Jag tycker det ska vara farligt att slåss, och någon som slåss ofta ska ha en god anledning att bära rustning. Min kopp te när det gäller rollspel är dock ganska halvcrunchig, "simulationist-ish" och dödlig fantasy, med allt vad det innebär. Jag vill veta mycket om attacken som görs samtidigt som man snabbt kan kolla på sitt karaktärsblad och bedöma hur skadad man är och i vilken kroppsdel. Det blir lättare att använda det i storyn då, och man behöver inte hitta på själv hela tiden.
I Halean har jag skapat ett system som är uppbyggt på fyrdelade rutor (kallade "helrutor" än så länge; varje helruta består av 4 "delrutor").
Alla individer har 6 kroppsdelar med 5-10 helrutor med hälsa i varje (alltså 20-40 hälsa i varje kroppsdel).
Det finns dessutom en rad för "total hälsa" med 8-16 rutor. Varje gång en helruta för en kroppsdel är ifylld kryssar man även i en för Total hälsa.
Attackernas medianskada ligger omkring 3t6+2, men kan vara ända upp till det dubbla och mer än så. Skadan som går igenom rustning och försvar noteras i delrutorna. Om en eller flera helrutor kryssas i noterar man det direkt i den totala skadan.
Om en kroppsdel tagit för mycket skada slår man 1t6 per överstigande helruta mot ett tröskelvärde (12-18) för att se om den huggs av eller "bara" blir obrukbar.
Om den totala hälsan överstigs slår man 1t6 för varje överstigande ruta där mot tröskelvärdet. Är slaget lågt nog överlever man, men är utslagen. Är det högre är man döende och kommer få göra ett nytt slag varje runda så länge man håller sig under dubbla tröskelvärdet, men antalet tärningar ökar med 1t6 varje runda. När man överstiger dubbla tröskelvärdet är man död.
Utöver detta finns också helrutor för blödning, samt rutor för Trauma som kryssas in när man tar väldigt mycket skada på en enskild attack. Båda dessa bidrar också till Total skada.
Vid speltest har det flutit på bra, och det är lätt att se hur illa däran man är. Det vanligaste sättet att förlora en strid på är att bli utslagen av total skada utan att faktiskt dö, vilket är något jag eftersträvat.