Nekromanti Regellösningar för skador

luddwig

Lawful evil
Mitt funderande kring regellösningar för rustningar har spillt över till skador. Så, vilket är ditt favoritsystem när det kommer till skador? Varför? Vilka regellösningar för skador skyr du som pesten? Varför? För att förtydliga är jag inte ute efter något objektivt bästa system här utan vill höra om eleganta och katastrofala regellösningar sett till spelstil och sittning.

God45

#PrayersForBahakan
Warhammer fantasy roleplay 1 & 2ed. Crit listorna är magiska. Och du har en liten hög Wounds som är som HP innan du når dem.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag gillar vanliga kroppspoäng/hit points. Det är ett system som är snabbt, enkelt och genomskinligt. Med det senare menar jag att en spelare kan räkna på sina odds. "Hmm, någon behöver täcka det där hålet i linjen. Det här är skelett med vanliga vapen som gör 1d6 i skada, min gubbe har fyra HP. De träffar nog mig vart sjätte eller tionde attack, och jag har 50% chans att överleva en träff. Och går jag inte in kommer skelettet anfalla vår tjuv eller MU. Okej, jag går in".

Pendragon har ett bra regler kring skador och läkning av kroppspoäng som jag inte har sett in något annat spel.
  • Varje skada separat (vissa undantag finns), och efter någon har försökt lägga första hjälpen suddas det ut, vare sig det lyckades eller ej. Ett lyckat slag läker 1d3 poäng, perfekt d3+3 och ett fummel kostar 1d3. Det är enkelt och översiktligt, och det betyder också att det är skillnad på skador och skador: många små sår behöver inte vara så farligt om du bara kan få första hjälpen. Stora skador tar lång tid att läka.
  • En skada som är större eller lika med en rollfigurs CON är ett Major wound. Tar en en Major wound tappar man ett slumpmässigt grundegenskapspoäng. (KAP har fem grundegenskaper, man slår en t6 och räknar uppifrån, 6 = du tappade visst inte en poäng).
  • Sedan finns det ett lite subsystem med "chirurgery needed" och "aggravation" som styr läkning och fysisk aktivitet när man blivit svårt skadad, det passar inte i alla spel men det passar bra i KAP. Jag pallar inte skriva mer än så här, men du kan få KAP i pdf om vill läsa mer själv.
Jag är inte så förtjust i system med "soak", dels för att de adderar fler tärningsslag, dels för att de ökar slumpen och därför gör spelet mindre genomskinligt.

Om man vill ha ett system där varje sår bokförs för sig själv och med "kritiska skadetabeller" kan man titta på Western, som har ett bra system för den som gillar "realism".

ceruleanfive

Bläckfisk
Jag gillar skadesystemet i Apocalypse World. Det kan egentligen vara lite obalanserat, men för just det systemet funkar det och som upplägg är det föredömligt simpelt.

I korthet utbyter man skada med sin motståndare. Vanligtvis rör det sig om 2-3 skada, med allmänna vapen. Vid lyckade slag kan man välja att göra en extraskada, eller reducera motståndarens skada. Vid särskilt lyckade slag gör man båda. Vid misslyckade slag väljer motståndaren extraskada eller reducerad skada. Rustningar reducerar automatiskt erhållen skada med 1 eller 2.

För rollpersoner är 1-2 skada bara skråmor. 3 är ordentliga skador som behöver läkarvård för att läka. 4-5 är livshotande skador, som kräver läkarvård för att inte bli värre. 6 är "dödliga" skador (man kan välja att överleva, med påföljder).

För SLPs är 1 skada milda skador, 2 är allvarliga skador och eventuellt medvetslöshet, 3 är potentiellt dödliga skador, 4 innebär en säker död och allt över det är brutal, fruktansvärd död.

Lambendil

Veteran
Är helsåld på Västmarks system. All skada pölas ihop med försvar (parering, blockering, rustning etc) till en "Skadepotential" som utgör svårigheten för ditt stryktålighetsslag. Perfekt slag ger en skråma (i princip ingen skada alls), lyckat slag ger ett lätt sår (ger viss begränsning i form av "aj det gör ont"), misslyckat slag ger allvarligt sår (utslagen ur striden efter din delstrid är slut. Ligger mer eller mindre på marken och kvider).

HP är enkelt att räkna med, men de är så hejdlöst orealistiska att jag inte kan ha överseende med det och fortfarande ha roligt. Det är som de säger i EVE Online: "A ship with 1% hit point does the same damage as a ship with 100% hit points."

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I mina egna system använder jag enklast möjliga: alla har typ 5 eller 6 hp. När man får slut på dem är man utslagen. I Rotsystem har jag två trösklar; utslagen och död.

I kommande Ödesväktarna används ett lite mer komplicerat system. När man får en skada med värde t.ex. 6 så markerar man en cirkel märkt "6", och om man får en till skada med samma värde så markerar man istället cirkeln märkt "7". Om den också redan är fylld... ja, och så vidare. Och så har man utritade trösklar mellan cirklarna som beskriver när man är utslagen/död. Det systemet har jag inte kommit på själv, men det är ungefär så komplicerat som jag står ut med.

