Nekromanti Regeltungt vs lätt

Tomatalven

Hero
På tal om 4e, alla dom här olika sorters krafterna, vad är poängen med dem? Är de "logiska", alltså har en krigare magiska förmågor, varför. Är krafterna kopplade till en setting? Känns ju en aning begränsande i så fall med tanke på alla dnd settingar som verkar finnas.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Tomatalven said:
På tal om 4e, alla dom här olika sorters krafterna, vad är poängen med dem? Är de "logiska", alltså har en krigare magiska förmågor, varför. Är krafterna kopplade till en setting? Känns ju en aning begränsande i så fall med tanke på alla dnd settingar som verkar finnas.
Jag är ingen kännare men dristar mig att påstå att de i första hand är spelmekanik. D&D 4E har ett fokus på spelbiten som är mycket större än i de flesta rollspel. Det är väldigt långt ifrån den klassiska svenska skolan med regler som ska vara ”logiska och trovärdiga” och ofta höra ihop med en värld som på något sätt funkar som vår egen.

Om det är ett spel av den senare kategorin du vill ha så kommer inte D&D i någon version vara rätt spel för dig.

Max Raven

T12-kultist
God45 said:
Medan du har rätt i att D&D 4 inte är regeltungt när man seplar det så kan jag inte hålla med dig om Traveller eller Eon. Eon är så löjligt och onödigt komplext (bråka inte med mig eller så citerar jag bitar från magi systemet.) att det är ett under att någon spelar det.
För att tydliggöra: Jag sa ingenting om dessa spels komplexitet (Eon är jäkligt komplext, medan D&D4E inte är direkt ickekomplext). Jag ville bara framhäva att det finns möjlighet att ha vissa element som är komplexa och ändå få spelet att i spel vara ganska enkelt.

Det är bara väldigt väldigt ovanligt att spelet har låg regelkomplexitet när det redan har en karaktärsgenerator. Har någon sett nåt bra exempel på spel med låg komplexitet och sådana här element ens?

Max Raven

T12-kultist
Tomatalven said:
Krigare har inte (i regel) magiska förmågor som jag förstått det. Det behöver inte heller trollkarlen ha - kraftbeskrivningarna är hyfsat generiska, så de "slottar" in i din valda setting eller rollpersons-känsla ganska lätt. Det finns en kort fluff-beskrivning för krafterna, men de är dels rätt generiska och dels kan man strunta i dem.

Nackdelen är väl att de inte har några flavours - det är inte Exalteds Charms här inte.

God45

#PrayersForBahakan
Tomatalven said:
Fighters har typ Shield bashes de kan gör när som helst för det är taktiskt. Sedan har de "I am not really left handed" badass stuff de antingen bara kan göra en gång per encounter eller en gång per dag. Den riktiga anledningen till detta är att dessa krafter är mäktiga och skulle vara obalanserade om man kan göra dem hela tiden.

Men ska man fluff-förklara dem så måste man hitta på saker som "Man blir trött av att använda dem" eller något. Mitt svar är att i en film använder krigaren bara sin hemliga teknik én gång per fight, om det.

Krafterna är inte egentligen inte koppalde till settingen och har egentligen bara väldigt lite fluff. Enda undantaget är de Psioniska krafterna från Players handbook 3 som egentligen är anpassade för Dark sun elelr en setting med The far realm men det är rätt lätt att fixa det.

Tomatalven

Hero
Fattar inte varför de måste ha en power för shield bash över huvud taget. Går det inte in i vanliga slag? Tacka vet jag att fantasy osg gör skills feats och powers till en enda grej - förmågor.

Eksem

Champion
Det är väldigt begripligt när man spelar spelet, men det är ett ganska distanserat och taktiskt spel, där storyelementen blir ganska "meta".

God45

#PrayersForBahakan
Tomatalven said:
Fattar inte varför de måste ha en power för shield bash över huvud taget. Går det inte in i vanliga slag? Tacka vet jag att fantasy osg gör skills feats och powers till en enda grej - förmågor.
Tänk inte på det som att de behöver en power för att shild basha. Tänk på det som om... Alla har spells. DU vet hur 3.x är löjligt obalanserat eftersom en level 9 wizzard kan summona varelser som slåss bättre än en level 9 fighter, kasta eldbollar som gör mer skada än en fighter, summona varelser som helar honom och sätta upp magiska försvar som får en mundan rustning att se ut som skit?

