DoD Regelfunderingar DoD23

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,433
Jag tänker till exempel: Vädret blir stormigt. Det blir svårare att styra båten.
Nackdel för alla slag mot Sjökunnighet?
Eller nackdel mot alla slag för att styra båten (om man kan tänkas använda olika färdigheter).
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,398
Location
Marjura
Svårighetsgrader ställer ju lite balanskrav på förmodat nyare spelledare, och kan öppna för mer eller mindre onödiga regel- och rimlighetsdiskussioner - så tänker jag mig designtanken bakom frånvaron. DoD23 är ju ett instegsrollspel till viss del.

Men lätt att lägga till såklart.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,902
Svårighetsgrader ställer ju lite balanskrav på förmodat nyare spelledare, och kan öppna för mer eller mindre onödiga regel- och rimlighetsdiskussioner - så tänker jag mig designtanken bakom frånvaron. DoD23 är ju ett instegsrollspel till viss del.

Men lätt att lägga till såklart.
Absolut, tycker det är bra att reglerna är lätta utan krångel. Just att det blir olika svårt att styra båten i olika väder tycker jag dock skulle kunna bli kul då det blir mer spännande. Det blir liksom inte bara ”Jaha, vi åker till den ön” utan man tittar hela tiden oroligt mot himlen och hoppas att vädergudarna är på ens sida. Men som sagt, det går nog att fixa med nackdelar 🙂
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,856
Ja, det är ju spelets mekanik för att göra något svårare så kör ba’ kör. Det skalar väl inte linjärt på det sättet men varje nackdel är väl grovt sett som -3 eller -4 i äldre T20-Drakar.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,581
En sak jag verkligen gillar med DoD och liknande spel, är att spelaren kan titta på sitt rollformulär och veta vad hen måste slå lika med eller under för att lyckas. Spelaren vet också att lyckas hen med förbättringsslaget efter spelmötet så ökar chansen med +1 (motsvarande +5%). Om spelledaren då börjar med att "i den här situationen är det -3" och "i den här situationen är det riktigt svårt så då är det både nackdel och -5", osv. så försvinner den tydligheten. Att lägga på EN nackdelstärning på grund av försvårande omständigheter (kraftig sjögång, fel verktyg, etc.) försvårar visserligen matematiken, men är ändå en rätt tydlig signal. Så det känns ok.

Det finns ju redan ett slumpmoment i hur tärningen rullar, att det inte behövs en godtycklig modifikation från SL.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Om spelledaren då börjar med att "i den här situationen är det -3" och "i den här situationen är det riktigt svårt så då är det både nackdel och -5", osv. så försvinner den tydligheten.
Exakt - använd för-/nackdelar och kladda inte ned systemet med godtyckliga fasta +/- modifikationer. Det går emot hela designen. Får fan rysningar! :)
 

damogn

Swordsman
Joined
4 Feb 2018
Messages
566
Systemet tillåter multipla för- och nackdelar, så det är inga problem att ha lås som är extra svåra eller lätta att dyrka.
En sak värd att tänka på med flera för- resp nackdelar är att hastigheten med vilken sannolikheten att lyckas sjunker beror på
1) vad du ska slå under (förändringen per fördel respektive nackdel är olika beroende på vad du ska slå under).
2) hur många fördelar respektive nackdelar du får (förändringen 0->1 nackdel är inte samma som 1->2 nackdelar).

Att få mindre eller lika med 10 på 1T20 har sannolikhet 50%, så med 2 blir det 25%, och med 3 12.5%. Man behöver väldigt högt (16) för 50% sannolikhet med 3T20.

Edit: Min poäng är att människor har lättare att ha kontroll över linjära förändringar, typ: "Du har 15 (75%) i låsdyrkning, men låset är svårt så du får avdrag 5 (25%). Du får dessutom avdrag 3 (15%) för att du är utmattad". Då har spelaren 7 kvar, vilket är cirka en tredjedel (35%).

Om du slänger på nackdelar så är det svårt att veta vad som händer. Då har du
75%->56.25%->42.19%->31.64%
så tre nackdelar (4T20 <mindre eller lika med 15) om du vill hamna nära en tredjedel. Man ser också att första nackdelen gav -18.75%, andra -14.06%, tredje -10.55%. Det är svårt att ha koll på.

Vissa tycker ju att det förstör inlevelsen att ha koll på procenten, men tänkte att det kunde vara värt att lyfta.
 
Last edited:

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
En sak värd att tänka på med flera för- resp nackdelar är att hastigheten med vilken sannolikheten att lyckas sjunker beror på
1) vad du ska slå under (förändringen per fördel respektive nackdel är olika beroende på vad du ska slå under).
2) hur många fördelar respektive nackdelar du får (förändringen 0->1 nackdel är inte samma som 1->2 nackdelar).

Att få mindre eller lika med 10 på 1T20 har sannolikhet 50%, så med 2 blir det 25%, och med 3 12.5%. Man behöver väldigt högt (16) för 50% sannolikhet med 3T20.

Edit: Min poäng är att människor har lättare att ha kontroll över linjära förändringar, typ: "Du har 15 (75%) i låsdyrkning, men låset är svårt så du får avdrag 5 (25%). Du får dessutom avdrag 3 (15%) för att du är utmattad". Då har spelaren 7 kvar, vilket är cirka en tredjedel (35%).

Om du slänger på nackdelar så är det svårt att veta vad som händer. Då har du
75%->56.25%->42.19%->31.64%
så tre nackdelar (4T20 <mindre eller lika med 15) om du vill hamna nära en tredjedel. Man ser också att första nackdelen gav -18.75%, andra -14.06%, tredje -10.55%. Det är svårt att ha koll på.

Vissa tycker ju att det förstör inlevelsen att ha koll på procenten, men tänkte att det kunde vara värt att lyfta.
Det handlar naturligtvis om att det ska gå undan vid spelbordet. Har man tre fördelar och två nackdelar så behövs det ingen större tankemöda för att förstå att man ska rulla med en fördelstärning. Att i stället reda ut vad det blir i slutändan med +4, +4, +3, -4, -2 är en helt annan sak.
 

damogn

Swordsman
Joined
4 Feb 2018
Messages
566
Det handlar naturligtvis om att det ska gå undan vid spelbordet. Har man tre fördelar och två nackdelar så behövs det ingen större tankemöda för att förstå att man ska rulla med en fördelstärning. Att i stället reda ut vad det blir i slutändan med +4, +4, +3, -4, -2 är en helt annan sak.
Självklart... Jag skrev inte att det var dåligt eller inte hade fördelar.

Min poäng var bara att man måste komma ihåg att man byter ut något som kan vara svårt (addition och subtraktion) mot något som är betydligt svårare (beräkna sannolikheter som inte ändras linjärt). Eftersom man inte utför den andra beräkningen så är det egentligen så: man tar bort ± men förlorar kännedom om slaget ("hur stor chans har jag").
 
Top