Nekromanti Regelsystem

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Jag har för enkelhetens skull (har spelat med spelare som är mycket intresserade av naturvetenskap, dvs fysik, kemi å annat bjäfs) alltid använt mig av jordens fysiska lagar. För att förenkla förståelsen mellan alla deltagare.

/Azagthoth
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Reglerna är i princip bara till för att förklara vad som går och inte går, rena fysiska och mentala begränsningar. All känsla ligger i världen, således ligger ingen känsla i reglerna."

Vi tar en enkel jämförelse: en rollperson ställs inför ett bakhåll och blir beskjuten av slemme fi. Vad gör rollpersonen?

a: bryter ihop och får en psykos?
b: tar skydd och ger eld tillbaka, beordrar kamraterna att täcka reträtten och drar sig växelvis tillbaka ur stridsområdet?
c: blockerar skotten och skickar tillbaks dem mot fienden med sitt energisvärd?
d: tar kulorna som en man och skickar sin Fantastiska Kraftstråle mot fienden med ett högt "shazam!"?

Om a) är det troliga resultatet från ditt regelsystem så är risken stor att du spelar CoC. Om b) är det troliga resultatet så har du något att göra i Phoenix Command under några timmar. Om c) är det troliga resultatet så är fienden klädda i vit plast och du spelar jedi i Star Wars. Om d) är fullt tänkbart så skulle jag bli förvånad om du inte spelade Marvel Superheroes. I samtliga fall ställer reglerna upp inte bara vad som är möjligt och troligt, utan även en stor del av känslan. Att köra Star Wars med Phoenix Commands regler funkar inte, på samma sätt som att simulera Vietnam med Star Wars regler förmodligen bara blir en parodi på dåliga vietnam-TV-serier. Och är någon här galen nog att köra CoC med Marvel Super Heroes så förtjänar han ett apsvårt SAN-slag.


- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Kan påpeka att jag så gott som alltid spelar fantasy, och har faktiskt inte funderat på att använda tekniken i någon annan genre.

/Azagthoth
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Realism och snabbhet går inte hand i hand precis."

Snarare, detaljrikedom och snabbhet går inte hand i hand. Realism har inget med detaljrikedom att göra.

Som ett exempel kan jag nämna att en hel kasse folk, från SCA-kämpar, kendo- och värjfäktare och re-enactors har kommenterat att Västmark har ett av de mer realistiska stridssystemen, trots att det är bra mycket snabbare än de flesta andra.

Varför? Jo, resultaten är trovärdiga. De är inte detaljerade, men det var inte det som var frågan. Och dessutom är det bra mycket mer realistiskt att få reda på att rollpersonen segnar ihop och kan inte längre slåss, än att få en obduktionsrapport om krossad höft, fyra meter utdragen tarm, nedre aortablödning, brusten mjälte och två brutna revben. En sådan rapport hör mer hemma på akuten eller hos patologen, men inte på slagfältet.

Så är det realistiskt att man får den i en stridssituation? Nepp. Inte det minsta.


- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Kan påpeka att jag så gott som alltid spelar fantasy, och har faktiskt inte funderat på att använda tekniken i någon annan genre."

Även där kan man hitta rätt stora skillnader. Jämför stämningen man får av Västmarks och Eons regler. Eon ger intrycket av en rätt grisig värld, medan Västmark ger mycket klara färger.


- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Men dessa system är skapade tillsammans med världen. Om de ligger så intimt tillsammans under skapelseprocessen så kommer de att påverka varandra.

Ett världslöst spel däremot, "lider" förmodligen inte av samma problem. Där kan den skapade världen själv lägga tonen, istället för att reglerna skall göra det åt en. För allvarligt talat, man tröttnar på spelvärldar. När man tröttnat på Mundana blir Eon ett ganska svårspelat spel, då man måste ändra en hel del för att foga in reglerna i en annan värld.

/Azagthoth
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Men dessa system är skapade tillsammans med världen. Om de ligger så intimt tillsammans under skapelseprocessen så kommer de att påverka varandra."

