Karl Olsson
Veteran
jag har funderat ett tag nu på en grundläggande regelmekanik som är tänkt att användas till ett rollspel med konflikt resolution. Och nu undrar jag ju såklart vad ni andra har för åsikter. Syftet är att det ska vara ett enkelt(riktigt enkelt) och snabbt regelsystem där spelarna lyckas oftare än misslyckas.
Funkar förljande:
1. Spelaren beskriver sin handling som rollpersonen ska utföra.
2. Spelledaren bestämmer en svårighetsgrad för handlingen. 2= lätt 3= normalt 4= svårt 5= mycket svårt
3. Spelaren slår 1T6 och blir resultatet över svårighetsgraden vinner spelaren konflikten och får berätta vad som händer. man kan få bonusar ifrån egenskaper och liknande. har tänkt att man max kan få +3 på en konflikt. För mycket, lagom eller för lite?
4. misslyckas slaget berättar spelledaren vad som händer.
Så vad tror ni? Funkar den här tärningsmekaniken? Eller har jag missat något? Är det för enkelt så det blir tråkigt?
Funkar förljande:
1. Spelaren beskriver sin handling som rollpersonen ska utföra.
2. Spelledaren bestämmer en svårighetsgrad för handlingen. 2= lätt 3= normalt 4= svårt 5= mycket svårt
3. Spelaren slår 1T6 och blir resultatet över svårighetsgraden vinner spelaren konflikten och får berätta vad som händer. man kan få bonusar ifrån egenskaper och liknande. har tänkt att man max kan få +3 på en konflikt. För mycket, lagom eller för lite?
4. misslyckas slaget berättar spelledaren vad som händer.
Så vad tror ni? Funkar den här tärningsmekaniken? Eller har jag missat något? Är det för enkelt så det blir tråkigt?