Jag har inget tålamod alls när det gäller system, så jag orkar inte räkna matte och jag orkar inte slå extratärningar eller kolla upp saker i tabeller etc. Jag orkar knappt ens med regelsystem där olika vapen gör olika mycket skada.

Sålunda skyr jag som pesten alla system som är det minsta komplicerade. Träffområden, extraskador, olika skadetärningar... Det värsta jag sett är nog The Riddle of Steel, som hade ett dubbelsiffrigt antal SIDOR med träfftabeller. En tabell per vapen och riktning man anföll från... Så man hade en tabell man slog på när man anföll med sin yxa snett uppifrån vänster...

luddwig

Lawful evil
krank;n274600 said:
Det värsta jag sett är nog The Riddle of Steel, som hade ett dubbelsiffrigt antal SIDOR med träfftabeller...
Jag har inte alls samma regel- och tärningsintolerans som dig krank men här är vi överens. TRoS är för detaljerat. Å andra sidan brukar jag spela med en person som tycker att TRoS är det bästa av alla rollspel, just tack vare detaljerna.

Jag gillar generellt system med allmän HP/utmattning kombinerat med en allvarlig skade tabell. Alltifrån Eon IV till Coriolis kör olika varianter på den modellen. Jag gillar att en hård träff kan bryta en arm men rollpersoen ändå står upp, ocideen med att många små skador knockar ut en. Men att det krävs en dödlig skada gör att dö.

da_bohz

Swordsman
Jag tycker det ska vara farligt att slåss, och någon som slåss ofta ska ha en god anledning att bära rustning. Min kopp te när det gäller rollspel är dock ganska halvcrunchig, "simulationist-ish" och dödlig fantasy, med allt vad det innebär. Jag vill veta mycket om attacken som görs samtidigt som man snabbt kan kolla på sitt karaktärsblad och bedöma hur skadad man är och i vilken kroppsdel. Det blir lättare att använda det i storyn då, och man behöver inte hitta på själv hela tiden.

I Halean har jag skapat ett system som är uppbyggt på fyrdelade rutor (kallade "helrutor" än så länge; varje helruta består av 4 "delrutor").
Alla individer har 6 kroppsdelar med 5-10 helrutor med hälsa i varje (alltså 20-40 hälsa i varje kroppsdel).
Det finns dessutom en rad för "total hälsa" med 8-16 rutor. Varje gång en helruta för en kroppsdel är ifylld kryssar man även i en för Total hälsa.
Attackernas medianskada ligger omkring 3t6+2, men kan vara ända upp till det dubbla och mer än så. Skadan som går igenom rustning och försvar noteras i delrutorna. Om en eller flera helrutor kryssas i noterar man det direkt i den totala skadan.
Om en kroppsdel tagit för mycket skada slår man 1t6 per överstigande helruta mot ett tröskelvärde (12-18) för att se om den huggs av eller "bara" blir obrukbar.
Om den totala hälsan överstigs slår man 1t6 för varje överstigande ruta där mot tröskelvärdet. Är slaget lågt nog överlever man, men är utslagen. Är det högre är man döende och kommer få göra ett nytt slag varje runda så länge man håller sig under dubbla tröskelvärdet, men antalet tärningar ökar med 1t6 varje runda. När man överstiger dubbla tröskelvärdet är man död.
Utöver detta finns också helrutor för blödning, samt rutor för Trauma som kryssas in när man tar väldigt mycket skada på en enskild attack. Båda dessa bidrar också till Total skada.
Vid speltest har det flutit på bra, och det är lätt att se hur illa däran man är. Det vanligaste sättet att förlora en strid på är att bli utslagen av total skada utan att faktiskt dö, vilket är något jag eftersträvat.

kwarnberg

Swordsman
Jag testar en idé med skadetärning i Skrômt. Det är inte speltestat än, så jag vet inte riktigt hur väl det fungerar i praktiken.
Grunden är som följer. Du har 7 skadenivåer. Når du nivå 7 är du utslagen eller död. Varje gång du gör en fysisk handling i strid, attackerar eller försöker undvika eller så, slår du en skadetärning på 1T6. Visar skadetärningen ett resultat som är på eller under din aktuella skadenivå får du ont och råkar ut för en negativ bieffekt som kan innebära att du gör mindre skada på din motståndare, själv tar mer skada, påverkar ditt eller din motståndares initiativ. Ju mer skadad du är, desto större är risken att du tvingas välja en bieffekt. Är du allvarligt skadad slår du 2T6 som skadetärningar, och båda resultaten räknas. Rustning och skydd sänker helt enkelt skadan du tar. Vapen har i grund en fast vapenskada, men den kan modifieras beroende på vapenegenskaper och sånt.

Jag ville ha ett litet system för skador, men som ändå var mer än rena KP eller en skada = en färre tärning att slå. Om det här systemet faktiskt fungerar och är roligt och balanserat återstår ju att se, men jag gillar det i teorin.

