Nekromanti Regelklarifikation önskas

Mundo

Myrmidon
.113;n199254 said:
Men I vilket fall. Hade tråden varit "vad tycker ni är ett bra namn på X" hade det varit konstigt låsa den, nu handmade det om att trådstartaren behövde hjälp med en sak, fick det, blev nöjd osv... I det här fallet kändes det rätt ok faktiskt tycker jag
Fast jag tyckte det kom flera bra namn efter att trådstartaren var nöjd, som jag kan använda till inspiration för mina egna äventyr.
Tar det inte bort det kreativa flödet om vi dödar det så fort ett "rätt" svar har funnits?

.113

Swashbuckler
Jadå, så kan man se det, men tråden hade ju fyllt sitt syfte ;) De sista posterna blev ju dessutom väldigt off topic, och personen har som sagt blivit tillsagd att det är sådär man får stopp på tråden.

Det går ju göra en ny tråd med mer namn, men jag förstår hur du menar också.

RasmusL

Champion
.113;n199260 said:
Jadå, så kan man se det, men tråden hade ju fyllt sitt syfte ;) De sista posterna blev ju dessutom väldigt off topic, och personen har som sagt blivit tillsagd att det är sådär man får stopp på tråden.

Det går ju göra en ny tråd med mer namn, men jag förstår hur du menar också.
Det är väl bara för TS att stänga av notifications och sluta läsa tråden? Jag vill i alla fall kunna låtsas att vi inte behandlar varandra som pez-automater.

luddwig

Lawful evil
Mundo;n199273 said:
Tex. om jag nu var "nöjd" med alla svaren, kan jag då kräva att ingen mer ska få skriva i den här tråden, eftersom jag startade den?
Mitt svar är nej. Du är trådstartare, inte trådgud, och andra kan ha ett intresse av att fortsätta diskussionen. Forumet är också till för precis det - diskussioner. Att tekniken gör att trådskapare fortsätter få aviseringar är dumt men knappast någon stor sak.

Zire

Swashbuckler
Krille;n199167 said:
På grund av tre inlägg inom loppet av tio minuter, efter att trådstartaren önskar avslut så att det inte blir fler aviseringar, och sidospåret i princip säger "vi vill prata aviseringar i DIN tråd så att du får en avisering var tredje minut!"

Det tycker jag är respektlöst. Snabb takt och respektlöshet = moderatoringripande.
Men är det så att aviseringarna till trådskaparen är grunden till problemet? Skulle det inte kunna gå att stänga av dem? Jag ser själv inte så stor nytta av funktionen (men det kanske är för att jag sällan skapar trådar). Bästa vore ju om man själv kunde stänga av det från fall till fall, så att när man fått svaret man vill ha och inte vill ha några fler aviseringar så stänger man bara av aviseringarna, men jag misstänker att det är mer tekniskt avancerat.

Krille

Super Moderator
Mundo;n199273 said:
Jag frågade alltså inte om det fanns en regel mot respektlöshet, jag frågade om det fanns en regel som sa att en tråd kan stängas ned ifall trådstartaren bara ber om det.
Inte explicit, men indirekt finns en sådan regel, nämligen den första:

Reglerna said:
Regel 0: Redaktörer och moderatorer bestämmer. Deras ord är lag.
Den säger inte specifikt att trådstartarens begäran automatiskt leder till trådstängning. Den ger mig som moderator flexibiliteten att stänga en tråd (eller vidta annan åtgärd) om jag gör bedömningen att det behövs. Den skulle i teorin kunna användas som grund för att stänga en tråd på trådstartarens begäran, men i praktiken sker det mestadels bara om tråden spårar ur.

Trådar kan spåra ut av olika skäl. Ett är att diskussionen blir överhettad, ett annat är att den går personligt, ett tredje är att den går off-topic, och återigen är det inte en komplett lista. Det är mycket riktigt en bedömningssport, och det är därför regel 0 finns.

Det finns en hel massa regler, för övrigt. De finns här:

https://www.rollspel.nu/threads/699...tanke, kanske jag borde ha valt den åtgärden.

