Jag har spelat ganska många rollspel vid det här laget. De jag ägnat mest tid är Dungeons and Dragons (Advanced 2nd och 3rd edition), och för länge sedan Drakar och Demoner Expert. Jag har också spellett en lång AMBER-kampanj, spelat i Trollvinter, och nu på senare tid Eon.
Jag måste säga att det är väldigt olika känsla att spela i olika system. Varje har, enligt mig, stora fördelar och nackdelar. Men jag känner också att vilken setting man spelar i är betydligt viktigare; en bra spelledare kan göra magi med även ett tveksamt system.
Efter att ha tittat på forumet här, verkar det som om vilket rollspelssystem som är "bäst" är en viktig fråga för många. Detta misstänker jag är en felställd fråga. Därför efterlyser jag era synpunkter på de tre bästa och tre sämsta sakerna med olika regelsystem ni använt er av. Notera att jag inte blandar in settingen i diskussionen, utan bara reglerna.
För att inleda diskussionen:
Dungeons & Dragons:
+: Snabbt och enkelt att vara spelledare i strid, med ett minimum av förberedelse. Relativt väl balanserat system mellan olika klasser och raser. Enkelt, strömlinjeformat system, som kan göras mer komplext om man önskar.
-: Ofta blir karaktärerna inpregade i de klassiska arketyp-hålen som finns i spelet. Förenklat på realismens bekostnad. Mycket hårt inriktat på att gå i dungeons, svagare på annat.
Så, vad tycker ni?
Jag måste säga att det är väldigt olika känsla att spela i olika system. Varje har, enligt mig, stora fördelar och nackdelar. Men jag känner också att vilken setting man spelar i är betydligt viktigare; en bra spelledare kan göra magi med även ett tveksamt system.
Efter att ha tittat på forumet här, verkar det som om vilket rollspelssystem som är "bäst" är en viktig fråga för många. Detta misstänker jag är en felställd fråga. Därför efterlyser jag era synpunkter på de tre bästa och tre sämsta sakerna med olika regelsystem ni använt er av. Notera att jag inte blandar in settingen i diskussionen, utan bara reglerna.
För att inleda diskussionen:
Dungeons & Dragons:
+: Snabbt och enkelt att vara spelledare i strid, med ett minimum av förberedelse. Relativt väl balanserat system mellan olika klasser och raser. Enkelt, strömlinjeformat system, som kan göras mer komplext om man önskar.
-: Ofta blir karaktärerna inpregade i de klassiska arketyp-hålen som finns i spelet. Förenklat på realismens bekostnad. Mycket hårt inriktat på att gå i dungeons, svagare på annat.
Så, vad tycker ni?