Jag håller på att göra ett nytt regelsystem och kom på hur man kan få realistiska modifikationer på de så kallade färdigheterna.
Jag har baserat mina modifikationer på grafer. Jag har en generell graf (en rätlinje) som gäller för de flesta färdigheterna. Där svårighetsvärdet sitter på den ena axeln(x-axeln) och en nummrering på den andra (y-axeln). Sedan slår man bara några tärningar och adderar sitt värde i färdigheten och hoppas sedan på att man kommer över det siffervärde som svårigheten motsvarar.
När man sedan vid speciella tillfällen som t.ex frittfall så har man en annan graf. (Ex:roten ur x -1) Vilket ger en realistisk kurva för fallskadan. De första metrarna kommer inte att ge någon skada. Medan efter några meter (och framåt) så kommer skadan att öka linjärt för att sedan plana ut så att skadan kommer att vara densamma mellan t.ex 5000- 10000m (siffrorna är tagna ur luften).
För de som inte gillar grafer så kan man använda funktioner för att räkna ut tabellvärden för de olika svårighetsintervallen.
Värdet som man har i färdigheter kommer att sträcka sig mellan 0 till oändligheten även om en nybörjare sällan har högre än 10 i någon färdighet.(En hjälte kan t.ex ha 144 i en färdighet).
Blackstorm
Jag har baserat mina modifikationer på grafer. Jag har en generell graf (en rätlinje) som gäller för de flesta färdigheterna. Där svårighetsvärdet sitter på den ena axeln(x-axeln) och en nummrering på den andra (y-axeln). Sedan slår man bara några tärningar och adderar sitt värde i färdigheten och hoppas sedan på att man kommer över det siffervärde som svårigheten motsvarar.
När man sedan vid speciella tillfällen som t.ex frittfall så har man en annan graf. (Ex:roten ur x -1) Vilket ger en realistisk kurva för fallskadan. De första metrarna kommer inte att ge någon skada. Medan efter några meter (och framåt) så kommer skadan att öka linjärt för att sedan plana ut så att skadan kommer att vara densamma mellan t.ex 5000- 10000m (siffrorna är tagna ur luften).
För de som inte gillar grafer så kan man använda funktioner för att räkna ut tabellvärden för de olika svårighetsintervallen.
Värdet som man har i färdigheter kommer att sträcka sig mellan 0 till oändligheten även om en nybörjare sällan har högre än 10 i någon färdighet.(En hjälte kan t.ex ha 144 i en färdighet).
Blackstorm