Nekromanti Regelsystem

ripperdoc

Myrmidon
I alla regelbaserade rollspel är ju regelsystemet oerhört viktigt...jag har börjat fundera på 'det perfekta systemet', och undrar vad ni tycker är bra...

Jag prioriterar främst realism och sedan enkelöhet. Inte nödvändigtvis snabbhet, men jag går efter filosofin att förarbetet, d.v.s ex. konstruerande av karaktärer kan ta praktiskt taget hur lång tid som helst, bara det snabbar upp under själva spelandet. Därför är jag för ett system som man snabbt hämtar värden från ett karaktärsblad, t.ex.

Jag planerar att basera systemet på 1T100...detta för att den känns logisk och bra, och har en hel del variationer, så att säga. Problemet hitills är allt räknande spelet kräver...

/RipperDoc

Krille

Super Moderator
"Jag prioriterar främst realism och sedan enkelöhet."

Själv prioriterar jag anpassning till världen. Jag skulle aldrig ens kunna tänka mig att använda Neos regelsystem i Star Wars - Neo-systemet är realistiskt och långsamt, vilket Star Wars inte ska vara. Sen får jag se vad som behövs prioriteras i spelvärlden. I Västmark behövdes snabbhet och riddarromantik betydligt mycket mer än realism, till exempel.

- Krille

ripperdoc

Myrmidon
Tja, jag tycker man kan använda ett system till alla världar...det är åtminstone min förhoppning. Gör mand et flexibelt kan man ju enkelt skära bort de delar man inte vill ha för tillfället, då är det bara viktigt att själva grundsystemet är snabbt och enkelt...

/RipperDoc

Azagthoth

Myrmidon
Eller så konstruerar man bara ett enkelt grundsystem! Själv tycker jag det bara är en nackdel om ett spel är rotat i en speciell värld, då även de mest spännande och fascinerande världar mister sin glans.

/Azagthoth

Krille

Super Moderator
"Tja, jag tycker man kan använda ett system till alla världar...det är åtminstone min förhoppning. Gör mand et flexibelt kan man ju enkelt skära bort de delar man inte vill ha för tillfället, då är det bara viktigt att själva grundsystemet är snabbt och enkelt..."

Som GURPS och Fuzion då, med andra ord.

Jag misstänker att ett sådant spelsystem kommer att lida av en viss... blekhet, helt enkelt. Precis som GURPS och Fuzion.

- Krille

Snow

Swashbuckler
Vad är Fuzion egentligen? Någon som har lust med en kortare eller längre utläggning. Jag har hört det i samband med ny CP, men hur fungerar det?

Snow
Dead, but still walking around

Krille

Super Moderator
"Vad är Fuzion egentligen?

Ett generellt regelsystem som med ett antal plugins (extraregler) dials och switches (förberedda förändringar och inställningar) ska kunna anpassas till varje tänkbar spelvärld. I princip fungerar det så att man tar en egenskap, lägger på en färdighet, lägger till 3T6 och jämför resultatet med en svårighet.

- Krille

dream

Hero
"Tja, jag tycker man kan använda ett system till alla världar..."

Men detta tror jag är en omöjlighet... eller snarare så kommer det innebära att världarna till slut kommer att bli mer och mer lika varandra...

Systemet måste spegla sin värld, för det är systemets uppgift att sätta gränserna för världen, liksom det är världen som sätter gränserna för systemet.

//Dream

Ridijeck

Warrior
Jag har nog lite svårt att tro på 'det perfekta systemet' eftersom set är så individuellt vad folk tycker.

Själv föredrar jag nog enkla och snabba system som ligger så lite i vägen för handlingen som möjligt. Att det är realistiskt är inte lika viktigt, mycket på grund av att realism är ganska subjektivt - visst, jag tror de flesta håller med om att Eons skadesystem är mer realistiskt än det i AD&D, men båda systemen är ändå en förenkling av verkligheten. När man ändå förenklar är det lika bra att göra det till en nivå som gör det snabbt och lätt så att man kan koncentrera sig på rollspelets handling.

När det gäller generella regelsystem är det därför ett som för mig ligger extra varmt om hjärtat: FUDGE. Det är snabbt, lätt och fruktansvärt flexibelt.

Ridijeck
som f.ö. håller med Krille om att det också beror på vilket spel man spelar

Vindhand

Myrmidon
konstruerande av karaktärer kan ta praktiskt taget hur lång tid som helst, bara det snabbar upp under själva spelandet.

IMHO är snabbhet, flexibilitet och enkelhet rätt viktigt även i karaktärsskapandet. Jag avskyr att behöva ha ett extra spelmöte bara för att skapa karaktärer... Om det tar mer än en timme för hela gruppen har man gjort något fel.

Snow

Swashbuckler
Det enda system jag testat som skulle klara det är StarWars. Även ett löjligt enkelt system tar jävligt lång tid när fyra personer skall bestämma sig för vad de skall spela samtidigt.