IcarusDream

Anti-populist
Personligen tycker jag att det handlar om respekt. Är en person nöjd, när denne fått svar så tycker jag det minsta man kan göra är att respektera det. Har man fortfarande behov att smeka sitt eget ego kan man ju skapa en egen tråd som uppföljning, då skräpar man inte ner någon annans tråd så denne måste spendera massa tid genom att gräva igenom onödiga svar.

IcarusDream

Anti-populist
Jag tycker att det handlar om respekt för andra. Om en person känner sig nöjd tycker jag det minsta man kan göra är att respektera den personen, det är också ett bra sätt att träna tolerans för andras åsikter. Om man ändå vill smeka sitt eget ego kan man ju skapa en egen tråd som uppföljning. Då respekterar man personen, samt att man får en egen sandlåda man kan leka i.
Att "tvinga" någon att fortsätta en tråd denne inte vill fortsätta påminner om nåt mer obehagligt...

anth

Vetefan
Zire;n199281 said:
Men är det så att aviseringarna till trådskaparen är grunden till problemet? Skulle det inte kunna gå att stänga av dem?
Hade det gått att stänga av hade detta gjorts för länge sedan. :)
Lösningen är att byta till en annan forumsplattform än den jättedåliga vB5 som vi ligger på idag. Detta är ett jättejobb då vi inte vill förlora några inlägg eller interna PM samt att vi vill slå ihop både det nuvarande forumet och det gamla på http://oldsite.rollspel.nu/forum/
Kort sagt får man vänta på att teknikerna får ordning på allt strul som det innebär att migrera två olika forumsplattformar till en tredje.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hej alla!

En kort kommentar från mig: vi vill i det längsta inte låsa trådar. Vi låser om vi tror att det kan komma att spåra ur.

Jag skulle inte tolka in några långtgående policyskapande konsekvenser av att vi låser en tråd här och där ibland. Vi är inte så formella som jag uppfattar några av inläggen här ger uttryck för. Visst är det så att vi försöker vara konsekventa och så, men som jag har sagt förut, vi är ingen strikt instans med juridiskt inspierade regler där det alltid går att i förväg uttolka ett ingripande (ibland går det ju förstås om det är uppenbara grejer).

Ibland gör vi ingripanden bara för att lugna ner stämningen, ibland gör vi det för att det är uppenbart att regler brutits, ibland för att vi är osäkra på om det verkligen är bra att ha tråden öppen, det finns säkert fler anledningar. Det handlar mycket om fingertoppskänsla.

Policyn är i alla fall rätt enkel: vi vill i det längsta inte låsa trådar.

MVH

/Magnus

cogitare

Swashbuckler
IcarusDream;n199308 said:
Att "tvinga" någon att fortsätta en tråd denne inte vill fortsätta påminner om nåt mer obehagligt...
Jag är ledsen men nej det gör det inte. Det påminner om att någon tycker diskussionen är intressant. Allt annat är mycket tveksam tolkning av varför folk postar i trådar.

Det händer ju hela tiden att trådar får eget liv bortom vad som skrivs i OP. Skulle vi låsa alla trådar där det händer skulle forumet se ganska annorlunda ut.

Jag tycker detta är en mycket märklig utveckling baserat på en enskild forumits irritation över att folk faktiskt postar i trådar som denna skapat. Vi har ingen tradition att enskilda forumiter får sätta regler för sina egna trådar. Faktum är att detta dryftades för inte jättelänge sedan där någon (kommer inte ihåg vem) föreslog att den som startade en tråd skulle sätta upp någon form av premisser för tråden i OP:n. Jag minns inte exakt men jag tror inte det mottogs med stor värme överlag, vare sig bland forum-ledningen/moderatorer (fatta jobbet att inte bara moderera efter default regler utan även efter vad varje användare kan sätta upp för egna regler i första posten) eller med-forumiter.

Självklart skall man i allra största mån visa hänsyn mot andra forumiter men jag vet inte om det är hänsyn att prompt följa någons önskan att sluta (civiliserat) diskutera ett ämne som man finner intressant. Med den logiken skulle jag kunna gå in i en tråd och hävda att jag stör mig på vad någon har skrivit där och be dem upphöra med detta (vilket jag faktiskt vill ibland, hör och häpna) men det finns ett ord och regel mot detta vilket är hobby-modererande. Något som vi inte får ägna oss åt ens i trådar som vi själva har skapat.

