lättare eller svårare.
Jag tror att det blev tydligare i mitt huvud när jag skrev frågan här.
Var först inne på gammel-DoD med -5, -10, -15 osv
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,627
Fundering kring svårigheter- (jag kan ha missat nåt i reglerna.)
Ex lås - har du inga dyrkar så får du nackdel med bra dyrkar får du fördel. Så långt är jag med.
Men lås kan ju vara dagbokslås och mästersmeden Oves patenterade superlås, kör ni bara med ökande anta nackdelar?
Dagbokslås = ingen nackdel
Lås till palatset = 1 nackdel
Låset till sultanens harem = 2 nackdelar
Oves patentlås = 5 nackdelar?
Jag kör med fem steg: enkelt (inget slag krävs), relativt enkelt (fördel), utmanande (rakt slag), svårt (nackdel) och omöjligt (inget slag möjligt).

Utöver det gör jag så som @Man Mountainman föreslår, och kräver att de måste förändra något i fiktionen för att ens få slå, till exempel leta upp ritningar till patentlåset eller skaffa någon svårfunnen specialutrustning.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
711
Location
Nibiru
Jag kör med fem steg: enkelt (inget slag krävs), relativt enkelt (fördel), utmanande (rakt slag), svårt (nackdel) och omöjligt (inget slag möjligt).

Utöver det gör jag så som @Man Mountainman föreslår, och kräver att de måste förändra något i fiktionen för att ens få slå, till exempel leta upp ritningar till patentlåset eller skaffa någon svårfunnen specialutrustning.
Systemet tillåter multipla för- och nackdelar, så det är inga problem att ha lås som är extra svåra eller lätta att dyrka.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,962
Så skulle jag göra. Men efter den första nackdelen är det kanske bättre att säga, "Nej, du kan inte dyrka upp detta, du behöver Tjuv-Jontes mästerdyrkar. Ett rykte säger att ett exemplar går att återfinna i djupet av Glaragox' gruvor."
Fast om du redan har Jontes dyrkar sedan tidigare?


Min fundering från början var nog mer om det blev väldigt stor skillnad i svårighetsgrad med +1 nackdel.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,736
Jag skulle vara försiktig med att lasta på multipla nackdelar, förutom när det finns en metod att börja bli av med dem. Man kan t.ex. tänka sig en avancerad fälla med tre nackdelar för att desarmera, men där man slipper en när man sett ritningarna på den, en annan när man kunnat se mekanismen från ett annat rum, ytterligare en om man har det exakt korrekta verktyget, och så vidare.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,627
Systemet tillåter multipla för- och nackdelar, så det är inga problem att ha lås som är extra svåra eller lätta att dyrka.
Sant, men jag tycker det blir alldeles för abstrakt för spelarna om jag staplar för- och nackdelar på själva låskonstruktionen. Sedan kan det så klart bli multipla för- och nackdelar ändå, på grund av andra omständigheter.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,962
Ja, då slår du som vanligt? Om det inte rör sig om Svennes makalösa anti-Jonte-lås.
klantigt skrivet av mig jag var ute efter att om man förra spelmötet gav sig ut och hittade Gillis Gillrares gyllene magiska dyrk som ger2 eller 3 fördelar skulle jag som spelare bli lite sne om SL nästa spelmöte sa att jag inte kan dyrka upp det här svåra låset för det kräver just Jontes dyrkar.

Jag vet inte om jag snurrar in mig i konstiga resonemang.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,997
Location
Barcelona
klantigt skrivet av mig jag var ute efter att om man förra spelmötet gav sig ut och hittade Gillis Gillrares gyllene magiska dyrk som ger2 eller 3 fördelar skulle jag som spelare bli lite sne om SL nästa spelmöte sa att jag inte kan dyrka upp det här svåra låset för det kräver just Jontes dyrkar.

Jag vet inte om jag snurrar in mig i konstiga resonemang.
Nä då skulle jag väl belöna dem genom att låta dem slå för låset.


Min fundering från början var nog mer om det blev väldigt stor skillnad i svårighetsgrad med +1 nackdel.
Det är väl ganska stor skillnad, men ju fler nackdelar man lastar på desto mindre blir skillnaden med varje ytterligare.

Vill man ha hårda siffror kan man gå in på https://anydice.com/ och skriva

Code:
output M@Nd20 <= FV
där M = den M:e högsta tärningen, N är antal tärningar, och FV är FV.

Så vill du veta sannolikheten för att lyckas, om du slår tre tärningar och tar den högsta, och FV är 16, så skriver du

Code:
output 1@3d20 <= 16
Så får du dessa fina staplar:

1728401540683.png

Som berättar för dig att det är 51% chans att lyckas.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,450
Nä då skulle jag väl belöna dem genom att låta dem slå för låset.




Det är väl ganska stor skillnad, men ju fler nackdelar man lastar på desto mindre blir skillnaden med varje ytterligare.

Vill man ha hårda siffror kan man gå in på https://anydice.com/ och skriva

Code:
output M@Nd20 <= FV
där M = den M:e högsta tärningen, N är antal tärningar, och FV är FV.

Så vill du veta sannolikheten för att lyckas, om du slår tre tärningar och tar den högsta, och FV är 16, så skriver du

Code:
output 1@3d20 <= 16
Så får du dessa fina staplar:

View attachment 20103

Som berättar för dig att det är 51% chans att lyckas.
Räknar den verkligen på att rulla UNDER 16 då?
51% sannolikhet med två fördelar kan ju inte stämma.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,051
Jag läser regler som en kratta, men när jag bläddrade i regelboken igår hittade jag inga svårighetsgrader för färdighetsslag? Råkade jag missa den biten eller finns den inte?
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,736
Jag läser regler som en kratta, men när jag bläddrade i regelboken igår hittade jag inga svårighetsgrader för färdighetsslag? Råkade jag missa den biten eller finns den inte?
Finns inga, utöver Nackdel (om inte jag också läser uselt).

Kan enkelt införas av SL.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,051
Finns inga, utöver Nackdel (om inte jag också läser uselt).

Kan enkelt införas av SL.
Finemang! Har inget emot att införa själv, bara bra att veta vad som gäller när jag skriver Marius Storfots sista plundring 🙂
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,450
Fördelar och Nackdelar fungerar som svårighetsgrader. Man kan ha flera av varje och de tar ut varandra. Du kan slå ett svårt slag med tre nackdelar tex.

Men det är ju inget som går sönder om man lägger till +/- modifikationer på FV som en husregel.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,051
Jag tänker till exempel: Vädret blir stormigt. Det blir svårare att styra båten.
 
Top