Jag brukar sätta mig en eller två spelare samtidigt och ha en riktig genomkörare... Och då får det gärna ta lång lång tid.

Snow
Dead, but still walking around

ripperdoc

Myrmidon
Då var du kräsen, IMO...
Senast vi gjorde N2-karaktärer tog det totalt 4 timmar för fem karaktärer, och då stressade vi... Men det är N2 det :)

/RipperDoc

Rev

Warrior
Men...

Är det inte 1T10 man lägger till istället för 3T6?

/Rev, har läst Fuzion

Krille

Super Moderator
Re: Men...

"Är det inte 1T10 man lägger till istället för 3T6?"

Man kan faktiskt välja, bara man kör valet tvärs igenom. I Usagi Yojimbo RPG (som bygger på Fuzion) används 3T6, i Bubblegum Crisis följer hela Fuzion med inklusive törningsvalet, osv.

- Krille

dream

Hero
Men om ett regelsystem inte är integrerat i världen så mister man en stor portion av känslan i världen.
Jag har sagt det förr, men jag måste säga det igen: Värld och regler är två sidor av samma mynt!

//Dream.

PAX

Jordisk Äventyrare
Att bygga ett eget system är svårt. Realism och snabbhet går inte hand i hand precis. Speciellt i stridsreglerna.

Spelade själv en kampsportsfight i ett system min kompis har knåpat på och det blev alldeles för detaljerat. Ett par sekunders strid tog 3-4 timmar att genomföra. Efter det var åtminstone jag väldigt missnöjd med systemet. Annars har vi ett suveränt bra färdighetssystem som är snabbt och flexibelt att använda sig av.

Efter flera års spelande så är jag själv beredd att dra ner på realismen och öka känslan i rollspelet. John Woo-mnövern exempelvis.

Jag tycker att det är ganska så oviktigt att hålla reda på hur många blodpoäng man förlorar varje stridsrunda för att i stället kunna säga:
- AJ AJ, det där var en riktig fetskada du fick och resten av dagen så lär du inte kunna röra på armen ordentligt.

Om ni förstår vad jag menar. Lite grand tillbaka till Basic Roleplay. Fast kanske inte så långt tillbaka.

Jag vet bara att vår egen spelgrupp gick från stridsrundor till handlingar och segment och halvsekundersmanövrar för att åter dra oss tillbaka till det vi nu kallar för Avsikter. Och det med samma rollpersoner i en kampanj som varade från 1992 till 2000. FSS i mitt hjärta - för evigt (nostalgitjaffs)

/PAX - vill också göra inlägg ibland.

Azagthoth

Myrmidon
Men om ett regelsystem inte är integrerat i världen så mister man en stor portion av känslan i världen.

Varför då? Drakar och Demoner har (i de tidigare upplagorna) ingen värld integrerad i sitt regelsystem, och ändå slår känslan högre än vad jag fått när jag spelat tex Eon.

Det kanske är lättare att finna känslan i världen om reglerna är integrerade, men eftersom jag har en förkärlek för egna världar som passar spelgruppens känsla som handen i handsken så trivs vi mycket bättre så.

Värld och regler är två sidor av samma mynt!

Din falskmyntare där...

/Azagthoth

dream

Hero
"Det kanske är lättare att finna känslan i världen om reglerna är integrerade, men eftersom jag har en förkärlek för egna världar som passar spelgruppens känsla som handen i handsken så trivs vi mycket bättre så."

Min erfarenhet är att om man försöker använda ett regelsystem som man förknippar med en värld till en annan värld, så kommer det att sluta med att regelsystemet, eller kanske känslan man har inför regelsystemet att påverka den nya världens känsla så att den blir mer lik den gamlas.

"Din falskmyntare där..."

;)

//Dream
-------
http://www.offplanet.net/dreaming

Azagthoth

Myrmidon
Min erfarenhet är att om man försöker använda ett regelsystem som man förknippar med en värld till en annan värld, så kommer det att sluta med att regelsystemet, eller kanske känslan man har inför regelsystemet att påverka den nya världens känsla så att den blir mer lik den gamlas.

Alltså, jag har ingen som helst känsla för regler. Reglerna är i princip bara till för att förklara vad som går och inte går, rena fysiska och mentala begränsningar. All känsla ligger i världen, således ligger ingen känsla i reglerna.

/Azagthoth - som funderar på att ändra Dreams titel till falskmyntare...

dream

Hero
"Reglerna är i princip bara till för att förklara vad som går och inte går, rena fysiska och mentala begränsningar. All känsla ligger i världen, således ligger ingen känsla i reglerna."

Men reglerna talar ju om vad som går att göra i just den världen.
Förutom de ganska triviala exemplen, så som att man i MERP kan man springa snabbare än en häst, men inte i EON, osv, osv, så kan man ju verkligen tänka sig att de fysiska lagarna är något annorlunda i en viss spelvärld än den är i en annan, och reglerna ser jag som en förlängning av det snarare än av vår egen fysik.

//Dream
-------
http://www.offplanet.net/dreaming