Grisodlar'n;n320659 said:
Men genren deckare innefattar ju också Sam Spade, Mike Hammer och liknande figurer. Det blir ju inte mindre deckarnöt av det hela bara för att det är storstadsdimma, speakeasies, ett par Colt M1911 och någon vacker böna som lejer er på kontoret.
Fast jo, det blir det väl visst? "Deckare" är liksom inte bara EN genre; den innehåller flera subgenres som är rätt svåra att blanda på ett vettigt sätt.
Man gör ju helt andra saker för att lösa mysteriet om man är en hårdkokt noir-deckare än om man är Miss Marple eller Poirot, liksom.
Klas-Christian vill ju lösa mysteriet han också, tillsammans med dig. Ni är ju kompisar som gillar rollspel. Du och KC har blivit inbjudna av någon bekant (Karate-Conny, som ska vara SL) att lira ett schysst deckaräventyr, kanske med GUMSHOE-systemet som du nog gillar.
Men jag förstår inte varför vi prompt ska spela rollspel tillsammans när vi nu uppenbarligen avskyr det den andre gillar. Varför tar vi inte bara en fika och ett brädspel istället?
Men även det har ju färdighetsvärden och andra regler som hjälper din vän KC att gestalta hans Bogart-influerade RP. Han har inte din förmåga till visualisering och rollpersonsgestaltande kanske? Han kanske också är mer introvert i sin spelstil. Men han gillar att spela ändå. Skulle du verkligen tycka att en sådan spelsession var kass och att det var bättre att spela Monopol med grabbarna istället?
Om mitt deckarlösande hindrades av tärningsslag, eller min inlevelse hindrades av tärningar eller (som i Gumshoe) metapoängspenderande så skulle jag ifrågasätta varför vi prompt skulle spela just rollspel, ja.
Sedan är ju Gumshoe ett av ganska få köpesystem som faktiskt ÄR ganska enkla. Dess stora problem är de där satans metapoängen, men till större delen kan man spela Gumshoe utan tärningsslag eller prat om spelvärden kring bordet. Och även när det är tärningsslag så är de över fort – det är små skalor, få värden, ingen taktik, inte så mycket uppföljande slag. Det gillar jag. Det är miltals bättre än nästan alla spel på marknaden, i mina ögon och utifrån mina premisser.
Jag skrev, om du läser igen, "ju mer desto sämre". Inte att jag har nolltolerans. Men FÖR MIG stör varje tärningsslag.
Jag förstår fortfarande inte varför någon av de här andra spelarnas smak skulle påverka min smak. Att sannolikt i de flesta fall ändå skulle vara med och spela även om min smak inte tillfredsställs till 100% hindrar ju inte att min smak är att ha noll tärningsslag och färdighetsvärden.
Sedan är Monopol ett skitspel. Det enda som är bra med det är att det är konstruerat för att få alla inblandade att förstå att kapitalismen är skit. Men när jag säger "spela brädspel" så snackar vi snarare typ Time Stories, Arkham Horror, Dust eller något annat med lite kvalitet. Så jag spelar hellre ett riktigt bra brädspel än jag spelar till exempel Eon med folk som envisas med att ha all mekanik synlig, ja.