Mina huvudsakliga förändringar till DoD Chronopia (v. 5)
BP och EP:
För det första har jag helt tagit bort att man börjar med EP, istället får man växla in BP efter behag. Ens BP får man enligt en formeln som kollar hur många år man varit i 'arbete', siffran kan man komma fram till tillsammans med sin SL (mig). Det antal BP man får är: 500(1-0,95^[Antal år i arbete]^(0,5)) eller i ord: Multiplicera 500 med differensen mellan 1 och 0,95 upphöjt till roten ur antal år i arbete. Enkelt inte sant?
Fördelen med den här formeln är att den tar mer hänsyn och generaliserar inte lika mycket som de gamla tabellerna. En skomakare som gör skor/stövlar hela dagarna lär sig inte så mycket, sen kan man ju ta hänsyn till att RPna sällan är skomakare, men än sen... Vidare gör det äldre alver mycket bättre (som de visserligen borde vara). Ett problem skulle då kunna vara att RPna gärna är alver, men trots deras 'överlägsenhet' så har jag avvärjt min spelare från dem (de får givetvis vara alver ifall de kan motivera något så när samt att de skulle kunna fungera med spelgruppen, men de gillar inte att vara alviskt-'överlägsna'). Det var ålder och BP det.
Systemet för att höja färdigheter liknar en aning Eons system, men för varje 5 FV (eller varje B-FV steg) så kostar det 2 mer Ep per steg och standard kostnaden är som vid FV 5-10... dvs Yrkesfärdighet (som skulle kunna kallas klass 3 färdigheter) kostar 1 EP/FV fram tom 5, sen kostar det 3 EP/FV fram tom 10, 5 EP/FV fram till 15. osv... Sekundära färdigheter har klass 5 och primära klass 2. (Att höja till FV 5 i primära kostar alltså 0 EP/FV... dvs minimum BC i primära är 5)
Och då kommer vi osökt in på färdigheter:
BC får man genom att ta grundegenskapen som färdigheten baseras på och dela i färdighetens klass... avrunda normalt...
Ex: en RP med SMI 15 får BC 8 i Hoppa och BC 5 i Dra Vapen (om det är en yrkesfärdighet, annars 3)
Några nya grundegenskaper:
Utseende (UTS) för att inte förväxla med KAR
Uppmärksamhet (UPP) kom då jag lade ihop Syn och Hörsel till en grundegenskap.
Jag har även flyttat om lite bland färdigheterna...
Muta, köpslå och övertala är nu en färdighet (primär)
Bluffa och Ljuga (såvitt jag vet så finns det en Ljuga färdighet till DoD 4 som jag använde) är en färdighet
Förföra (baseras på KAR och UTS) är en ny primär färdighet, likaså Matlagning (INT) och även Undvika (SMI). Gömma sig är omdefinerat till till Gömma och gäller det mesta. stjäla Föremål är omdefinerat till fingerfärdighet (för att slippa så många SMI-slag). Och en liten sak till; man får bara BC i Rida om man kan motivera det (haft möjlighet till att ha gjort det ngn gång i sitt liv).
Handlingar finns och man har 2 om SMI är mindre än 20 (ändrat då det annars är mindre än 19), sen får man en till handling för varje 10 SMI och motsvarande gäller för PSY och 'speciella' magihandlingar (men man kan aldrig utföra fler handlingar än det man har mest i).
Rollpersonsskapande:
Man får inga start-BP, allt kommer istället från BP-ålders-formeln. Särskilda förmåga finns inte, jag använder istället Nack- och Fördelar (med många inlagda Särskilda förmågor). Klass och rikedom är ihoplagt. Tabellen följer den gamla klss-tabellen men rikedomen är specifik för klassen och varierar beroende på vad du slog. (Ex: Högre Medelklass får man om man slår minst 12 och max 16. 16 ger mer pengar än 12 (som dock ger mer pengar än den Lägre Medelklassens resultat: 11). Beroende på klass får man också olika BC i Undre Världen och Överklasstil. Högre klass ger också mer ryktespoäng (RP), (som jag skapade innan jag hört talas om färdigheten rykte). Ens rikedom beräknas t.ex. för Högre medelklass som S/4x5T6 guld, där S är det man slog (12-16). Efter det modifieras resultatet med värdet på ens BP i procent (fick man 142 BP från ålder så får man 142% av rikedomen, dvs 42% mer).
Svärdshand slås med 1T100, 88% högerhänt, 10% vänster, 1% dubbel och 1% ambi.
Landförflyttning beräknas enkelt som ett medelvärde av STO, FYS och SMI.
Skadebonus beräknas enligt en speciell formel där man tar roten av (STY+STO) drar av 5 och multiplicerar slutresultatet med 5, det värde man får är ens SB, som man får omvandla till tärningar. Ex: om STY + STO är 32 så får man ~3,5 i skadebonus som antingen är +1T6, +1T4+1 eller +1T2+2, vilken av dem man väljer beror på förhållandet mellan STY och STO (fast jag har inte kommit på en approximativ formel än
). Är STY mycket mer än STO så ska SB vara varierande, dvs +1T6 (1-6), och tvärtom ofall STO är dominerande. (Är de lika varandra så tar man mitten alternativet). (Dvärgar tar sin STYx2 istället för STY+STO). Slutkommentaren på SB är att SB skadan inte kan vara mer än vapenskadan. Ex: Om man har +1T8 i SB och använder klubba (med skadan 1T6) så blir SB också 1T6, dvs 2T6.
Mer om GE och ålder:
I Grundboken finns som bekant tabeller på hur ens Grundegenskaper förändras beroende på ålderna, där det finns fem åldersgrupper (Ung, Vuxen, Medelålders, Gammal och Uråldrig). Utifrån detta har jag tagit bort Uråldrig och placerat en åldersgrupp mellan varje steg (Ung, Mogen, Vuxen, Yngre Medelålders, Äldre Medelålders, Gammal och Åldrad). De är i princip densamma (där mellanklasserna är nära ett medelvärde av de angränsande) där jag även lagt till modifikationer för UTS, UPP och STO. Eftersom alver inte åldras på samma sätt har de en egen ålderstabell. Fråga ifall du vill veta mer om den.
Raser:
Jag använder alla som finns tillgängliga i Chronopia och tilläggs-böckerna, men har sedan 'förbjudit' några som RPs (exempelvis: Nattländare, Solfolk, Hängivna och Grottroll). Den enda nya rasen är Nattalver, som jag inte kommer ihåg vem som gjort.
Magi:
I magiskolor får man ingen BC och kostnaden för att höja dem är en dubblad klass 4 färdighet (ni kan tolka det som om man kollar på Yrkesfärdigheter och Sekundära färdigheter, tar ett medel och dubblar. Totalt sett lägger ihop Yrkes-kostnaden och Sekundär-kostnaden). Man använder sedan FVt i magiskolan till att använda magi, och besvärelserna kostar istället SV antal BP att köpa (eller SVx5 EP om man läser in dem).
Iövrigt har jag egengjorda regler för Brott & Straff samt alkemi.
Fråga så får ni veta...