Ymir
Liten kantbaron
Med anledning av en annan pågående tråd tyckte jag det var dags för en ny spinn på den här gamla forummördaren #1. Jag har nämligen en specifik idé jag vill ha input på. Detta är alltså veckans utmaning till er alla: diskutera detta utan att vilja mörda varken mig eller varandra. Nedan följer en grundpremiss, snälla följ den:
Grundpremissen: Vi antar för den här trådens syften att regelskillnader på kvinnor och män är önskvärda. Kritik mot hela konceptet har alltså inte i tråden att göra. (Jag är dock öppen för sådan kritik på ett senare stadium, när jag skrivit mer på spelet). Däremot är det okej att ifrågasätta specifika premisser om ni har en bättre idé.
Så, nu får vi se hur fort det går söderut.
Anledningen att jag startar tråden är att jag skriver på ett wuxia+shenmo-romans-rollspel och dåtidens Kina är en extremt patriarkal miljö där det mäjkar väldigt mycket sense att kvinnor och män har olika förutsättningar. Dock törs jag trots min simulationism-fetisch knappt tänka tanken på att ge män och kvinnor olika bonusar på rent fysiska värden, eftersom det är så kontroversiellt, men det finns i det här fallet ett annat koncept jag känner är nästan ofrånkomligt givet rollspelets premisser. Det konceptet är yin och yang.
I Tai Chi Hero har de en scen där kung fu-mästaren förklarar för den kvinnliga protagonisten att hon måste gifta sig med den manliga protagonisten för att deras yin och yang ska förenas och därmed göra dem till den ultimata kung fu-duon och hjälpa dem att uppnå inre harmoni. Det tyckte jag var koolt, och eftersom jag vill vara true till mytologi och inte förvanska den efter våra värderingar kan jag inte helt köpa mig fri från den könsbinära premissen hos yin/yang om jag vill använda det konceptet, utan det får helt enkelt lov att vara lite könsbinärt.
Så, idén är att spelets tärningsmekanik bygger på 2T10, en svart (yin) och en vit (yang). För det mesta slår man båda tärningarna, men i vissa fall (tex när man använder en superkraft med energi från den ena källan) får man bara rulla den ena. Jag tänker mig att man genom att ha nackdelar eller fördelar kan få slå den ena eller bägge tärningarna som T8 eller T12 istället, eftersom jag vill få använda dessa koola men mobbade tärningar, men jag vet inte om jag vill att kvinnor per default ska slå 1T12/1T10 och män 1T10/1T12, för att representera deras högre yin respektive yang, för då blir spelet aldrig riktigt 2T10. Eller? Kunde det funka? Kan man kanske ha ett mindre könsbinärt tillstånd där ens yin och yang är i harmoni, där man helt sonika rullar 2T10? Default vore isåfall snarare 1T12/1T8 och 1T8/1T12, vilket blir en ännu större yin/yang-obalans beroende på kön, men med fördelen att man får ett slags nirvana-tillstånd som är icke-binärt. Men kunde det vara koolt? Eller borde jag snarare fundera på en lösning där tärningarna alltid är 1T10/1T10, och de olika könen istället får fördelar av sin yin/yang på andra vis, till exempel i urvalet av superkrafter, eller någon sorts poängpöl eller whatnot?
Grundpremissen: Vi antar för den här trådens syften att regelskillnader på kvinnor och män är önskvärda. Kritik mot hela konceptet har alltså inte i tråden att göra. (Jag är dock öppen för sådan kritik på ett senare stadium, när jag skrivit mer på spelet). Däremot är det okej att ifrågasätta specifika premisser om ni har en bättre idé.
Så, nu får vi se hur fort det går söderut.
Anledningen att jag startar tråden är att jag skriver på ett wuxia+shenmo-romans-rollspel och dåtidens Kina är en extremt patriarkal miljö där det mäjkar väldigt mycket sense att kvinnor och män har olika förutsättningar. Dock törs jag trots min simulationism-fetisch knappt tänka tanken på att ge män och kvinnor olika bonusar på rent fysiska värden, eftersom det är så kontroversiellt, men det finns i det här fallet ett annat koncept jag känner är nästan ofrånkomligt givet rollspelets premisser. Det konceptet är yin och yang.
I Tai Chi Hero har de en scen där kung fu-mästaren förklarar för den kvinnliga protagonisten att hon måste gifta sig med den manliga protagonisten för att deras yin och yang ska förenas och därmed göra dem till den ultimata kung fu-duon och hjälpa dem att uppnå inre harmoni. Det tyckte jag var koolt, och eftersom jag vill vara true till mytologi och inte förvanska den efter våra värderingar kan jag inte helt köpa mig fri från den könsbinära premissen hos yin/yang om jag vill använda det konceptet, utan det får helt enkelt lov att vara lite könsbinärt.
Så, idén är att spelets tärningsmekanik bygger på 2T10, en svart (yin) och en vit (yang). För det mesta slår man båda tärningarna, men i vissa fall (tex när man använder en superkraft med energi från den ena källan) får man bara rulla den ena. Jag tänker mig att man genom att ha nackdelar eller fördelar kan få slå den ena eller bägge tärningarna som T8 eller T12 istället, eftersom jag vill få använda dessa koola men mobbade tärningar, men jag vet inte om jag vill att kvinnor per default ska slå 1T12/1T10 och män 1T10/1T12, för att representera deras högre yin respektive yang, för då blir spelet aldrig riktigt 2T10. Eller? Kunde det funka? Kan man kanske ha ett mindre könsbinärt tillstånd där ens yin och yang är i harmoni, där man helt sonika rullar 2T10? Default vore isåfall snarare 1T12/1T8 och 1T8/1T12, vilket blir en ännu större yin/yang-obalans beroende på kön, men med fördelen att man får ett slags nirvana-tillstånd som är icke-binärt. Men kunde det vara koolt? Eller borde jag snarare fundera på en lösning där tärningarna alltid är 1T10/1T10, och de olika könen istället får fördelar av sin yin/yang på andra vis, till exempel i urvalet av superkrafter, eller någon sorts poängpöl eller whatnot?