Nekromanti Regelklarifikation önskas

Mundo

Myrmidon
Hejsan.

Nu blev jag lite nyfiken på hur reglerna fungerar och ser ut.

Jag vill mig minnas en tid för länge sedan då [insert användare här] postade en tråd, inte tyckte om vart diskussionen gick och sen krävde att tråden skulle stängas. Då meddelades det från moderatorhåll att trådar inte stängdes bara för att trådstartaren inte tyckte det var intressant längre.

Fast idag verkade det annorlunda i en annan, nyskapad tråd. Jag säger inte Bu eller Bä, vad som är rätt och riktigt, men jag vill veta vad riktlinjen på forumet är.

Får jag som trådstartare säga "Nu är det slutpratat!" också stängs tråden ned på begäran?

Understryker igen, jag säger inte att en regel är bra eller dålig och ifrågasätter ej heller beslutet.
Men däremot är det lite inkonsekvent (såvida inte mitt minne spelar mig ett spratt) så jag vill helt enkelt veta vad det är som gäller.

Tack på förhand

Jocke

Man med skägg
Jag blir mest nostalgisk till tiden där Krank blev sur och bet ifrån om man inte diskuterade exakt rätt sak ur exakt rätt perspektiv i hans trådar. Vi var alla yngre då.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Lär ju ha lite med trådens ämne och syfte att göra också. Det här, idag var ju en "hjälp mig komma på ett namn till mitt spel"-tråd. Det pågick inga diskussioner.

Hade det däremot varit en "diskutera det här ämnet"-tråd så hade ju det antagligen varit en lite annorlunda situation.

Eller?

kwarnberg

Swordsman
Jag tolkar låsningen mer som kapad tråd på väg mot OT än att originalförfattaren bad om att den skulle stängas.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Guran89;n199151 said:
Jag tolkar låsningen mer som kapad tråd på väg mot OT än att originalförfattaren bad om att den skulle stängas.
Efter tre inlägg inom loppet av tio minuter som dessutom var en direkt följd av inlägg från trådskaparen själv?

Krille

Super Moderator
Rymdhamster;n199156 said:
Efter tre inlägg inom loppet av tio minuter […]
På grund av tre inlägg inom loppet av tio minuter, efter att trådstartaren önskar avslut så att det inte blir fler aviseringar, och sidospåret i princip säger "vi vill prata aviseringar i DIN tråd så att du får en avisering var tredje minut!"

Det tycker jag är respektlöst. Snabb takt och respektlöshet = moderatoringripande.

Mundo

Myrmidon
Rymdhamster;n199156 said:
Efter tre inlägg inom loppet av tio minuter som dessutom var en direkt följd av inlägg från trådskaparen själv?
Jag är inte intresserad av att kritisera olika personer på forumet eller specifika trådar.

Jag vill veta vad moderatorerna har för riktlinje för situationer där trådskaparen vill stänga en tråd för ämnet inte intresserar trådskaparen längre.

Mundo

Myrmidon
Krille;n199167 said:
Det tycker jag är respektlöst. Snabb takt och respektlöshet = moderatoringripande.
Så finns där en regel eller inte angående detta, eller var detta ett undantag av något slag?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Krille;n199167 said:
På grund av tre inlägg inom loppet av tio minuter, efter att trådstartaren önskar avslut så att det inte blir fler aviseringar, och sidospåret i princip säger "vi vill prata aviseringar i DIN tråd så att du får en avisering var tredje minut!"

Tre inlägg av två personer blir bara en avisering om de görs innan vederbörande hinner titta efter varför det lyser rött. Bättre slänga in allt på en gång än vänta.

Krille

Super Moderator
Mundo;n199138 said:
Nu blev jag lite nyfiken på hur reglerna fungerar och ser ut.
Så här va: vi är i ett gemensamt utrymme och då kan vi bara fungera om vi visar hänsyn till varandra.

Det gjorde ni inte i det aktuella fallet. Tvärtom, det hobbymodererades, trådstartarens önskemål om att inte fortsätta anmäldes (!), och dessutom blev det ett snabbt sidospår off topic som inte hade med rollspelsmakande eller trådstarten att göra. Det är respektlöst och precis allt annat än att visa hänsyn.