De fixade det. Nu har alla spells, fighterns spells heter bara shield bash.

Jag spelar personligen helst basic D&D eller 1:ed så jag är kanske inte rätt person att försvara 4:ed. Men 4:ed gör vad det vill göra elegant, effektivt och balanserat som en tysk klocka. Gillar du inte vad spelet vill göra, spela en annan edition :gremsmile:

Tomatalven

Hero
Förresten Är 4e SJUKT dyrt. Tycker det är löjligt att ett spel vars konsoll är din fantasi ska kosta mer än nåt till pc.

God45

#PrayersForBahakan
Tomatalven said:
Förresten Är 4e SJUKT dyrt. Tycker det är löjligt att ett spel vars konsoll är din fantasi ska kosta mer än nåt till pc.
Inte särskilt dyrt. Rules compendiumet kostar 14 dollar och vill man ha de stora gm guiden kostar den 23 dollar. Playershandbooken kostar 23 dollar också men om man köper en av essentials versionerna så kostar den bara 14 dollar. Monstermanualen kostar 23 dollar men du behöver inte egentligen en monstermanual, jag har aldrig använt min.

så 28 dollar för allt du behöver minimum och vill du ha allt och den fancy versionen av grejerna så 69 dollar. Inte särskilt dyrt jämfört med andra rollspel.

Plus, speltiden för ett dator spel? Max 80 timmar om det inte är ett mmorpg och i så fall säg hej till månadskostnader eller packet man får med free to play. D&D 4th ed? Speltid oändlig.

Bassejr

Hero
Jag gillar inte systemet i Dungeons and Dragons över huvud taget. Min personliga åsikt: det är för trassligt. Om man vill ha ett spindelnät av konstiga regler och 800 sidor av onödigt regelpluggande, sure, men jag föredrar ändå lättare system, även om det är ungefär lika "lätt" som BRP.

Jag spelar en hel del Coriolis (mycket uppskattat av mina kära spelare), vilket är ett sci-fi spel som jag tror skulle anses är ganska regeltungt.
När jag spelar har jag dock kommit på mig själv med att helt enkelt spela Rule Zero (spelledarens ord är lag, mycket enklare än tärnings slag och modifyers och spot rules och de ena o de andra) på i princip allt förutom färdighets slag, strid, och inköp av saker.

Eksem

Champion
När man talar om "Dungeons and Dragons" är det ofta relevant att specificera vilken version av spelet man avser, eftersom de är så olika varandra. Jag tror få spel varierar så våldsamt mellan olika versioner som DnD gör (även om det också finns en hög grad av arv också).

God45

#PrayersForBahakan
Eksem said:
När man talar om "Dungeons and Dragons" är det ofta relevant att specificera vilken version av spelet man avser, eftersom de är så olika varandra. Jag tror få spel varierar så våldsamt mellan olika versioner som DnD gör (även om det också finns en hög grad av arv också).
Du har helt rätt. 3.x versionerna har lätt character creation men ett väldigt avancerat regelsystem in play. 4:ed är det precis tvärtom. 2:nd och 1:st ed är regellätta och awsome men har en massa alternativ från standarden man kan välja och har väldigt många undersystem och ingen standarisering i systemet. Basic och OD&D har ett enkelt och rakt grund system som man kan lära sig utantill på en timme men har inga regler för specifika saker eftersom de antar att gm:en är skicklig nog att hitta på något vid bordet.