Jovisst är de det, och det är också där som styrkan ligger i dem. De är bra mycket bättre anpassade till sina respektive miljöer, och regelsystemet anger också tonen. Svagheten är naturligtvis att man måste läsa in ett nytt spels regler om man tröttnar, men det ser jag inte som ett problem. När en kampanj är över brukar jag inte bara byta spelvärld utan till och med spel och genre. Så för min del är förfarandet helt normalt.

"Ett världslöst spel däremot, "lider" förmodligen inte av samma problem. Där kan den skapade världen själv lägga tonen, istället för att reglerna skall göra det åt en."

Nej, men det lider av ungefär samma problem som GURPS och Fuzion - trista och bleka regelsystem. De fungerar, men de saknar personlighet. För säga vad man vill om Eon och Västmark, men Ob-slagen i Eon är speciella, och Västmarks egenskaper ger det en extra knorr som gör det kul att använda reglerna.

"För allvarligt talat, man tröttnar på spelvärldar."

Gör man? Jag har inte tröttnar på Västmark än.

"När man tröttnat på Mundana blir Eon ett ganska svårspelat spel, då man måste ändra en hel del för att foga in reglerna i en annan värld."

Inte värre än andra. Personligen tyckte jag att jag fick slita ungefär lika mycket för att anpassa GURPS Space till Babylon 5 (långt innan Babylon Project kom) jämfört med vad jag fick slita för att anpassa Eons regler till Skymningshem. Arbetet är mer eller mindre konstant.

Lägg därtill att det inte är så svårt som man kan tro att lära sig ett nytt spelsystem. Tröttnar man på riddarromantiken och sagan i Västmark så kan man alltid gå över till Ars Magica 3rd Ed och få en betydligt mer lerklafsig medeltid - och ändå är reglerna väldigt lika varandra. Det bör inte ta mer än en kvart för att sätta in en stenpuckad Västmarksspelare i Ars Magicas regelsystem.


- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
De är bra mycket bättre anpassade till sina respektive miljöer, och regelsystemet anger också tonen.

Men jag behöver inte få tonen presenterad genom reglerna, detta anser jag att världen klarar av helt själv.

...trista och bleka regelsystem. De fungerar, men de saknar personlighet.

Som sagt, jag är inte ute efter regler med personlighet, funktionsduglighet och snabbhet däremot. Men dessa två kan åstadkommas utan personlighet.

Gör man? Jag har inte tröttnar på Västmark än.

Så säger du att du byter spel och genre efter varje kampanj också. Det tror jag inte att alla spelare gör. Jag spelade tex nästan bara Ereb Altor från 88-94, sedan var jag ganska less på världen. Det kändes som om varje sten hade flyttats på, om du förstår vad jag menar.

/Azagthoth
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Men jag behöver inte få tonen presenterad genom reglerna, detta anser jag att världen klarar av helt själv."

Det gör inte jag. Det är aldrig fel att vara övertygad. En av reglerna som jag går efter när jag skriver rollspel är "skriv som om läsaren vore en idiot - risken finns att det stämmer".

Och det värsta är att det är sant!

"Men dessa två kan åstadkommas utan personlighet."

Möjligen, men jag skulle inte vilja spela det.

" Jag spelade tex nästan bara Ereb Altor från 88-94, sedan var jag ganska less på världen. Det kändes som om varje sten hade flyttats på, om du förstår vad jag menar."

Det där lät ungefär lika upphetsande som att enbart leva på spaghetti och köttfärssås i en månad. Så jag har bara en sak att säga: skyll dig själv! /images/icons/smile.gif


- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
"skriv som om läsaren vore en idiot - risken finns att det stämmer".

Du har så rätt. Amen.

Möjligen, men jag skulle inte vilja spela det.

Å andra sidan skulle jag det, så...

Det där lät ungefär lika upphetsande som att enbart leva på spaghetti och köttfärssås i en månad.

Nu råkar det faktiskt vara så att jag verkligen gillar spagetti och köttfärssås. Dessutom är det en av de få maträtter jag är riktigt riktigt bra på att tillaga, så det blir en hel del spagetti och köttfärssås i stugan...

För övrigt kan jag säga att det var väldigt roligt att spela i Ereb under den tiden. När man skulle börja om igen, det var då det kom, "men vad skall vi göra nu då?"