Leon

Leo carcion
Älskar enkelheten i Stjärnornas Krig (osäker på vilka v. av WEG SW, men åtm. i ÄS översättning)

Slå skada mot STY
Lägre än STY: Bedövad
Högre än STY: Sårad
Dubbla STY: Utslagen
3 x STY: Dödligt sårad

luddwig

Lawful evil
Peter;n274610 said:
Älskar enkelheten i Stjärnornas Krig (osäker på vilka v. av WEG SW, men åtm. i ÄS översättning)

Slå skada mot STY
Rätt säker på att det där är 1st ed. 2nd ed hade en nivå för "wounded twice" och utgick från differensen mot STR, inte multiplar på STR.

Och ja, det är ett bra system men väldigt farligt som jag minns det.

zonk

muterad
Mer en designprincip än ett system, men..
HP, exploderande skadetärningar, och nåt system där alla attacker har minst 5% chans att träffa och gå rakt genom rustningen. Varje träff ska kunna vara dödlig om man har otur. Strid ska alltid vara livsfarligt!

Valfritt annat system går egentligen bra - bara det aldrig blir så att man vet 100% säkert att man kommer kunna skaka av sig X antal attacker innan det börjar bli farligt.

Leon

Leo carcion
luddwig;n274611 said:
Rätt säker på att det där är 1st ed. 2nd ed hade en nivå för "wounded twice" och utgick från differensen mot STR, inte multiplar på STR.

Och ja, det är ett bra system men väldigt farligt som jag minns det.
Logiskt att det är 1st ed eftersom det är den ÄS översatte :)

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Jag spelar nästan bara det här nuförtiden, där mycket lite matte behövs. Du får lite + med vapen/avancerade vapen, du får lite - mot kraftfulla motståndare. När motståndare anfaller kan skydd/rustning sänka deras slag lite. Svåra motståndare kan få någon extra Skada och/eller Allvarlig skada (husregla), kanske du också om det står inskrivet i din beskrivning över dig själv. HÅRDVIRAD: https://drive.google.com/open?id=19JnNAkqfBaK1RerPPeYVJMjgZrOqQ4wL

Mogger

Hipsteranka
Jag vet inte om något spel gör så här men jag skulle gilla:

Anfallslag + vapenskada VS försvarsslag + rustning = skada*

*Skada bör sträcka sig från omedelbar död till bara en skråma.

Khan

Kondottiär
Peter;n274610 said:

Slå skada mot STY
Funkar inte MUA på ett liknande sätt med Traumatröskeln? Nu är det år och dar sedan, så någon med bättre koll får gärna korrigera mig.

Traumatröskel (TT) = halva Tålighet/Kroppsbyggnad/Fysik/Vad det nu heter i den versionen av BRP
Skada = Skadan i en träff, inte ackumulerad över tid

Skada < TT = Ingen fara utöver vanlig KP-förlust.
Skada > TT = En allvarlig skada som ger regeltekniska problem över tid för att läka.
Skada > 2 x TT = En dödlig skada som kräver akut läkarvård inom några rundor, annars dör RP.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag har funderat på ett skadesystem som skulle fungera ungefär såhär, men har inte hittat rätt spel att använda det på:

När en person blir träffad slår man ett slag på en tabell för att se vad som händer just nu. Personen kan bli utslagen, få någon form av avdrag, eller fortsätta slåss som om ingenting hade hänt.

När striden är slut slår man ett nytt slag på en annan tabell för varje skada för att se hur allvarlig den var egentligen. Personen kan vara död, kan behöva vård, eller kan vara helt oskadd.

Med ett sådant system skulle man kunna få till effekter av typen:
* Personen kämpar vidare efter att ha blivit skjuten. Först när striden är slut ser kompisen att det sprutar blod ur sådet och den skadade faller ner död.
* Personen dimper i backen av träffen. När striden är slut visar det sig att kulan bara snuddade tinningen och det enda menet är en lätt huvudvärk.

Leon

Leo carcion
Khan;n274620 said:
Funkar inte MUA på ett liknande sätt med Traumatröskeln? Nu är det år och dar sedan, så någon med bättre koll får gärna korrigera mig.

Traumatröskel (TT) = halva Tålighet/Kroppsbyggnad/Fysik/Vad det nu heter i den versionen av BRP
Skada = Skadan i en träff, inte ackumulerad över tid

Skada < TT = Ingen fara utöver vanlig KP-förlust.
Skada > TT = En allvarlig skada som ger regeltekniska problem över tid för att läka.
Skada > 2 x TT = En dödlig skada som kräver akut läkarvård inom några rundor, annars dör RP.

Jo precis, gillar ocksa TT :)

zonk

muterad
Traumatröskel är bra grejer! Körde det senast i mitt Mutant 2089-hack för att avgöra vad som blir en crit resp dödlig träff (1 TT= crit, 2TT = dödligt träff), och slängde på crit-tabellerna från FFGs WH40k (mkt lika de för WFRP 2e, men med effekter som passar bättre för kulvapen, laservapen, osv). Tillsammans med exploderande skadetärningar blev det rätt brutalt..