Det man behöver som minimum för att spela DnD4E skulle jag säga är:
Essentials:
Dungeon Master's Kit 328:-
Heroes of the Fallen Lands 168:-
Monster Vault 248:-
Tot. 744:-
Detta gör DnD4E till ett av de dyrare rollspelen på marknaden. Just nu borde man kunna hitta en massa 4E-material rabatterat runt om i olika spelbutiker, men även då är det ett dyrt spel. Man får förstås väldigt mycket för pengarna (flera medföljande äventyr, golvplaner, monster och hjälte-markörer, spelledarskärm och mycket annat), men dyrt är det.
SF Bokhandeln är inte det billigaste sättet att köpa rollspel skall sägas, men jag tycker om att stödja min Friendly Local Gaming Store (och jobbar 2 minuter bort...), men det är förstås inte ett argument för den som vill ha sina spel så billigt som möjligt.
Saken när det gäller rollspel och kostnad så är det på sätt och vis en ickefråga. När man väl har "fattat" vad rollspel går ut på är det ju egentligen relativt meningslöst att betala för rollspel. Det finns utmärkt gratismaterial på nätet för att räcka en hel livstid av rollspelande, och även utan det så kan man lätt själv konstruera vad man behöver om det skulle vara så. Vi betalar helt enkelt för rollspel av en massa andra anledningar än att de skulle vara "prisvärda" (och rollspel är ändå relativt prisvärt, bara de medföljande äventyren i de relativt dyra tre produkterna nämnda ovan borde räcka för 40 timmars nöje för 5-6 personer, med en timkostnad på 3-4 spänn, och då täcker böckerna klart mer spelande än bara äventyren).