Så vill du någonting som verkligen är rule zero vänligt kolla in basic d&d eller en retro clon som Labyrinth lord eller Lamentations of the flame princess som detsutom är helt gratis :gremsmile:

Tomatalven

Hero
Ofta?? Det kostar typ dubbla på sf! Vad är rules compendium? Trodde allt man brhövde fanns i dm:s och players handbook. Svar på det om priset alltså

God45

#PrayersForBahakan
Tomatalven said:
Ofta?? Det kostar typ dubbla på sf! Vad är rules compendium? Trodde allt man brhövde fanns i dm:s och players handbook
Jag kollade amazon men jag vet att när jag köpte mina böcker på clemens torget i lund så var de ännu biligare :gremsmile:

Essentials linjen av böcker kom ut senare och är Rulescompendiumet som är en pocketbok erratad version av gamemaster guiden så köp den istället, den är nice :gremsmile:

Heroes of the fallen lands och Heroes of the Forgotten kingdoms är players handbooks vilka innehåller alla regler en spelare behöver, 4 raser och 4 klasser. I Heroes of the fallen lands finns de klasiska alverna, människorna och så vidare och de fyra grundklasserna fighter, cleric, mage och rouge. I Heroes of the forgotten kingdom finns 4 konstiga raserna som drow och tieflings och 4 konstiga klasser som ranger, warlock, druid och en till som jag inte kommer ihåg.

De här klasserna är inte samma som varianterna av klasserna i Players handbooken utan är lättare att använda versioner av samma, de är dock fortfarande balanserade mot de äldre versionerna av klasserna.

Alvarligt talat föredrar jag essentials mot de andra böckerna men det är bara en personlig smak sak :gremsmile:

Eksem

Champion
Det man behöver som minimum för att spela DnD4E skulle jag säga är:

Essentials:
Dungeon Master's Kit 328:-
Heroes of the Fallen Lands 168:-
Monster Vault 248:-
Tot. 744:-

Detta gör DnD4E till ett av de dyrare rollspelen på marknaden. Just nu borde man kunna hitta en massa 4E-material rabatterat runt om i olika spelbutiker, men även då är det ett dyrt spel. Man får förstås väldigt mycket för pengarna (flera medföljande äventyr, golvplaner, monster och hjälte-markörer, spelledarskärm och mycket annat), men dyrt är det.

SF Bokhandeln är inte det billigaste sättet att köpa rollspel skall sägas, men jag tycker om att stödja min Friendly Local Gaming Store (och jobbar 2 minuter bort...), men det är förstås inte ett argument för den som vill ha sina spel så billigt som möjligt.

Saken när det gäller rollspel och kostnad så är det på sätt och vis en ickefråga. När man väl har "fattat" vad rollspel går ut på är det ju egentligen relativt meningslöst att betala för rollspel. Det finns utmärkt gratismaterial på nätet för att räcka en hel livstid av rollspelande, och även utan det så kan man lätt själv konstruera vad man behöver om det skulle vara så. Vi betalar helt enkelt för rollspel av en massa andra anledningar än att de skulle vara "prisvärda" (och rollspel är ändå relativt prisvärt, bara de medföljande äventyren i de relativt dyra tre produkterna nämnda ovan borde räcka för 40 timmars nöje för 5-6 personer, med en timkostnad på 3-4 spänn, och då täcker böckerna klart mer spelande än bara äventyren).

Eksem

Champion
Det följer med ett äventyr i Fantasy!-boken, och det finns några små gratisäventyr på hemsidan (http://www.sagagames.com/ladda-ner), såvida du inte vet att du vill ha äventyret och skall göra en beställning via nätet eller så (för att bara behöva betala frakt en gång) skulle jag nog t.o.m. rekommendera att köpa bara Fantasy!, eftersom det blir så väldigt billigt då.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tomatalven said:
Ofta?? Det kostar typ dubbla på sf! Vad är rules compendium? Trodde allt man brhövde fanns i dm:s och players handbook. Svar på det om priset alltså
Här har vi det man behöver för Essentials, som typ är 4e:

Heroes of the Forgotten Kingdoms eller Heroes of the Fallen Lands för rollpersonsskapande. 139 spänn.

Rules Compendium som sammanfattar alla regler. 139 spänn.

För lite starthjälp för SL kan också GM's Kit vara väldigt bra. 275 spänn.

Så, minimum investering (en av Heroes... och rules compendium) landar på 278 svenska riksdaler. Lägg på GM's kit för en hög monstermarkörer, en spelledarguide samt ett rätt schysst äventyr så landar vi på 553, vilket motsvarar ungefär nypris vid launch day på en AAA-titel till X-box eller PC.

Och som påpekats, speltiden är rätt mycket längre med D&D.