Cog.

MandaWall

Veteran
cogitare;n199328 said:
Jag är ledsen men nej det gör det inte. Det påminner om att någon tycker diskussionen är intressant. Allt annat är mycket tveksam tolkning av varför folk postar i trådar.

Det händer ju hela tiden att trådar får eget liv bortom vad som skrivs i OP. Skulle vi låsa alla trådar där det händer skulle forumet se ganska annorlunda ut.

Jag tycker detta är en mycket märklig utveckling baserat på en enskild forumits irritation över att folk faktiskt postar i trådar som denna skapat. Vi har ingen tradition att enskilda forumiter får sätta regler för sina egna trådar. Faktum är att detta dryftades för inte jättelänge sedan där någon (kommer inte ihåg vem) föreslog att den som startade en tråd skulle sätta upp någon form av premisser för tråden i OP:n. Jag minns inte exakt men jag tror inte det mottogs med stor värme överlag, vare sig bland forum-ledningen/moderatorer (fatta jobbet att inte bara moderera efter default regler utan även efter vad varje användare kan sätta upp för egna regler i första posten) eller med-forumiter.

Självklart skall man i allra största mån visa hänsyn mot andra forumiter men jag vet inte om det är hänsyn att prompt följa någons önskan att sluta (civiliserat) diskutera ett ämne som man finner intressant. Med den logiken skulle jag kunna gå in i en tråd och hävda att jag stör mig på vad någon har skrivit där och be dem upphöra med detta (vilket jag faktiskt vill ibland, hör och häpna) men det finns ett ord och regel mot detta vilket är hobby-modererande. Något som vi inte får ägna oss åt ens i trådar som vi själva har skapat.

Cog.

Du tycker alltså att man inte ska resectera andras önske mål? Väldigt gulligt. Gör du så även urtanför forumet?

cogitare

Swashbuckler
MandaWall;n199343 said:
Du tycker alltså att man inte ska resectera andras önske mål? Väldigt gulligt. Gör du så även urtanför forumet?
Jo, självklart gör jag det. Jag uppskattar inte att du utmålar mig som respektlös! Men jag tycker inte önskemålet att sluta posta (civiliserat) i en tråd som ett önskemål värt att ställa på ett forum som är till för att diskutera saker i olika trådar.

Och jag undrar var gränsdragningen om individuella forumiters önskningar (inte just dina Manda utan i stort menar jag här) går?

För det är inte bara att blint respektera folks önskemål då blir saker snabbt ohållbara. Det finns många saker som jag skulle önska här i världen i stort och även på det här forumet men inser att alla mina önskemål inte kan garanteras. Jag tycker de regler vi har är helt ok och jag gör mitt bästa för att hålla mig inom dem. I dessa regler finns dock inte att en enskild användare (inte ens om man startat en tråd) får ställa krav kring när och om en tråd skall låsas. Det verktyg man har är att anmäla poster man tycker bryter mot reglerna och den är du och alla andra fria att använda och sen är det upp till moderatorerna att avgöra om anmälan är valid och ett brott mot reglerna faktiskt tagit plats.

Men jag håller inte med om att det är ett brott mot reglerna att fortsätta posta efter en hobby-moderering om att sluta posta i en tråd. Jag tycker inte heller det är respektlöst att posta i ett ämne man finner intressant även om en annan forumit tappat intresset för det. Att sedan forum-plattformen inte agerar som alla vill är en helt annan fråga (som, om jag inte läst fel i poster ovan, faktiskt går att åtgärda med lämpliga inställningar).

Cog.

Krille

Super Moderator
MandaWall;n199343 said:
Moderering:

Ad hominem. Du läser in saker i cogitares post som han inte skriver, och gör det sedan till ett generellt personlighetsdrag som du använder mot honom. Det är en respektlös och ful debatteknik som gör att forumklimatet blir sämre.

Det är en bra idé att INTE prata om personen, utan bara om saken. Låt bli det i fortsättningen.

Jag stänger av dig i 48 timmar på grund av det här personangreppet.

luddwig

Lawful evil
...och frustrationen över att skriva så långsamt att andra hinner mellan.