Cissi

Up to no good.
Eftersom det här är ett forum och inte en telefonkonferens så skulle jag vilja bidra med följande. Mundo, din fråga är mottagen och lyft. Vi återkommer med ett svar. Just nu finns i reglerna inget som säger "sähär" eller "såhär" ska ni göra.

Lugn. :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Krille;n199172 said:
trådstartarens önskemål om att inte fortsätta anmäldes (!), .
Nu vet jag ju inte om det var det första eller det andra önskemålet om att inte fortsätta som anmäldes, men jag vill minnas nån regel emot trådnedskräpning.

Och så långt var ju trots allt inläggen "on topic" så man kan ju tycka att det är en smula respektlöst att försöka kväsa folks kreativa flöde.

Mundo

Myrmidon
Cissi;n199173 said:
Eftersom det här är ett forum och inte en telefonkonferens så skulle jag vilja bidra med följande. Mundo, din fråga är mottagen och lyft. Vi återkommer med ett svar. Just nu finns i reglerna inget som säger "sähär" eller "såhär" ska ni göra.

Lugn. :)
Tack

Jag blir fortfarande rädd varje gång Cissi svarat i en tråd som jag har skrivit i.

RasmusL

Champion
Rymdhamster;n199178 said:
Nu vet jag ju inte om det var det första eller det andra önskemålet om att inte fortsätta som anmäldes, men jag vill minnas nån regel emot trådnedskräpning.

Och så långt var ju trots allt inläggen "on topic" så man kan ju tycka att det är en smula respektlöst att försöka kväsa folks kreativa flöde.

Det var tredje förekomsten av "_jag_ har fått ut allt jag vill av tråden så sluta prata om det här ämnet"-kommentaren jag anmälde, och då för att jag upplevde det som en hobbymoderering, nedskräpning och ganska otrevligt :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
RasmusL;n199190 said:
Det var tredje förekomsten av "_jag_ har fått ut allt jag vill av tråden så sluta prata om det här ämnet"-kommentaren jag anmälde, och då för att jag upplevde det som en hobbymoderering, nedskräpning och ganska otrevligt :)
Ah yes, jag missade en =)

Jocke

Man med skägg
Jag tycker på något sett att det handlar lite om vem forumet är till för och varför. I mina ögon så är det ett öppet forum där vi diskuterar - i alla fall ibland - rollspel.
Att skriva i en tråd handlar ju om alla som skriver i den och alla som läser den (och såklart också om trådskaparen).
Vi kan inte ha ett klimat där det anses som respektlös så pass till den grad att trådar låses att någon skriver i dem. Vi är inte många nog för att klara det och det är, i alla fall för min upplevelse av forumet, superinfekterande.
Eller det är klart att vi kan, men det tycker jag inte att vi ska.

I det fallet vi pratar om nu så var det en ganska tydlig tråd "vad heter monstret". Där kom det såklart ett par förslag till monsternamn, medan jag som satt och jobbade itänkte att jag kanske hade något mer att bidra till. Så jag skrev något annat.
Det fanns ett svar när jag började skriva mitt svar, men efter som jag jobbade samtidigt så var saken redan löst när jag tryckte på skicka. Det kan inte vara en konstig grej. Inte för en moderator, och inte heller för en trådskapare.

Nu ska jag sluta gnälla, men det gör jag ju extremt sällan på forumet (sist var när vi inte kunde redigera inlägg, innan dess minns jag inte ens) så det är lite av en enhörningspost.

cogitare

Swashbuckler
Mundo;n199138 said:
Får jag som trådstartare säga "Nu är det slutpratat!" också stängs tråden ned på begäran?
Skall man vara lite bitter så skulle jag säga att nej, du (Mundo) kan sannolikt inte få den önskan hörd. Inte heller RasmusL (som försökte detta för en tid sedan, blev åthutad, fick raderat inlägg tillbakalagt, satte allt text i det till vitt och allt vad det var). Men andra forumiter kan tydligen det.

Men det kan inte komma som någon större förvåning att det är skillnad på forumit och forumit och hur reglerna tillämpas beroende på moderator och dagshumör. Inget nytt under solen helt enkelt.

