Nekromanti Regelmodifikationer till dod v 1-5

Kaigon

Helmgast
Tillägg till magi: (tiden för att ändra hade gått ut)

Magi:
I magiskolor får man ingen BC och kostnaden för att höja dem är en dubblad klass 4 färdighet (ni kan tolka det som om man kollar på Yrkesfärdigheter och Sekundära färdigheter, tar ett medel och dubblar. Totalt sett lägger ihop Yrkes-kostnaden och Sekundär-kostnaden). Man använder sedan FVt i magiskolan till att använda magi, och besvärelserna kostar istället SV antal BP att köpa (eller SVx5 EP om man läser in dem).
Från början hade jag precis samma magiskolor som grundreglerna och tilläggsböckerna säger, men efter att jag fick tag på (och lånade) Magikerns Handbok (till DoD 4?) så upptäckte jag indelningen av magiskolorna (främst Elementarmagi) och tog snabbt upp samma system och gjorde så varje element (av de 8 i Elementarmagi) fick sin egen magiskola. Detta resulterade dock i att några magiskolor had väldigt få magier (t.ex Mörker och Värme) så jag började lägga ihop magiskolorna (t.ex Värme + Eld) och det slutade med att jag transfererade Mörker till Dödens Magi, gjorde Eld och Värme till Eld, Is (kyla), Jord och Vatten till Materia och Luft och Ljus en egen.
De elementarmagiska besvärjelser som kan vara svåra att applicera till en viss grupp (t.ex FÖRTROLLA VAPEN) gäller tills vidare som de allmäna besvärjelserna gör, fast bara för de Elementarmagiska magiskolorna. (Alltså, man kan säga att extra-besvärjelserna tillhör alla tre undermagiskolor)...

Kaigon

Helmgast
Förlåt, det skall vara fängelse, jag hade mycket att göra.
Jojo, det förstod jag, men var det något du störde dig på, så får du gärna säga vad problemet är, såvida din kommentar var motiverad (vilket jag förutsätter)...

Falköga

Veteran
Jo, det var att man först får böter, sen får fängelse och sen kan man få en arm avhuggen och efter det böter...
Jag hade hällre gjort ett värre brott och fått betala böter än att få en arm avhuggen!!!

Men det kanske bara är jag jag vet inte om du är masockist :gremwink:

Kaigon

Helmgast
Jo, det var att man först får böter, sen får fängelse och sen kan man få en arm avhuggen och efter det böter...
Jag hade hällre gjort ett värre brott och fått betala böter än att få en arm avhuggen!!!
Saken är den, att det inte är särskilt många som har 1 000+ gd och har råd att betala en sådan böter... och jag upptäckte också i samband med denna diskussion att jag verkar ha glömt lägga till en 'regel':
- I vanliga fall får man alltid ta ett straff med högre ST om man vill, men det är inte alla gånger man får gå mer än ett steg upp på straffskalan...

Likaså ska mkt rikt folk kunna betala 2 000 gd för att slippa få kroppsdelar avhuggna... och jag vet inte om du upptäckte det men jag har tiodubblat effekten på mynten (dvs standardpriserna som står överallt är i koppar istället för silver), vilket innebär att 2 000 skulle utan vidare räcka till en ordentlig villa eller 200 (just det, tvåhundra stycken) bredsvärd om man handlar i sånt... :gremwink:

Falköga

Veteran
Så istellet för Hedervärd död (halshuggning) kan rika betala tvåtusen föratt inte mista en kroppsdel :gremwink:

Kaigon

Helmgast
Så istellet för Hedervärd död (halshuggning) kan rika betala tvåtusen föratt inte mista en kroppsdel :gremwink:
Personligen kallar jag inte huvudet för en lem... f.ö. så är halshuggning bara ett exempel på en hedervärd död (med hedervärd död menas det kanske: En död som passar ens heder, det kan ju tolkas)