/Azagthoth - som vet att Krille inte smakat på den berömda köttfärssåsen...
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,137
Location
Umeå
I vår grupp spelar vi två spel, Gemini och Eon. Eon hör inte till det grisigare.

- Zire, ska ha mattesprov
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
OT: Delikatessen

"Nu råkar det faktiskt vara så att jag verkligen gillar spagetti och köttfärssås. Dessutom är det en av de få maträtter jag är riktigt riktigt bra på att tillaga, så det blir en hel del spagetti och köttfärssås i stugan..."

Tja, jag är inte helt urtaskig heller på köttfärssås (tvärtom, skulle jag i all avsaknad av blygsamhet vilja säga), och det är gott, men nu har jag av en kasse kostnadsskäl tvingats leva på köttfärssås i en dryg vecka och jag är milt sagt jefligt trött på det!

Ibland önskar man att det inte vore så mycket månad kvar i slutet på pengarna...


- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Lösning (OT)

Men börja skriv moduler då! Mera mera!

Eller så kan du hålla ut, är det inte dags för löning snart?

/Azagthoth
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Lösning (OT)

"Men börja skriv moduler då! Mera mera!"

Skriver jag en modul nu så är den klar om ett år och kommer ut i butik om ett och ett halvt år, vilket innebär ersättning om två år...

...och fram tills dess lär jag stå upp till halsen i köttfärssås... /images/icons/smile.gif

"Eller så kan du hålla ut, är det inte dags för löning snart?"

Jopp. Hoppas påminnelsen om elräkningen kan dröja till på måndag i alla fall, så hinner de inte stänga av strömmen...


- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,112
Location
Nordnordost
Det finns bland annat en väldigt genomarbetad Alien-plugin tillika spelvärld till Fuzion.
http://www.mecha.com/~slpstrm/AlienRPG-Contents.htm Awaiting MERMAID: the Dehydration
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,112
Location
Nordnordost
Att karaktärsskapandet är långsamt är inte nödvändigtvis en dålig sak IMO. Är man inte riktigt säker på sin karaktär så kan ett detaljerat och "långsamt" system ge tid och inspiration. Min egen Eon-karaktär tog närmare ett spelmöte att göra, och när jag började hade jag ingen aning om vad jag ville göra men under processen så redde det ut sig.

Har man däremot en klar bild av sin karaktär så är ett avancerat system mest ivägen tycker jag.

Awaiting MERMAID: the Dehydration
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Där håller jag inte med dig, tiden man lägger ner på rollpersonskapandet bruukar vara väl spenderad tid. Man kan börja "komma i kontakt" (jag vet, flummigt utryck)med sin rollperson. Om man dessutom gör sin rollperson på ett möte och sedan börjar spela med den nästa möte har man hunnit komma på vilka mål RP:n har och hanss personlighet m.m

/Anders
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Stämningen när man spelar beror mest på spelgruppen, snarare än världen...visst, världen är det man utgår från, men sedan modifieras det i oändlighet. Exempelvis kanske en del spelar EOn lite 'cyberpunk' med skitiga stora städer (Daval) medan andra spelar i bjärta färger med alver med mangaögon och prinsessor och hela köret...

/RipperDoc
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,076
Location
Linköping
Instämmer, vi brukar alltid träffas och konstruera karaktärerna så spelare och spelledare kan ha en viss kommunikation och sedan går spelarna hem och funderar lite. Vi ses/epostar om tillägg och sedan börjar vi att spela och givetvis utvecklas karaktärerna under spelet men lite tankemöda och lite 'sova på det över natten' brukar vara jättebra.

/Illern


www.surf.to/ferret arindel@passagen.se
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
>>>>En av reglerna som jag går efter när jag skriver rollspel är "skriv som om läsaren vore en idiot - risken finns att det stämmer".>>>>
Och det värsta är att inte nog att man skriver för idioter. Det man själv tycker är självklart kan visa sig vara totalt omöjligt att förstå sex månader senare. Prova bara att skriva en idiotsäker instruktion till någon/något. Idioter är uppfinningsrika och tolkningar finns det gott om.

*dabbat sig totalt och fått minus på betyg*

Lady Silver Wolf
 
Top