Jag tycker också det är lite synd och märkligt att det är så men att uttrycka sådana tankar brukar leda till att den som gör det anses vara någon sorts rättshaverist eller konspirationsteoretiker. Vi får väl se hur det går här. Men att regler bör tillämpas lika för alla tycker jag vore att föredra...

EDIT: Skulle tänkt lite mer innan jag svarade men låter ovan stå kvar. Lite så här skulle jag säga att det ligger till eller har blivit nu. Det finns ingen explicit regel kring detta. Man skulle kunna applicera 'Don't be a dick' så klart (är applicerbart på i princip allt som någon kan finna minsta anstöt för) eller trådnedskräpning, kanske OT för vissa inlägg. Men det är väldigt mycket en bedömningssport.
Vad som nu har hänt är att en enskild forumit vid upprepade tillfällen har satt upp en egen regel för en tråd hen skapat. Dvs. att inte posta vidare när hen är nöjd. Något som jag tror diskuterats och förskjutits tidigare (men jag kan missminna mig...).

Till en början möttes detta av lite motstånd från moderatorerna och sagda forumit fick berättat för sig att det inte funkar så här på forumet. Och så länge folk håller sig till ämnet, är civila och trevliga så låses inte trådar på enskilda användares begäran.

Iom. den moderering som nu gjordes så har däremot ett precedens satts (om man inte explicit går ut och dementerar och ändrar den från forum-ledningens sida) att en enskild forumit kan sätta upp en regel och om andra forumiter inte följer den så är det trådnedskräpning, potentiellt OT och föremål för trådlåsning. Än så länge är detta bara en enskild händelse och behöver inte betyda någonting heller men har redan väckt uppmärksamhet vilket man bör ta i beaktande...

Cog.

luddwig

Lawful evil
Mundo;n199138 said:
Jag vill mig minnas en tid för länge sedan då [insert användare här] postade en tråd, inte tyckte om vart diskussionen gick och sen krävde att tråden skulle stängas. Då meddelades det från moderatorhåll att trådar inte stängdes bara för att trådstartaren inte tyckte det var intressant längre.
Jag har ingen aning om vilken tråd som åsyftas men moderatorernas resonemang låter klokt. Det ligger i forumets natur att trådar lätt börjar leva sitt eget liv. Som trådskapare kan jag förstås försöka styra tråden i en viss riktning men jag har inte på något vis ensamrätt till den. Om en tråd börjar dra iväg alldeles för mycket brukar moderatorerna också bryta ut det som är mest off topic till en ny tråd. Det tycker jag är en bra lösning. Att klippa av diskussioner, så länge de är konstruktiva för deltagarna och det hålls en god ton, kan enligt min mening aldrig vara bra för forumet.

Kuma

Veteran
luddwig;n199220 said:
Om en tråd börjar dra iväg alldeles för mycket brukar moderatorerna också bryta ut det som är mest off topic till en ny tråd. Det tycker jag är en bra lösning.
Detta känns väl som den mest logiska insatsen. Då slipper trådstartaren en massa notiser för OT-inlägg och alla som känner att de har mer att bidra till original-tråden får möjlighet att göra så.

.113

Swashbuckler
I just det här fallet har ni missat en sak, trådskaparen ber om hjälp med ett namn, inte en allmän åsikt om vilka namn som passar.

Tänk skillnaden mellan trådarna :

Vad heter sånna där lejon med örnhuvuden?

Och

Vad tycker ni man borde kalla en mix av papegoja och hund?

Skillnaden är ju att I den första Finns det ett svar, Griffin, den Andra är en diskussion.

I det här fallet var frågan lite mer öppen än mitt första exempel MEN poängen är att tråden tydligt är ute efter en lösning och när trådstartaren sen är nöjd så Finns det ju ingen poäng fortsätta skriva.

Att personen ber folk sluta skriva är för att vi på forumet (minns inte vem) sagt till denne tidigare att man kan göra så.. Att någon ny kommer hit, får ett tips och sen följer det kan man inte klaga på.

Men I vilket fall. Hade tråden varit "vad tycker ni är ett bra namn på X" hade det varit konstigt låsa den, nu handmade det om att trådstartaren behövde hjälp med en sak, fick det, blev nöjd osv... I det här fallet kändes det rätt ok faktiskt tycker jag